TOBAKKSREKLAME: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) med nye og standardiserte tobakkspakker. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
TOBAKKSREKLAME: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) med nye og standardiserte tobakkspakker. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

Slik oppnår tobakksindustrien reklameeffekten den er ute etter

Hvorfor tillater helseministeren godteri som etterlikner sigarettpakker når han vil standardisere tobakkspakninger?  

Meninger

Helseminister Bent Høie fører en viktig og riktig kamp for å standardisere tobakkspakninger. Reformen har solid medisinsk og juridisk fundament, og Høie har helt rett når han i Dagbladet sier at «pakningen er tobakksindustriens aller siste reklameplakat. Vi vet at farger og design brukes bevisst for å gjøre produktene attraktive for unge. Det er denne markedsføringen vi vil stoppe ved å gjøre alle tobakkspakninger standardiserte. […] Målet har hele tiden vært å hindre at barn og unge begynner [å røyke].»

Dessverre har ikke Høie innsett at et av hans andre forslag kan motvirke og undergrave hele reformen. Høie ønsker nemlig å tillate utstilling i butikkene av smågodtpakker som etterlikner sigarettpakninger i form og design. Samtidig som tobakkspakningene blir standardisert, får industrien lov til å begynne salg av Kamel og Prins sjokoladesigaretter og Marlboru tyggegummi i pakninger som er svært like dagens sigarettpakninger. Og disse godteriene behøver ikke gjemmes i butikkenes skap engang; de kan stå utstilt rett ved kassa, slik sigarettene gjorde før.

Dermed oppnår tobakksindustrien den reklameeffekten den er ute etter. Kundene vil selvfølgelig assosiere 20-pakningene av Kamel sjokoladesigaretter med Camel tobakkssigaretter, og kundene er nettopp barn og unge.

Dessuten gir Høie ammunisjon til tobakksindustriens kamp i rettsvesenet mot standardiserte pakninger. Deres advokater kan - med rette - spørre Høie: Hvis tobakkspakningene er reklameplakater som må være standardiserte for å hindre at barn og unge begynner å røyke, hvorfor er det i orden med fri utstilling og salg til barn av etterlikninger av tobakkspakningene? Er ikke disse etterlikningene reklameplakater?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook