HARDT ARBEID: Magdi og Chirag i Karpe Diem skal framføre musikken sin foran nesten 30 000 publikummere de neste dagene. Konsertene ble utsolgt på rekordtid. Foto: Michael Ray Angeles
HARDT ARBEID: Magdi og Chirag i Karpe Diem skal framføre musikken sin foran nesten 30 000 publikummere de neste dagene. Konsertene ble utsolgt på rekordtid. Foto: Michael Ray AngelesVis mer

Karpe Diem - «Heisann spektrum»

Svir av millioner på konsertene: - Coldplay vil føle seg som et billig plastikkjuletre

Billetter for 17 millioner kroner er revet vekk, og 300 personer har rigget Oslo Spektrum siden påskeaften. Sparing har ikke akkurat vært i fokus, sier duoens manager.

(Dagbladet): - Vi håper og tror publikum, uansett plassering, kommer til å få en konsertopplevelse de husker lenge, og som skiller seg fra alt annet de har sett tidligere, sier Karpe Diem-manager, Silje Larsen Borgan til Dagbladet.

Torsdag, fredag og lørdag spiller rapduoen Karpe Diem tre utsolgte konserter i Oslo Spektrum. Da billettene ble lagt ut for salg i fjor forsvant 27 000 eksemplarer på rekordtid.

Legger lista høyt

Det mye omtalte showet «Heisann spektrum» samler 9000 publikummere i Oslos storstue tre kvelder på rad denne uka, og forventningene er mildt sagt høye. Lista legges heller ikke lavt av apparatet rundt duoen:

«Dette blir vår generasjons «Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven»-opplevelse», skriver gruppas tidligere manager», Morten Andreassen, i et offentlig innlegg på Facebook og fortsetter:

«Hvem hadde trodd at det var to asfaltgutter fra Oslo som skulle få Coldplay til å føle seg som et billig, blinkende plastikkjuletre fra Clas Ohlson».

Rigget siden påskeaften

Teamet bak konsertene er svært hemmelighetsfulle, og lite vites om showet, men ut i fra informasjonen Dagbladet sitter på kan det være store musikkøyeblikk i vente de neste dagene.

Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel i Karpe Diem er selv travelt opptatt med forberedelsene, og har ikke anledning til å svare på Dagbladets henvendelser, men manager Larsen Borgan forteller at et team på flere hundre personer har vært i full sving i Spektrum siden påske.

- Det er umulig å peke ut hva som tar mest ressurser, dette er en kombinasjon av rigg, lys, lyd, scenografi og arbeidskraft. Crewet har over 300 involverte, og vi har rigget siden påskeaften, sier Larsen Borgan, som ikke vil fortelle hvor mye penger som brukes på hva i forkant av konsertene.

Solgt for 17 mill.

MÅTTE EVAKUERE:  Rundt 4500 personer ble evakuert fra en konsert med Karpe Diem i Bergen, i fjor vinter. Noen tømte et brannslukkingsapparat mot publikum. Video: Hanna Elnan Vennes Vis mer Vis mer

Hver kveld er det solgt 8000 ordinære billetter, mens 1000 gjester har investert ekstra mye penger for å få plass i «Grisebingen», området nærmest scenekanten. Det er store summer involvert.

Grovregner man på billettinntektene har musikerne Magdi og Chirag solgt billetter for rundt 17 millioner kroner. I tillegg kommer salget av klær og andre effekter.

Torsdag formiddag var det lange køer utenfor klesbutikken Stress i Oslo med fans som forsøker å sikre seg eksklusive Karpe Diem-artikler. Artister og apparatet rundt hinter selv til at det skal svis av mye penger de neste dagene.

- Når tre fullsatte Oslo Spektrum selges ut så fort, gjør jo det noe med budsjettet man kan produsere konsert for. Og uten å si for mye, så har det ikke akkurat vært sparing i fokus denne gangen. Som med alle showene Karpe leverer er publikumsopplevelsen i fokus, og den strekker de seg svært langt for denne gangen, sier Larsen Borgan.

Ryktene går

En av Norges mest erfarne konsert- og festivalarrangører, Toffen Gunnufsen, har selv booket Karpe Diem til Skral-festivalen i Grimstad denne sommeren. Han er spent på hva som skal leveres i Spektrum de neste dagene.

- Ryktene tilsier at dette skal overgå det meste, men første kvelden må alt kjøres inn, så det kan være at showet sitter bedre under konsert to og tre, sier Gunnufsen til Dagbladet.

- De legger lista høyt i forkant av konsertene, og det er mye som skal klaffe. Hvordan ser du på fallhøyden i forhold til forventningene?

- Jeg tror publikum skjønner hva de vil. Folk tolererer feil når de vet at artistene på scenen vil gi dem alt. Akkurat det tjener nok Karpe Diem på. De må bare puste med magen og gi full pinne, sier Gunnufsen.

POPSTJERNER: Karpe Diem-gutta gikk til topps i kategorien pop for albumet «Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden». Video: Eirik Helland Urke / Dagbladet Vis mer

- Valuta for pengene

Forrige helg fortalte Chirag og Magdi overfor Dagbladet Magasinet om hvordan de heller prioriterer fans og musikk foran sitt private forbruk.

- Vi kan godt bruke titalls millioner på sceneshow og musikkvideoer. Det er en form for materialisme det også, sa Chirag.

- Det er gøy å tjene penger, men i vårt tilfelle går mesteparten av inntektene tilbake til driften. Hvis vi har tjent mye en periode, kjøper vi en ny mikser, eller noe sånt. Og så bruker vi mye på produksjon, uttalte Magdi.

- Vi vil gi folk valuta for pengene. Forhåpentligvis vil det vises i Spektrum i neste uke, fortalte duoen.