NØDBOKS: Dette bildet av Tines «nødboks» utenfor Stortinget, ble brukt i en reklamekampanje for Go'Morgens nye musli- og nøttebarer. Det er imot Stortingets fotoreglement, som sier at Stortinget ikke skal brukes i reklame. FOTO: Skjermdump Tine
NØDBOKS: Dette bildet av Tines «nødboks» utenfor Stortinget, ble brukt i en reklamekampanje for Go'Morgens nye musli- og nøttebarer. Det er imot Stortingets fotoreglement, som sier at Stortinget ikke skal brukes i reklame. FOTO: Skjermdump TineVis mer

Tine legger seg paddeflate etter dette reklamestuntet

Beklager og fjerner reklamen. - Vi ønsker ikke å misbruke Stortinget.

(Dagbladet): - Stortinget skal ikke være kulisse for noen, og ihvertfall ikke reklame, sier Siv Nordrum, kommunikasjonssjef ved Stortinget.

Som en del av Tines kampanje for sine nye musli og nøttebarer, har de plassert 200 «nødbokser» med en musli- eller nøttebar inni, rundt i bybildet i Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger. Kampanjen er laget i samarbeid med reklamebyrået We Are Live. Ett av stedene nødboksene ble plassert var utenfor Stortinget.

Her ble den fotografert, og brukt som en reklame på Facebook. Men dette var ikke godkjent av Stortinget.

I Stortingets fotoreglement står det at Stortinget ikke skal brukes som kulisse eller i kommersielle formål.

Ba ikke om tillatelse

- Det er mange aktører som ønsker å gjøre dette, og vi gir avslag i de aller fleste tilfeller ut fra det som er skissert i Stortingets fotoreglement, og som er vedtatt av presidentskapet. Dette er nasjonalforsamlingen og den skal ha en verdighet. Det er mange gode formål, men det ville blitt sirkus om vi hadde sagt ja til alle som ønsket å bruke Stortingets som kulisse, sier Nordrum.

Hun legger til at ingen har bedt om tillatelse til å henge opp Tines «nødboks». Siden Tine har fjernet posten fra Facebook legger hun til at dette ikke er noe problem.

REKLAME: Denne reklamen ble lagt ut på Facebook. FOTO: Skjermdump Tine Vis mer

- Vil ikke misbruke Stortinget

Sverre Stenseng, pressekontakt i Tine, forklarer at de ikke var klar over at de brøt reglementet. Han forteller at de har godkjent posten, men at det er reklamebyrået We Are Live som plasserte ut «nødboksene».

- Hadde vi visst om denne regelen, hadde vi ikke brukt Stortinget som kulisse. Vi ønsker ikke å misbruke Stortinget, sier Stenseng.

Etter at Dagbladet tok kontakt valgte de å fjerne reklamen fra Facebook.

Herman Mueller Stormyr, leder av reklamebyrået We Are Live, beklager at de brukte Stortinget i reklamen.

- Dette var en kampanje der vi tok bilder av Go'Morgen sine krisesultbokser på aktuelle lokasjoner der folk har det travelt og er på farten. Her har vi ikke fanget opp reglementet fra Stortinget. Det beklager vi, sier han.

Han ønsker ikke å ha noen formening om Stortingets fotoreglement.