VIL FORTSETTE: Hanne Tømta ønsker å lytte til alle parter på Nationaltheatret, men er i utgangspunktet skeptisk til å avslutte kunstneriske samarbeid av politiske årsaker. Foto: Lars Eivind Bones
VIL FORTSETTE: Hanne Tømta ønsker å lytte til alle parter på Nationaltheatret, men er i utgangspunktet skeptisk til å avslutte kunstneriske samarbeid av politiske årsaker. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Vil at Nationaltheatret skal boikotte israelsk teater

Krefter i det norske teatermiljøet jobber for at det israelske nasjonalteateret Habima skal boikottes så lenge det spiller i bosetninger på Vestbredden.

(Dagbladet): Det går et opprop rundt i Teater-Norge for å få Nationaltheatret til å avslutte sitt pågående samarbeid med det israelske nasjonalteatret Habima.

Årsaken til oppropet er at Habima er pålagt å turnere i israelske bosetninger på Vestbredden. 

- Her kan det norske teatermiljøet utgjøre en forskjell i et veldig konkret spørsmål. Vi har forsøkt å utforme det slik at folk som ikke nødvendigvis støtter en boikottlinje kan være enige i dette forslaget, som går spesifikt på bosetningene og manglende rettigheter for palestinere og arabere med israelsk pass, sier Marius Kolbenstvedt, som er en av initiativtagerne til kampanjen.  

Underskrifskampanjen er sluttet opp om av 870 personer, deriblant Nationaltheatret-ansatte skuespillere som Henriette Steensrup, Trine Wiggen, Petronella Barker og Gisken Armand. 

- Profesjonelt selvmord å nekte Nationaltheatret jobber sammen med Habima i prosjektet Terrorisms, som arrangeres gjennom Den europeiske teaterunionen (UTE). Habima er i en situasjon hvor de kan miste statsstøtte om de ikke opptrer i israelske bosetninger på Vestbredden. 

- Når de opptrer der er de en del av statsapparatets okkupasjonspolitikk. Det er sterke krefter i Habima som motsetter seg dette, men de ønsker ikke fremstå offentlig. Det er profesjonelt selvmord for øyeblikket, selv om det offisielt heter at enkeltpersoner kan la være å spille i bosetningene. Særlig for frilansere har det store omkostninger, sier Kolbenstvedt. 

- Skjønner at Tømta er ambivalent Birgitte Larsen er ansatt på Nationaltheatret. Hun har vært i området en rekke ganger og jobbet sammen med palestinere om oppsetninger.  

- Jeg vet at Hanne Tømta har satt som premiss at det ikke skal spilles i bosetningene, men slik jeg forstår det, er ikke dette noe Habima egentlig kan love. Jeg skjønner at Tømta er ambivalent til det, fordi hun mener at teater kan bidra til dialog, men vi har prøvd dialog, og situasjonen blir bare verre, sier hun. 

- En god venn av meg som er palestinsk skuespiller har deltatt i slike dialogbaserte kulturprosjekter. Han har vil aldri mer gjøre det, for han ser at israelske myndigheter bruker det for å gi et skinn av dialog, og av at konflikten ikke er så spissa som vi ser det. 

- Vil vekke oppsikt Kolbenstvedt, som sammen med flere andre har vært i Israel og laget en dokumentar om samarbeidet mellom Nationaltheatret og Habima, tror en eventuell slutt på samarbeidet vil skape oppsikt i teaterverdenen. 

- Om Nationaltheatret trekker seg, er de nødt til å si at det har med bosetningspolitikken å gjøre. Det vil være en oppmuntring til jødiske fredsaktivister som ønsker en boikott av bosetningene og det vil være en støtte til det palestinske sivilsamfunnet. Særlig inne i Israel er begge disse gruppene under ekstremt press.

- Ser du innvendingene om at kunstneriske boikotter på mange måter kan virke mot sin hensikt, ved å avslutte dialoger i en situasjon der dialoger virkelig er det som trengs? 

- Vi er ikke imot dialog, men hvem er det man skal ha en dialog med? Og hva er det et samlet palestinsk teatermiljø ber om?
Nationaltheatret har en mulighet, som en mer demokratisk institusjon enn Habima, til å lytte til motviljen som finnes.

Foreslår andre prosjekter Kolbenstvedt understreker at det ikke er en oppfordring til en generell boikott av Israel.

- Det er en helt konkret situasjon hvor vi mener at Nationaltheatret kan utgjøre en større forskjell ved å avbryte samarbeidet. Man kan eventuelt gjøre andre prosjekter som fremmer dialog, på andre premisser. Det er fullt mulig å fortsette å samarbeide med det israelske teatermiljøet, sier han, som ikke går med på at Israel blir forskjellsbehandlet i slike sammenhenger. 

- Det kommer gjerne innvendinger av den typen, om at man også burde boikotte andre, som for eksempel Russland eller Marokko. Men nå er det slik at teatersjefen for Habima er leder for den europeiske teaterunionen. Om vi hadde hatt en lignende kontakt med teatersjefen for det marokkanske teaterforbundet, kunne vi begynne å kritisere okkupasjonen av Vest-Sahara i et konkret prosjekt, sier Kolbenstvedt.

Tømta tror på dialog Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta, mener at et fortsatt samarbeid kan ha større effekt enn en boikott. 

- Jeg finner det dypt problematisk at Habima spiller i de ulovlige israelske bosettingene, og jeg har gjort det klart overfor Habimas ledelse at Nationaltheatret ikke aksepterer at de spiller der. På den andre siden har jeg, som teaterkunstner, stor tro på dialog, debatt og protest med kunstneriske virkemidler, sier hun. 

Tømta sier i et innlegg på Scenekunst.no at hun har gjort det klart overfor Habima at Nationaltheatret ikke aksepterer at teateret spiller i bosetninger på Vestbredden. 

- I denne konkrete saken her må hun i så fall gå rett på den israelske kulturministeren, sier Kolbenstvedt.