Skolemisèren

SKOLE: Tester har igjen avslørt norske elevers elendige nivå. Egentlig til liten overraskelse, for rammebetingelsene for elendigheten har lenge ligget fast. Mantraet har vært ansvar for egen læring, og læring etter lyst- og lekprinsipper. En skjønn humanisme å enes om både for høyresidas forsvarere av individets rett til bekymringsløs utfoldelse og for autoritetsskremte kos-predikanter fra venstre.

Nå vil minister Solhjell ta grep. Da bør han være klar over at de må være formidable. Læring etter kulhetskriterier har vært alfa og omega på «utviklingsseminarer» i et par årtier, og skoleledere har oppnådd bonuslønn for å lede «pilotskoler» hvor man river tavler/vegger, driver utendørsundervisning, foreskriver selvstudium, bare jobber med prosjekt, osv. Lærernes lokale lønnsopprykk har vært saftigst for ledelsens støttespillere. Skeptikere har blitt buet ut som puggskoletilhengere, autoritetsdyrkere og verst av alt: Bedrevitende undervisere!

Nå skal revirene forsvares, og det blir ikke med mer «læringstrykk». Dårlige resultater, vil man si, skyldes for lite ansvar for egen læring og lærere uten tilstrekkelig kule og elevvennlige påfunn. Derfor må man for eks. ha flere «mattetivolier», og lesevaker nattestider, slik at heller ikke neste skoledag (fri) kan brukes til normal, traust arbeidsinnsats, som trolig vil bli etterspurt i de jobbene elevene en gang havner i. Lærernes utilstrekkelighet kan også gå på alder, utseende og klær. Sånt sies ikke direkte, men det fins eksempler på foreldreaksjoner som godt hjulpet av skoleledelsens valhendte behandling fører til at dyktige lærere stues bort i usynlige funksjoner, sykepermitteres eller førtidspensjoneres. Kanskje enda mer skremmende er det at dagens fremherskende pedagogikk har økt forskjellene i læringsutbytte mellom elever med «skolegunstig» og elever med mindre «skolegunstig» bakgrunn. Heller ikke dette overrasker ettersom lærerne lenge har blitt bremset i å bruke utdannelse og kunnskaper der det trengs i rolige, oversiktlige og strukturerte omgivelser, med litt «læringstrykk» og kanskje også ukulhet.