I FRITT FALL: Lesingen av ukeblader går fortsatt nedover. Nå er det kun fem prosent av oss som leser ukeblader daglig, mot 21 prosent i 1991. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
I FRITT FALL: Lesingen av ukeblader går fortsatt nedover. Nå er det kun fem prosent av oss som leser ukeblader daglig, mot 21 prosent i 1991. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixVis mer

Norsk mediebarometer:

Ukebladene stuper: - Kurven ser ikke pen ut

Bare fem prosent av befolkningen leser ukeblader, ifølge ny medieundersøkelse. 

(Dagbladet): I dag ble Statistisk Sentralbyrås kartlegging av mediebruken, kalt Norsk mediebarometer, lagt frem.

Kartleggingen viser at nedgangen i lesningen av trykte medier fortsetter, og verst er det for ukebladene.

Mens 21 prosent av befolkningen leste ukeblader i 1991, er det nå kun fem prosent av oss som fortsatt leser disse bladene.

- Kurven ser ikke så pen ut. Ukeblader er mindre populært, rett og slett. Folk er ikke villige til å bruke så mye penger på det, og det er også færre ukeblader som kommer ut, sier Odd Frank Vaage, seniorrådgiver ved Statistisk Sentralbyrå, som har vært ansvarlig for undersøkelsen.

Han tror noe av grunnen er at mye av det ukebladene bruker spalteplass på, også er lett tilgjengelig på internett.

- Kan få en oppsving

- Matoppskrifter og sånt, som en del satser på, finner du utrolig mye stoff om på nettet. Jeg tror også blogging betyr mye her. Det som populært kalles kiosklitteratur tror jeg også lever godt fortsatt, sier Vaage.

- Hvor lang tid tar det før ukebladene forsvinner?

- Det er vanskelig å si. Det vil forundre meg om det plutselig gikk oppover igjen, men det kan jo plutselig få en oppsving. På 90-tallet var andelen som leste bøker godt under 20 prosent, men så har det økt igjen. Det kan være at folk nå får tak i bøker de har lyst til å lese, og det kan skje med ukeblader også, sier Vaage.

Færre leser tegneserier

Ifølge Norsk mediebarometer sliter også tegneseriebladene. Kun tre prosent av befolkningen leste tegneserier i fjor, det samme som året før, mens 11 prosent leste tegneserieblader i 1991.

- Jeg er redd for at disse bladene står i fare for å forsvinne. I aldersgruppen ni til femten år var det 52 prosent som leste tegneserieblader i 1991. Nå er det 13 prosent i den aldersgruppen som leser disse bladene, og det var 11 prosent i 2015, sier Vaage.

Han legger til at det blir færre blader på markedet, og at prisen øker. Han tror tilbudet på nett og TV-kanaler er noe av grunnen til at tegneseriebladene sliter.

- Tegneserier har konkurranse fra mange bilde- og filmmedier. NRK har for eksempel en egen kanal for barn og unge, som viser mye tegnefilmer, og det treffer det samme segmentet, sier han.

Nedgang for papiraviser

Papiraviser har også en nedgang fra 42 prosent i 2015 til 39 prosent i 2016, men siden folk leser mer nettaviser er den totale andelen av befolkningen som leser aviser hver dag ganske stabil. Mens det i 2015 var 72 prosent av befolkningen som leste aviser, på nett og papir, var andelen 73 prosent i fjor.

Tall fra Norsk mediebarometer viser også at det ikke ser ut til at vanlig lineær TV-seing taper for nett-TV helt ennå.

Den totale TV-seingen lå på 67 prosent i fjor, som er det samme som året før. Kun 12 prosent sier at de ser på de daglige TV-sendingene via nettet.