KLIMA: Det stemmer ikke at elbiler er mindre klimavennlige enn bensinbiler. Snarere kan de spille en viktig rolle som batterier i husholdningen, skriver artikkelforfatterne. Her Tesla Model X. REUTERS/Benoit Tessier
KLIMA: Det stemmer ikke at elbiler er mindre klimavennlige enn bensinbiler. Snarere kan de spille en viktig rolle som batterier i husholdningen, skriver artikkelforfatterne. Her Tesla Model X. REUTERS/Benoit TessierVis mer

Debatt: Elbil og klimautslipp

Snart vil du kunne bruke elbilen til å lage deg morgenkaffen

Norske elbiler går på tilnærmet fornybar strøm.

Meninger

Truls Sevje skriver i sitt innlegg 10. oktober at elbiler slipper ut mellom to og tre ganger så mye CO₂ som bensindrevne biler.

Han begrunner dette med feilslutningen om at all norsk strømbruk på marginalen kommer fra tyske kullkraftverk.

Dette kan i første omgang høres fornuftig ut, for vi importerer til tider strøm fra Tyskland, selv om vi de siste årene har vært netto eksportør av kraft, og eksporten er forventet å øke, sammen med kraftoverskuddet i Norden.

Likevel importerer vi fortsatt strøm når prisene og forbruket i Europa er lave, for eksempel når vinden blåser som mest, slik at det blir et lokalt kraftoverskudd i Danmark/Nord-Tyskland.

Grunnen til at Europa vil selge oss billig strøm og kjøpe dyr strøm tilbake er at det er vrient å lagre strøm i stor skala. Og det er umulig å bestemme når vinden skal blåse.

Så når vinden kommer inn for fullt går strømprisen mot null. Og vi importerer billig i stedet for å tappe vann fra magasinene.

Når vinden på kontinentet så løyer, spretter kraftprisen i været og vi eksporterer alt hva kablene tåler. Det er altså kabelkapasitet og pris som setter begrensninger for norsk eksport til Europa, ikke at vi bruker strøm til bilene våre.

Vi kan derfor si at norske elbiler går på tilnærmet fornybar strøm. Selv om elbiler er mer energikrevende i produksjonen, enn konvensjonelle biler, blir likevel CO₂-effekten positiv i elbilenes favør når vi ser på utslipp gjennom livsløpet. Å bli kvitt de lokale utslippene fra fossilbiler er enda en bonus.

Men hva med de landene i verden som ikke har et overskudd av ren fornybar energi? Kan Sevje ha et poeng der? At for eksempel Tyskland bør vente med å subsidiere elbiler til deres kullkraftverk er lagt ned og energiforsyningen blitt fornybar?

Svaret her er også nei. For dagens fornybare løsninger, sol og vind, produserer strøm når det blåser og er sol. Ikke nødvendigvis når vi trenger den til å trakte kaffe eller lage mat. Og den store bremseklossen for ytterligere fornybar satsing i Tyskland er utfordringen med å lagre strømmen fra den blir produsert til man trenger den.

Den enkleste løsningen er å flytte forbruket, slik at folk flest bruker mindre strøm når vinden har løyet og prisen er høy; og mer strøm når kraftbehovet er lavt, for eksempel om natta.

Det kan i første rekke virke lite bekvemmelig å skulle koke seg kaffe om kvelden fordi strømmen er billig og du blir liggende hele natta og riste av espresso.

Men elbilen vil komme oss til unnsetning. For de står stort sett i ro og har et stort batteri som kan velge å lade når vinden blåser og prisen er på sitt laveste.

I den nære fremtid vil derfor elbilladingen foregå i tidsrom der strømmen kommer fra vindmøller. Og hvis du ikke skal ut å kjøre dagen etter vil du snart kunne bruke strømmen fra bilbatteriet til morgenkaffen når strømmen i nettet er på sitt dyreste.

Denne nye måten å bruke elbilen på; som energilager og ikke bare fremkomstmiddel er altså en av forutsetningene for å bli kvitt kullkraftverkene i Europa. Vi i Norge bør være stolte av at våre subsidiekroner har muliggjort denne utviklingen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook