PREMIEREKLARE: Ane Dahl Torp (t.v.) og Charlotte Frogner skal spille Brecht og ha det moro med et alvorlig tema på Det Norske Teatret i ukene framover. 
FOTO: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET.
PREMIEREKLARE: Ane Dahl Torp (t.v.) og Charlotte Frogner skal spille Brecht og ha det moro med et alvorlig tema på Det Norske Teatret i ukene framover. FOTO: STEINAR BUHOLM/DAGBLADET.Vis mer

Skjøge og Gud i gøyalt Brecht-alvor på Det Norske

Ane Dahl Torp og Charlotte Frogner skal se publikum i hvitøyet og forsøke å gi svar på om det er mulig å være et godt menneske.

I kveld ruller Det Norske Teatret ut den røde premiereløperen for Bertolt Brechts «Det gode mennesket fra Sezuan» i Edvard Hoems oversettelse.

Da Dagbladet møtte tredje (og yngste) gud, Charlotte Frogner, og den gode skjøgen, Ane Dahl Torp, før gårsdagens formiddagsprøve, var humøret på plass og premierenervene fortsatt under kontroll.

Trøbbel
 —Mye har falt på plass disse siste dagene med publikumsprøver, sier den diskret gravide hovedrolleinnehaveren Ane Dahl Torp.

Hun spiller Shen Te, en fattig, men snill prostituert, som sørger for husly til tre opprådde guder som har lagt veien om Sezuan.

Som takk får hun penger til å kjøpe ei tobakkssjappe og på den måten skaffe seg et nytt og bedre liv. Men selv før røykelovens dager skal det vise seg å bli mer vrient enn som så. Ja, så trøblete blir det at Shen Te må skaffe seg et ondt alter ego, Shui Ta (også Ane Dahl Torp), for i det hele tatt å overleve.

Sammensatt
—Om det er mulig å være et godt menneske, er et stort og sammensatt spørsmål, sier Charlotte Frogner. Hun er Brecht-debutant, og synes arbeidet med forestillingen har vært morsomt, men krevende.

—Formen, der vi henvender oss mye mer direkte til publikum og må prøve å bruke den responsen vi får, er annerledes. Det er ikke slik at publikum skal svare oss eller bidra aktivt på scenen, men vi kommer nær dem og for oss er det stor forskjell på å kommunisere med en som halvsover og en som følger intens og engasjert med, sier hun.

Morsomt
—Jeg syntes det var skummelt å skulle se publikum i hvitøyet på den måten, men i går begynte det å bli gøy, sier Ane Dahl Torp.

Hun bedyrer at «Det gode mennesket fra Sezuan» egentlig er et veldig morsomt stykke.

—Mange tror at dette er tungt og alvorlig teater. «Oj, skal du spille dét?», sier de og ser medfølende på meg. Men det er ikke tungt og alvorlig, det merket jeg allerede da jeg leste stykket. Det er morsom, lett og underholdende, med et veldig interessant tema.

—Det skal jo være underholdende, og jeg synes det har vært vanskelig å finne lettheten i den typen tematikk, sier Charlotte Frogner.

—Du må først dykke ned og finne alvoret før du kan begynne å gjøre det lett, og den snuoperasjonen har vært vanskelig. Men i går begynte vi å få det til.

Fotball og perm
—Forestillingen er satt opp fram til 25. februar. Hva venter etter det?

—Jeg får en pause på ti dager før vi starter med musikkprøver på «Norge—Brasil», fotballoperaen til Are Kalvø, smiler Charlotte Frogner.

—Fra Brecht til Kalvø?

—Ja, det kan bli spennende, det! Jeg skal prøve å ta med meg lettheten fra Brecht over til fotballen.

—Jeg skal ut i svangerskapspermisjon om noen uker, og håper å få en tur til filmfestivalen i Berlin først, sier Ane Dahl Torp.

—Jeg er med i den tysk filmen «Gnade» («Nåde») som er tatt ut til hovedkonkurransen, så det ville vært morsomt med en Berlin-tur før jeg nedkommer.

—Er det mulig å være et godt menneske?

Nesten i kor: —Det spørsmålet krever et langt svar. Men vi håper at publikum vil diskutere det etter forestillingene.

TRØBBEL: Det blir etter hvert folksomt rundt det gode mennesket, og ting kommer ut av kontroll. FOTO ERIK BERG/DET NORSKE TEATRET Vis mer