KRISTOFFER KOMPEN:  Sjeldent skudd på jazztrombonestammen. Til gjengjeld spiller han alt fra tradjazz til avantgardejazz. Foto: Hjemmeside.
KRISTOFFER KOMPEN: Sjeldent skudd på jazztrombonestammen. Til gjengjeld spiller han alt fra tradjazz til avantgardejazz. Foto: Hjemmeside.Vis mer

Trombonetalent med sterkt debutalbum

Kristoffer Kompen viser moderne jazzmuskler i ny kvintett.

ALBUM: Tenk deg en jazzquiz der ett av spørsmålene lyder: Nevn navnet på fem norske jazztrombonister? Utenfor tradjazzmiljøet, der trombonen alltid har stått sterkt, ville antakelig svarene blitt temmelig glisne.

Men i de siste åra har ett nytt navn i stadig sterkere grad føyd seg til rekka: Kristoffer Kompen.

KRISTOFFER KOMPEN: Løfterik debut fra stortalent i utvikling. Vis mer

Nå er 26-åringen her med debutalbumet ««Short Stories of Happiness»», og det er ingen liten begivenhet.

SOM trombonist i tradbandet Jazzin' Babies og vinner av Oslo Jazzfestival/Statkrafts Young Star-stipend er Kristoffer Kompen blitt sterkere forbundet med eldre jazzformer enn hva «Short Stories of Happiness» byr på. Bandet han har satt sammen består da også av heftige improvisatorer fra den moderne/avantgardistiske delen av norsk jazzliv, (baryton)saksofonist Eirik Hegdal (Trondheim Jazzorkester, div. egne band), pianist Eyolf Dale (Albatrosh) og de for tida allestedsnærværende bassist Jo Skaansar og trommeslager Andreas Bye. De gir Kompens fine, melodibaserte originalkomposisjoner en leken, modernistisk og særpreget drakt.

« «Walking Voices» »

Equilibrium

4

Plateselskap

Songlines/Musikklosen

EN kvintett med baryton og trombone istedenfor tenor og trompet som blåsere er i seg selv originalt i norsk jazz.

Når så hovedpersonen selv oppviser imponerende smidighet og tonekontroll i spillet, både i ekspressive soli og når han føyer seg varmt og legato inn i samspillets klangpalett, blir dette en platedebut å sette kryss i taket ved.

TROMSØ BIG BAND: Vital runde med originallåter fra inspirert band. Vis mer

Kompen virker like hjemme i frie improvisasjonsforløp som i cool/bop-klingende lende, bandet låter inspirert og godt kommuniserende, og korrektursvikten som har gjort Warne Marsh til Warren March i omslagsteksten skal ikke få forstyrre hovedinntrykket av et gjennomarbeidet og svært vellykket album.

FRA den nordlige landsdelen kommer stadig nye signaler om et jazzliv med så vel organisatorisk som kunstnerisk vitalitet og ambisjon. «In Traffic», Tromsø Big Bands nye album, er et slikt der det byr på 21 musikere i solid arrangerte originalkomposisjoner av Asbjørn Ruud, Anders Eriksson og storbandets leder, saksofonisten Fred Glesnes.

« «Walking Voices» »

Equilibrium

4

Plateselskap

Songlines/Musikklosen

Glesnes, kjent fra Glesnes/Ytreberg Quartet, presenterer seg som en frisk tenorsolist og myndig leder med åpenbare presisjonskrav til musikerne.

De, på sin side, svarer ham inspirert og kraftfullt. Det er så mye positivt å hente i både ensemblespill og soloprestasjoner på dette moderne storbandalbumet at noen litt tunge og lite spenstige forløp er til å tåle.

EQUILIBRIUM: Klangkollager og drømmeslør fra leken trio. Vis mer

FOR to år siden kom det lavmælte albumet «Equlibrium» med den norsk-dansk-belgiske trioen Sissel Vera Pettersen (saksofoner, stemme, live electronics), Mikkel Ploug (el. og ak. gitar) og Joachim Badenhorst (klarinetter). Nå har trioen tatt Equlibrium som navn og er ute med sitt andre album, «Walking Voices».

Det er en tittel som viser seg å være en ganske treffende beskrivelse av det som skjer på plata.

« «Walking Voices» »

Equilibrium

4

Plateselskap

Songlines/Musikklosen

Blandingen av Pettersens ordløse vokal, de akustiske instrumentene og elektroniske effekter danner klangcollager og svale strekk gjennom 15 originallåter av varighet fra om lag ett til sju minutter. Komposisjonene er dels signert enkeltmedlemmene, dels resultat av kollektive, antakelig improviserte bestrebelser, og med all sin klanglige og harmoniske forskertrang er «Walking Voices» et album som i ikke gir ved dørene, selv om uttrykket stort sett virker lekent og ofte har et slags drømmeaktig slør svøpt over seg.

.