EKSOSPROBLEMER: Eksos fra biler i vinterkulden i Oslo. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
EKSOSPROBLEMER: Eksos fra biler i vinterkulden i Oslo. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Sint på dieselbil-forbudet? Her er tre steder å rette aggresjonen

Ut av det grå.

Kommentar

Fra i morgen kl 06 vil det være forbudt å kjøre med dieselbil på kommunale veier i Oslo (riktignok med en rekke unntak) . Det er et strakstiltak fordi det er varslet helsefarlig høy luftforurensing på grunn av lav temperatur og lite vind.

En rapport fra 2014 fra forskere ved Folkehelseinstituttet, Statens vegvesen og medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, viser at det er markant høyere dødelighet i dagene etter høy forurensing. Det gjelder svevestøv, men også NO2, hvor dieseldrevet transport er den store synderen.

Dette er jo veldig ubeleilig, blant annet for meg selv. Jeg kjører en dieselbil jeg kjøpte i 2011, og selv om jeg forsøker å begrense bilbruken har jeg jo den av en grunn. Med tre små barn som skal på aktiviteter etter skolen, vil det bli litt mer kronglete å få dagen til å henge ihop tirsdag og onsdag (de to dagene forbudet sålangt er varslet).

Men såpass må vi vel tåle når vi ser hvor store plager luftforurensningen gir, for ikke å snakke om dødsfall: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at det døde 185 personer i Oslo i 2013 på grunn av luftforurensning.

Tiltaket kommer heller ikke ut av det blå - eller rettere sagt ut av det grå - det har vært varslet at dette kunne skje. Men, likevel - hvor skal jeg rette irritasjon min? Her er tre forslag:

Den forrige regjeringen: Ifølge tall fra Norges Bilbransjeforbund ble det solgt 52771 nye dieselbiler i Norge i 2006. Så ble bilene billigere ved årsskiftet, og i 2007 ble det solgt hele 96050 dieselbiler. Formålet var å få ned CO2-utslippene, som er lavere med dieselbiler. Det lyktes man med, CO2-utslipp fra nye biler sank med 25 prosent som en følge av dette.

Men dieselbiler slipper også ut mer NOx, som har påvirkning på klimaet lokalt - nærmere bestemt luftkvaliteten. I 2012 økte man avgiften på den såkalte NOx-komponenten i engangsavgiften, men da hadde nordmenn allerede kjøpt 488 000 nye dieselbiler i perioden fra 2007 til 2011.

Man trodde ikke økningen av NOx- utslipp skulle bli så stor, blant annet på grunn av tro på utvikling av reinere forbrenning fra dieselbiler. Dette slo dessverre ikke til. Hvilket leder meg over til andre skyteskive:

EUs utslippskrav for biler: Det har lenge vært strenge utslippskrav for blant annet dieselbiler i Europa, men testregimet som skulle følge opp dette har vist seg å være totalt mislykket. Kravene om laboratorietester har gitt et helt urealistisk lavt inntrykk av hvor store utslippene er. I laboratoriene testes motorene med en alt for mild kjøresyklus, slik at bilene i realiteten slipper ut mellom fire og tjue ganger så mye NOx enn de er godkjent for. I den store Volkswagen-skandalen kom det fram at enkelte av bilene slapp ut så mye som 40 ganger mer enn godkjent utslipp.

Under slike forhold - når bilene spyr ut uendelig mye mer enn forutsatt - blir det tilnærmet umulig å regulere trafikk og utslipp lokalt.

EU har som en følge av Volkswagen-saken startet innføring av nye testregimer, som også skal inkludere tester under normal kjøring - ikke bare i laboratorier. Men EU gir også adgang til å slippe ut 110 prosent mer NOx enn kravene i en overgangsperiode. Dette skal strammes inn i 2020, hvor det «bare» blir anledning til å bryte grensa med 50 prosent.

Den nåværende regjeringen: Oslo og Akershus gjorde i fjor høst et vedtak om femdobling av dagens takster på kjøring inn til Oslo på dager med spesielt høy luftforurensning. Muligheten til å innføre dieselbilforbud ble vedtatt allerede i 2012 under det forrige byrådet, men er ikke tatt i bruk før nå.

De ekstraordinært høye bomavgiftene ville gitt bilister som kommer fra nord og øst inn til Oslo 165 kroner i bomavgift. Enda høyere hvis du kommer fra vest.

Men det ville altså sannsynligvis vært mulig å kjøre dieselbil. Det ville bare ha blitt svært kostbart, nettopp for å regulere nivået i ekstreme situasjoner.

Denne godkjenningen er imidlertid ikke på plass ennå. Og det er uklart om Oslo kommune leverte søknaden tidsnok til at det kunne vært satt ut i livet allerede nå. Samferdselsdepartementet informasjonsavdeling skal avklare når dette kan være på plass, og jeg vil oppdatere artikkelen når svaret kommer.


Lik Dagbladet Meninger på Facebook