Simsala...bom - magien mangler

Tryllethriller om to rivaliserende magikeres kappløp med døden.

FILM: Forløpig siste kanin opp av tryllehatten er Christopher Nolans «The Prestige». I konkurranse med Neil Burgers «Illusjonisten» som går på kino nå, står den seg ikke helt.

Nolan er Batman-regissør og dessuten mannen som laget den amerikanske versjonen av norske «Insomnia». Her har han, sammen med sin bror og medforfatter Jonathan, kastet seg over Christopher Priests roman «The Prestige» fra 1995. Tittelen skriver seg fra det tredje akt i et tryllenummer, altså selve klimakset. Forut for dette kommer «løftet» og så «vendingen».

I tilsvarende tre stadier kan man også se filmen, men Nolan stokker tidsaspektet, litt på samme måte som han gjorde i thrilleren «Memento». Her kompliserer det handlingen en del, og den er jo forskriftsmessig full av tricks og lureri i utgangspunktet.

Den som vil forsøke å gjette seg fram til løsninger i denne tryllefilmen, må holde tunga mer enn beint i munnen. Som «Illusjonisten» er også dette et periodedrama fra forrige århundreskifte, altså den gang magi var ypperste underholdning på teaterscenene.

Handlingen foregår i det seinvictorianske London, der to tryllekunstnere lever i en evig duell på liv og død. Vi følger dem helt fra ungdommen, da de innledningsvis var like mye venner som konkurrenter. Robert Angier (Hugh Jackman) er den spektakulære showmannen av de to.

Alfred Borden (Christian Bale) er en mer jordnær cockney-type, men en bedre magiker. I et tidlig eskapistnummer, der de begge fungerer som assistenter, blir en kvinnelig medhjelper drept i en vanntank. Hun har ikke klart å løse opp knutene. Hun var Angiers kone, og han bebreider Borden for ulykken.

I all ettertid forblir de bitre rivaler, både på kvinne- og magiområdet. Angiers ønske om hevn over Borden blir en besettelse, både på og utenfor scenen.

Et av Bordens glansnumre, som handler om å forflytte personer, eller «trylle dem bort», er sentralt i Angiers bestrebelser på hevn.

RIVALER: Hugh Jackman og Christian Bale som konkurrerende magikere med livet som innsats. Foto: WARNER BROS/SANDREW METRONOME Vis mer

Han reiser til USA og oppsøker den serbiske vitenskapsmannen Nicolai Tesla (David Bowie), for å forsøke å forbedre sine kunster. Her tar filmen en sci-fi-vending som kompliserer den ytterligere. For å samle trådene igjen trengs det ekte magi, og det har ikke denne filmen helt nok av.