BETALING: Rupert Murdoch er verdens mektigste mediemogul. Nå vil han ta betalt av brukerne for nettstedene sine, deriblant MySpace og spilltjenesten IGN.com. Foto: SCANPIX
BETALING: Rupert Murdoch er verdens mektigste mediemogul. Nå vil han ta betalt av brukerne for nettstedene sine, deriblant MySpace og spilltjenesten IGN.com. Foto: SCANPIXVis mer

Ville du betalt for å bruke MySpace?

Murdoch truer med å stenge døra.

(Dagbladet.no): Den mektige mediemogulen Rupert Murdoch (78) har ved en rekke anledninger uttalt seg kritisk til at nettaviser og andre tjenester er gratis for brukerne. Det samme har blant andre tidligere Time-redaktør Walter Isaacson gjort, i likhet med en rekke medieledere av den gamle skolen.

Nå truer Murdoch med å gjøre det mange bare snakker om: Han vil ta betalt av brukerne for alle NewsCorps nettsteder.

DETTE HAR FÅTT flere nettsteder til å rapportere at det kan bli slutt på gratis tilgang til noen av verdens mest populære nettsteder, som nettsamfunnet MySpace og spilltjenesten IGN.com.

Aviser som The Times, The Sun og News of The World med sine nettutgaver er også i Murdochs portefølje, sammen med Wall Street Journal.

Teknologibloggen Slashdot kaller utspillet et nøye planlagt selvmord.

Men tar man seg tid til å lese Murdochs uttalelser nøyere, vil man oppdage at han ikke sier at han vil stenge nettstedene sine for dem som ikke betaler. Ihvertfall ikke foreløpig: Det er «ikke en aktuell løsning for øyeblikket», sier han til den australske avisa Business Spectator.

Det gjør Murdoch trolig klokt i. Få, om noen, tror på en strategi der man over natta gjør om brede nettsteder som har vært gratis i en årrekke til lukkede betalingstjenester.

Svært mange medieeksperter stiller seg også tvilende til om det overhodet er mulig å ta betalt for brede nettjenester, som for eksempel nettaviser. Den anerkjente medieprofessoren Robert G. Picard svarte slik da jeg intervjuet ham om dette:

- De brede nettavisene vil aldri kunne ta seg betalt for nyhetsjournalistikk. Stenger du døra, går brukerne bare et annet sted. Til konkurrentene, til de andre kildene.

Det Picard påpeker, er at nyheter ikke lenger er et tilbudsmarked, men et etterspørselsmarked.

DET ER UKLART om det på sikt er Murdochs mål å gjøre om alle sine nettsteder til rene betalingstjenester, eller om han ønsker å utvikle kommersielle produkter innenfor rammen av dagens gratistjenester.

I den grad han er konkret, kan det se ut som han tenker i retning av det siste. Murdoch viser til økningen i salget av abonnement på den lukkede delen av finanssavisa Wall Street Journal, og sier at denne modellen vil danne skole for andre satsinger.

Det er ikke sikkert det er så dumt - rent bortsett fra at WSJ er en nisjetjeneste som tilbyr forretningskritisk informasjon til en svært betalingssterk målgruppe, og slik sett neppe er egnet som modell for hva som er mulig å få til med bredere og mindre eksklusive nettjenester.

For hva skal Murdoch ta betalt for av The Suns nettlesere? Puppedamene?

MURDOCHS UTSPILL kom samtidig med at NewsCorp rapporterte et underskudd på omlag 20 milliarder kroner i første halvår i år. Han har selvsagt rett når han påpeker at det koster penger å drive kvalitetsjournalistikk og gode nettjenester.

Han har også rett i at dagens annonsemodell vanskelig kan bære vekten av de store medieorganisasjonene alene, selv i bedre tider enn de vi opplever nå. Utfordringene er enorme, og vil ri medieindustrien som en mare i årene som kommer.

Men løsningen er neppe å stenge døra. Gjør Murdoch det, blir nok den siste mediemogulen av den gamle skolen fort en eks-mediemogul.

Følg meg på Twitter: @janomdahl