SPILL: Forventingene til Conan Exiles har sendt aksjekursen på Funcom opp flere hundre prosent. Illustrasjon - faksimile fra lanseringsvideo
SPILL: Forventingene til Conan Exiles har sendt aksjekursen på Funcom opp flere hundre prosent. Illustrasjon - faksimile fra lanseringsvideoVis mer

«Conan Exiles»:

Skyhøye forventninger til nytt, norsk spill

Det nye, halvferdige spillet til Funcom har sendt aksjen opp over 360 prosent på Oslo Børs.

(Finansavisen): For en uke siden laserte Funcom en tidlig og halvferdig versjon av det nye spillet «Conan Exiles».

Forventningene til spillet er skyhøye, noe som også har sendt aksjen rett opp på Oslo Børs.

Fra begynnelsen av november og frem til førlanseringen 31. januar hadde aksjekursen steget mer enn 141 prosent. Siden lanseringen har aksjen nå steget ytterligere 91 prosent.

Oppgangen siden 1. november i fjor er dermed på 363 prosent og selskapet har nå en verdi på Oslo Børs på 1,4 milliarder kroner.

I begynnelsen av november var børsverdien på 300 millioner kroner, men siden det har verdien altså økt med 1,1 milliarder kroner. Og nå skal prisingen forsvares med tilsvarende gode salgstall.

I tillegg skal spillet videreutvikles i samarbeid med spillerne, før en endelig versjon vil bli lansert i løpet av det kommende året.

Kan historien gjenta seg?

Oppgangen på Oslo Børs er kommet som følge av skyhøye forventninger til spillet, men det har også skjedd ved tidligere lanseringer. Regelen har faktisk vært at aksjen har steget kraftig før lansering – for så å kollapse like etterpå.

I løpet av de siste årene har «Age of Conan» floppet, deretter gikk det dårligere enn ventet for «The Secret World» og «Lego Minifigures Online», skriver Finansavisen i dag.

Hvis historien gjentar seg, bør investorene være nervøse, skriver avisen videre, og antyder at det kan være på tide å hoppe av og ta gevinst – før aksjen kanskje kollapser igjen.

Stygt eksempel

Det verst eksempelet er fra mai 2008 da PC-spillet «Age of Conan» ble lansert - ett år forsinket.

Butikkhyllene her hjemme gikk raskt tomme for spill etter at Funcom hadde svidd av millioner på markedsføring i inn- og utland. Blant annet ble gressletta ved Besserudtjernet i Oslo gjort om til vikinglandsby, og lanseringsfesten kostet 2 millioner kroner, skriver avisen.

Funcom-feber på Oslo Børs og blant dataspillende Conan-fans gjorde at aksjekursen doblet seg fra april og frem til lanseringsdatoen, før aksjen i løpet av et par uker ramlet over 95 prosent, fra 54,00 kroner til 2,50 kroner!

Tross gode anmeldelser i spillpressen, fikk Funcom etter hvert kritikk av spillerne. De klaget på syltynt innhold og tekniske svakheter.

Funcom solgte rundt 800.000 spill de første ukene etter Conan-lanseringen, men den store skuffelsen var at ikke mer enn halvparten viste seg å være villige til å betale for aktive abonnement kort tid etter lansering, skriver Finansavisen.

Ingen økonomisk suksess

Til tross store lanseringer har ikke Funcom blitt en økonomisk suksess og i fjor sommer måtte selskapet refinansieres.

Storebrand Asset Management var med på redningsoperasjonen og er fremdeles nest største aksjonær, etter skipsreder Hans Peter Jebsen.

Jebsen kontrollerer 26,7 prosent av aksjene, men inkluderes gjeld som potensielt kan konverteres til aksjer, kan Jebsens eierandel øke til 53 prosent.

– Vi er strålende fornøyd med mottagelsen Conan Exiles har fått i markedet, og selv om vi ikke har fått bekreftet antall solgte spill så langt, er det ingen tvil om at interessen i ulike spillfora og antall aktive spillere klart har overgått forventningene, sier Storebrand Vekst-forvalter Andreas Berdal Lorentzen, til Finansavisen.

Fredag var «Conan Exiles» det nest mest solgte spillet hos den nettbaserte spillplattformen Steam.

Statistikk fra nettsiden steamcharts.com viser i dag at «Conan Exiles» på det meste har hatt 53.402 den siste uken.

Hos steamspy.com er konklusjonen at Funcoms salg (med en feilmargin på rundt 10.000 spill) er kommet opp knapt 247.000 spill.

Funcom har foreløpig ikke kommentert salget.

Tok litt gevinst

Storebrand Asset Management meldte forrige mandag at de hadde kvittet seg med nesten 3 millioner aksjer, likevel har andelseierne i Storebrand Vekst, med en inngangskurs på 55 øre, hatt en fantastisk oppgang så langt .

Storebrand står ifølge Finansavisen nå oppført med cirka 10 millioner Funcom-aksjer aksjer. Etter at aksjekursen steg 62 prosent fra 3,04 kroner til 4,87 kroner i forrige uke hadde det en papirgevinst på nesten 18 millioner kroner.

Etter at aksjen i skrivende stund har steget med nye 68 øre har gevinsten potensielt også økt med ytterligere 6,8 millioner kroner.

– Vi har naturlig nok skallet litt av beholdningen underveis, men ser nå etter de første lanseringdagene at det videre potensialet fortsatt kan være betydelig, sier Lorentzen til Finansavisen.

Flere økonominyheter

Trumps skattebombe kan bety «god natt» natt for norske selskaper