Uoppklart barnedrap og pikante ungpikers nettfoto

Ina Bache-Wiig (24) debuterer på Høstutstillingen.

UNG DEBUT: Kunststudent Ina Bache-Wiig debuterer på Høstutstillingen med tre bilder: «4 Rectangles, 2 Squares and 1 Dead Girl», «The Voice That Says You Can't Do It Is a Lying Slut» og «Hoodoo Voodoo». Alle foto: Anders Grønnberg
FONTENE: Stein Are Sandbecks «Fountainhead» er en besjelet skulptur med vann.
MED HJELM: Urd Joachimsen Pedersen kan det med olje på lerret, «Hjelm 2».
HAR DET MORO: Christoffer Fjeldstad med sitt «Joy».
JO, DET GROR: Siri Berqvam kaller installasjonen sin «Vokser, Gror».
OLJEMALING X 2: Davood Zandian med bildene «Min far» og «Nazanin».
TYNNE STÅLTRÅDER: Stein Koksvik «Skjør treenighet I» - kunst som henger i tynne tråder.
TRYGT LANDEMERKE: Jørund Aase Falkenbergs «Varde», et trygt landemerke - også på en utstilling.
IKONTEKNIKK: Julie Arntzens «Elementary» tar utgangspunkt i symbolkunst basert på ortodoks ikonteknikk.
INSTALLASJON: Susanne Kathlen Mader kaller sin installasjon «Hendelser i stor høyde».
ET PAR STØVLER: Åshil Bøthun minner oss om høsten med sitt bidrag, «Hunter».
DEILIG LYKKE: Inger Johanne Rasmussens «Lykkehjul».
KUNSTNERNES HUS: Pushwagner med verket «Kunstnernes Hus 1981».
SE DER, JA: Janne Kruse med «In Search of Temporality», innbydende i rustfritt stål.
I LANGE BANER: Anja Carr med «Banana Blues» - bananer og kasser i laaaange baner - inni midten, en skjerm der opphavskvinnen demonstrerer hvordan bananer skrelles og spises.
FOTO X 6: Anja Carrs «Moments 1-6» på veggen bak bananinstallasjonen.
HENRETTELSE: «Henrettelsen i Paris 9. januar 2013» av Gelawesh Waledkhani fra venstre, Sissel Calmeyer med «Utsyn fra luftskipet Norge II» og Inger Johanne Rasmussens «Lykkehjul».
KULL PÅ PAPIR: Ingri Haraldsen med kull, ikke foto: «Sircular story».
PRESSEKONFERANSE:Fra v. Ingrid Pettersen, Nils Olav Bøe, Shwan Dler Qaradaki og Ingrid L. Lystad holder tak i Høstutstillingen 2013.
KUNSTNERKOLLEKTIV: Løvaas & Wagle med kunstverket «Til Hanna, Agnes, Frida og Jessica».
DIS: Ikke lett å få øye på bilen og landskapet i dette deiligduse fotografiet av Tor Einstabland, «Taxi Drive».
KYSS: Frida Vessia med «Kisses».
TO MED TALL: Are Blytt og Jan Christensen med verket «7182», tallkombinasjon skrevet på veggen.
RELIEFF: Edith Lundebrekke med «Multi Meander I og IV»

Lørdag åpner Statens 126. Kunstutstilling på Kunstnernes Hus i Oslo

Høstutstillingen viser i år 109 verk av 95 kunstnere/kunstnergrupper, basert på hele 2300 innsendte søknader og om lag 7000 arbeider.

«.... a Lying Slut» Av disse er til sammen 45 debutanter - og en av dem er unge Ina Bache-Wiig, som Dagbladet skrev om da hun var 16 år og skrev dikt på oslotrikken.

Hun deltar med bildene «4 Rectangles, 2 Squares and 1 Dead Girl», «The Voice That Says You Can't Do It Is a Lying Slut» og «Hoodoo Voodoo».

- De tre bildene er helt selvstendige. Jeg sendte inn alle tre, og fikk dem med, sier hun - og legger ikke skjul på gleden over å ha blitt antatt.

Selvutleverende nettbilder «4 Rectangles, 2 Squares and 1 Dead Girl» tar utgangspunkt i et amerikansk uoppklart barnedrap. «The Voice That Says You Can't Do It Is a Lying Slut» er basert på pornografiske bilder av ungjenter.

- Jeg googlet og fant ungjenter har lagt ut bilder av seg selv. De er selvutleverende og grenser til det pornografiske, sier Bache-Wiig.

Ina Bache-Wiig kommer fra Sogn og Fjordane, er bosatt i Oslo og begynte i år på Kunstakademiet.

Ortodoks ikonteknikk Det er et stort spenn på årets Høstutstilling, som viser mangfold og vitalitet i norsk kunstliv, som juryleder Nils Olav Bøe framholdt på pressekonferansen torsdag ettermiddag.

Julie Arntzen (50) stiller ut symbolkunst basert på ortodoks ikonteknikk, som hun har studert og lært i Russland.

- Ikonene er optisk lek med abstrakte bilder. Ser man på symbolene, flyter de sammen. «Elementary» er en del av større prosjekt der jeg omhandler spørsmål som evighet, åpenbaring  - ufattelige og uforklarlige ting, kanskje på grensen til new age, sier Arntzen.

Kunst eller svada? Bananer som stikker ut av en rekke Bama-esker, søppelinstallasjon liggende på gulvet, et par gummistøvler i hjørnet og en rekke tall skrevet på veggen. Spørsmål om hva som er kunst eller ikke vil helt sikkert dukke opp - i år også.

Høstutstillingen 2013, som er landets største utstilling av samtidskunst, setter i år søkelys på 100-års jubileet for kvinners stemmerett.

- Det markere vi ved å vise verk av Else Marie Jakobsen (1927-2012) og Sissel Calmeyer (1941-2012), sier juryleder Nils Olav Bøe.

I fjor var det Munchs 150-års jubileum som fikk ekstra fokus - det gjør han også i år ved å vise kommunikasjonen mellom Munch og Halfdan Nobel Roede fra 1943 om hvor Munch ønsket at hans museum skulle plasseres.