TERNINGKAst to: Den norske lavbudsjettsgrøsseren «Lyst» er en halvkokt kortfilmidé strukket ut til spillefilmlengde. Men effektene er gode.Vis mer Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «Lyst»

Terningkast fem for effekter, terningkast to for alt annet

Severin Eskelands lavbudsjettsgrøsser «Lyst» er langt bedre på groteskeri enn spenning og historiefortelling.

FILM: «Lyst» var en av de bedre filmene undertegnede så under årets utgave av Kosmorama, men dét sier mer om programmeringen på Trøndelags største filmfestival enn om kvaliteten på Severin Eskelands psykologiske lavbudsjettsgrøsser. Og selv om «Lyst» er en dårlig film, kan man forstå beslutningen om å sette den opp på kino: Det lages ikke nok skrekkfilm i Norge, og på tross av at «Lyst» er mer grotesk og spekulativ enn skummel eller tankevekkende, er det åpenbart at det er talent involvert bak kamera.

« Lyst »

2
Inni mitt ho-ode.

Kategori

Grøsser

Regi

Severin Eskeland

Skuespillere

Magdalena From Delis, Sondre Krogtoft Larsen, Damian Gallagher, Jimmi Salomonsen m.fl.

21. april 2017

Aldersgrense

18 år

Orginaltittel

« Lyst »

Traumatisk
«Lyst» handler om den svenske krimforfatteren Lisa Rostorp (Magdalena From Delis), som har slått seg opp på historier om seksualisert vold. Av uante årsaker har hun etter flere millioner solgte bøker bestemt seg for å slå seg ned i en klaustrofobisk ettromsleilighet på Stord, og det er her publikum møter henne, etter hun har blitt utsatt for et brutalt seksuelt overgrep.

Dette traumet gjaller gjennom filmen som et psykotisk ekko, og takket være hovedpersonens inntak av rødvin og medikamenter blir det stadig vanskeligere å skille mellom indre og ytre virkelighet. Med sine nikk til både «Lost Highway», «Rabbits» og «Twin Peaks» er «Lyst» åpenbart inspirert av David Lynchs bruk av ulike nivåer av virkelighet. Men der Lynchs mosaikk av representasjoner fanger aspekter av den menneskelige erfaring som glimrer med sitt fravær i mer konvensjonelle fortellinger, utvikler «Lyst» seg raskt til en meningsløs smørje av subjektive inntrykk.

Realistisk
På ett punkt imponerer imidlertid «Lyst». For på tross av filmen er så full av blod, tårer og oppkast at man raskt blir immun mot sjokkeffekten, kommer man aldri helt over hvor realistiske bildene av kniver som kutter over struper og hammere som røsker testikler ut av skrotum er. Effektene er ikke gode nok til å dekke over det faktum at «Lyst» er en halvkokt kortfilmidé strukket ut til en retningsløs og til tider ubehjelpelig amatørmessig langfilm, men de er gode nok til at man håper Eskeland og kompanjong Reinert Horneland fortsetter å lage skrekkfilm.