Tegn i tida - en real nedtur

Vi trenger en felles ytre fiende til å føre oss sammen, heter det. I «Signs» er det ikke terrorister, men romvesener. Det går ganske ille.

Her kommer den første store Hollywood-filmen laget etter 11.9. I et slikt perspektiv er den interessant: For i likhet med all kommunistparanoiaen Hollywood forkledde som science fiction på 50-tallet, handler kanskje også denne om noe annet enn det du ser på lerretet.

Likevel er «Signs» en solid nedtur for fans av M. Night Shyamalan, mannen som skrev og regisserte den praktisk talt perfekte spøkelseshistorien «Den sjette sansen».

Mel Gibson er en prest/bonde som har mistet troen - og kona. Han bor sammen med sin bror (Joaquin Phoenix), og sine to barn et sted på den amerikanske landsbygda. Så en dag oppdager de digre geometriske figurer i maisåkeren. Ganske snart meldes det om tilsvarende «tegn» i andre land på andre kontinenter. Snakker vi om besøk fra verdensrommet? Hva vil de? Og er de vennligsinnede? La meg si det sånn: De, høye, grønne mennene har skarpe klør ytterst på de lange, tynne fingrene - og er definitivt ikke i slekt med søte E.T.

Regissør og manusforfatter Shyamalan stiller høye krav til seg sjøl som regissør. Han vil gjerne være filmkunstner, men viser først og fremst her at han mestrer alle de gamle, velkjente knepene. Tette, klaustrofobiske nærbilder, subjektivt kamera og bøh-effekter - kort sagt: Alt som hører med i en hvilken som helst billig grøsser.

Manuset er også klart Shyamalans svakeste så langt. Konklusjonen er både overraskende lettvint og ganske fantasiløs. Likevel er det når Shyamalan forsøker å forkle denne oppblåste b-filmen som noe annet, noe stort og viktig som tar opp tro og tvil, forbannelse og tilgivelse, himmel og helvete, at det virkelig går galt.

En viss underholdningsverdi har «Signs». Noen vil nok også synes den er skremmende. Spør du meg er det mest skremmende Mel Gibsons tafatte forsøk på å bryte sammen i krampegråt.

SKREKKELIG: Det er skumle ting på gang i maisåkeren. Mel Gibson gjør så godt han kan i «Signs».