Svenskene legger ned FHM

Men her hjemme tror de naken Aulie setter nye salgsrekord.

(Dagbladet.no): I dag ble det kjent at herremagasinet FHM legges ned i Sverige.

Den danske eieren, Forlaget Benjamin, har bestemt seg for at bladet ikke er tilstrekkelig lønnsomt og dermed må åtte ansatte gå, skriver DN.se.

I den norske redaksjonen tar man imidlertid nyheten med stor ro. De frykter ikke at det samme vil skje med dem. 

- Nei, for oss går det utrolig bra. Vi selger i bøtter og spann, fastslår redaktøren i norske FHM, Martin Thronsen, overfor Dagbladet.no.

Hippe svensker

I Sverige forklares nedleggingen med at bladet, som i hovedsak retter seg mot unge menn, har endret fokus bort fra fra lettkledde kvinner over til mote og trender.

Stig Jakobsen er administrerende direktør i Bonnier Media som utgir FHM i Norge. Han mener at svenskene har langt hardere konkurranse i dette segmentet enn hva man har hjemme.

I tillegg til bladet Slitz - som nylig annonserte at også de er i ferd med å bevege seg bort fra «gutte-imaget» - har svenskene magasiner som Café og King som begge er renskårne moteblad for menn.

Åpent annonsemarked

IKKE BEKYMRET: Svenskene vil ha mote og trender, ikke lettkledde damer. Nå legges svenske FHM ned, men tidligere FHM-redaktør og administrerende direktør i Bonnier Media er ikke bekymret for bladets livsrett i Norge. Foto: André Martinsen Vis mer

Mens det månedlige gjennomsnittssalget for svenske FHM så vidt har vært oppe i 30 000, selger norske FHM i dag 54 000 i snitt, ifølge Jakobsen.

- Vi øker salgsmessig for fjerde året på rad. Da norske FHM ble lansert i april 2004 var det i et ganske annet marked enn det svenskene konkurrerer i. I tillegg har det norske annonsemarkedet vist seg å være langt mer åpent for denne typen blad, sier han.

Norske FHM nådde sin foreløpige salgstopp i juli i år med et opplag på 60 000, noe som ifølge Jacobsen skyldes vel så mye sommermånedene som at glamourmodellen Triana Inglesias covret forsiden.

Tror på Aulie-rekord

For et par uker siden fikk nyheten om at en toppløs Marianne Aulie skulle pryde bladet, stor oppmerksomhet.

Bildene av kunstneren ble publisert i en rekke medier, deriblant på Dagbladet.no, noen dager før bladet kom i salg i hyllene sist mandag.

Men hverken Jakobsen eller redaktør Thronsen vet hvor mye bladet har solgt så langt, men de tror ikke månedens opplag vil bli dårligere fordi leserne allerede har sett Aulie-bildene.

- Nei, det er ingen tvil om at bildene har gitt magasinet oppmerksomhet. Jeg tror denne månedens utgave kan slå nye salgsrekorder, sier Jakobsen.

MOTE FOR MENN: Svenske FHM forsøkte seg på et litt mer trendy image, men har steinhard konkurranse i etablerte magasiner som Café.
TROR PÅ NY REKORD: Redaktør i FHM ser ikke bort fra ny slagsrekord for Aulie-utgaven som kom i hyllene denne måneden. Til tross for at bildene for lengst er vist i diverse medier.