Velkjente skurker med stil

Sofistikert thriller med tradisjonelt forløp.

Med Robert De Niro, Marlon Brando og Edward Norton på rollelisten, er det vel bare å rykke ut. Enda «The Score» langt fra er til å få ståpels av.

Manus er nesten påfallende tradisjonelt, en klassisk mestertyvthriller, hvor vår gamle venn den elegante skurk skal utføre et siste, innbringende røveri for så å trekke seg tilbake til høy sigarføring og sårt tiltrengt kjærlighet. Med på lasset er det ungdommelige tyverigeni på innsiden av åstedet, i bakgrunnen ruver den styrtrike heler og finansmann.

Bokstavelig talt - ettersom sistnevnte Max spilles av Brando, hvis framtoning er som en middels OBOS-blokk. Han er mest av alt et klenodium i en liten rolle, på alle vis et legendarisk berg. «The Score» roterer rundt samspillet mellom De Niro og Norton. Og det er verdt å se på.

De Niros Nick Wells er jazzklubbeier i dagslys, påpasselig tyv nattetid. Veteranen spiller ham med lavmælt ettertenksomhet og får fram en sammensatt personlighet, selv om han aldri lodder særlig dypt. Norton er jyplingen Jack med aliaset Brian, til bruk på innsiden av ransstedet, der han agerer tilbakestående. Mellom disse komplette motsetninger veksler Norton ubesværet, som den gode skuespilleren han er.

I tillegg har Frank Oz sørget for en behagelig form, med sofistikert billedspråk og befriende ro, når ikke annet kreves. Karakteristikken «en hyggelig thriller» høres som en selvmotsigelse, men det er nå det «The Score» er. Den som på noen måte blir overrasket over forløpet, kan knapt ha vært på kino før.

ET SISTE RAN: Robert De Niro, Edward Norton og Marlon Brando planlegger kupp - velkjent, men koselig.