SINTE FUGLER: «Angry Birds»-spillene har skralt med historie, men tjukt med fans. Dermed film. Dermed sjelens mørke. For noen er det å foretrekke å se spillene i ufilmatisert form på YouTube og Twitch i stedet. Foto: Filmweb
SINTE FUGLER: «Angry Birds»-spillene har skralt med historie, men tjukt med fans. Dermed film. Dermed sjelens mørke. For noen er det å foretrekke å se spillene i ufilmatisert form på YouTube og Twitch i stedet. Foto: FilmwebVis mer

- Ser 144 milliarder minutter spillinnhold i måneden

Stadig i vekst.

Filmer basert på dataspill står i kø for tida.

Til helga har «Angry Birds: The Movie» premiere, senere i mai lander «Warcraft» på kino, i desember tar «Assassin's Creed» steget over på lerretet og snart skal norske Roar Uthaug lage «Tomb Raider»-film.

Alle filmatiseringene har to ting til felles.

1. I teorien kan de være fabelaktige. 

2. I praksis? Antagelig ikke.

Dataspill-filmer har tradisjon for å være kjipe. Fra psykedelisk feilslåtte «Super Mario Brothers» på 90-tallet til bilsuppa «Need for Speed» i nyere tid finnes få lyspunkter - skrekkfilmen «Silent Hill» (finnes på Netflix) er et okei unntak.

Gode spillfilmer, som Disneys «Wreck-It Ralph» og dokumentaren «Indie Game: The Movie» (finnes på Netflix) er gjerne de som omhandler eller er inspirert av spill, ikke de som er direkte basert på dem.

Løsrevet fra mediet sitt blir spillfortellinger ofte som musikaler i bokform - de mister et essensielt element.

- Som å se fotball
For dem som ønsker å oppleve spill uten å nødvendigvis spille dem selv finnes håp.

Flytter man seg over på strømmetjenester som Twitch og YouTube er nemlig summen av all menneskelig spillinnsats lett tilgjengelig i det som nå er en av strømmeverdenens hurtigst voksende nisjer.

Mens noen legger ut spillprestasjoner de er spesielt stolte av eller komplette gjennomspillinger på flere titalls timer, kan man også finne mengder av direktesendte esport-kamper i konkurransespill som «Counter-Strike» og «DOTA 2».

Svenske PewDiePie er blitt verdenskjendis på førstnevnte ved å lage spillvideoer fylt med tøysete kommentarer og mikrofonsprengende skrik, først og fremst for yngre seere.

Sistnevnte kategori ser ut til å treffe bredere aldersmessig. Som alpinist og «DOTA 2»-spiller Kjetil Jansrud sa i Dagbladet/PressFire-serien «Spillhjerte» ifjor:

- Alle kamper som spilles av de beste lagene i verden streames og legges ut i ettertid. Jeg er såpass nørd at før jeg legger meg ser jeg ofte på kamper. Og de blir kommentert i tillegg, så det blir som å se en fotballkamp.

Esport-viraken er nå kommet til et punkt hvor Viasat ifølge PressFire skal satse på en tv-kanal dedikert til å vise e-sport døgnet rundt.

Samtidig har Google lansert YouTube Gaming i Norge, strømmegigantens nye samleparaply for det spillrelaterte innholdet som allerede finnes på tjenesten.

- I dag ser folk på andre folk som driver med idrett, som lager mat og som gifter seg, sier YouTube Gaming-sjef Ryan Wyatt til Dagbladet.

- Sånn sett er det ikke så merkelig at det samme skjer med det som nå er det mest innbringende underholdningsmediet.

«Surrealistisk»
Om man ikke spiller er nok det å se spillvideoer ramle inn i feeden som å ane at en revolusjon foregår inne i et parallelt univers.

For utenforstående kan spillvideoene fortone seg som ekstremt innforståtte, og appellen til hyperaktive YouTube-stjerner som PewDiePie eller norske Prebz & Dennis oppleves som nær ugjennomtrengelig, selv for barka spillere som har bikket 30.

Enn så lenge har ikke Wyatt blitt såpass gammel, så formodentlig skjønner han seg ennå på PewDiePie.

Den unge spillveteranen er tidligere esportkommentator, og via YouTube-jobben ramlet han nylig inn på magasinet Forbes' liste over de 30 meste innflytelsesrike personene under 30 i spillbransjen.

Han beskriver fremveksten av spillvideoer de siste syv årene som «surrealistisk».

- Det har vært en bemerkelsesverdig vekst, hvor man nå har PewDiePie på forsida av Variety sammen med A-listeskuespillere.

Selv om mye av innholdet rett og slett er opptak av folk som spiller, finnes det også mye kreativitet blant spillvideoene - slik som norske Martin Sofiedals kortfilm basert på «Uncharted»-spillene, hittil sett en halv million ganger.

Som er imponerende, men en dråpe i det totale havet, skal man tro Wyatt.

- Brukerne våre ser 144 milliarder minutter spillinnhold hver måned.