NY MODELL: Ifølge Amazon-sjef Jeff Bezos er det nye og større lesebrettet Kindle DX spesielt velegnet for aviser. Men hvor mange vil betale for en papiravis på skjerm, uten nettavisas interaktivitet? DB.nos kommentator kaller Kindle en anakronistisk avisplattform. Foto: SCANPIX
NY MODELL: Ifølge Amazon-sjef Jeff Bezos er det nye og større lesebrettet Kindle DX spesielt velegnet for aviser. Men hvor mange vil betale for en papiravis på skjerm, uten nettavisas interaktivitet? DB.nos kommentator kaller Kindle en anakronistisk avisplattform. Foto: SCANPIXVis mer

Ville du betalt for å lese papiravis på denne?

Jan Omdahl kommenterer Kindle som avisplattform.

||| (Dagbladet.no): Ville du betalt for en digitalisert utgave av din daglige papiravis, automatisk lastet ned til ditt elektroniske lesebrett hver natt - når du kan lese den samme avisas nettutgave gratis på din bærbare PC eller iPhone, med kontinuerlige oppdateringer, lenker, fargebilder, video, debattmuligheter og resten av nettavisas rikholdige verktøykasse?

Spørsmålet diskuteres blant nett- og mediefolk etter at nettbutikken Amazon før helga lanserte Kindle DX, en ny, større utgave av lesebrettet Kindle, spesielt egnet for lesing av lærebøker og aviser.

I USA er en lang rekke ledende amerikanske og internasjonale aviser og tidsskrifter tilgjengelig på Kindle, med papirutgaven gjengitt side for side ved hjelp av lesebrettets elektroniske blekk i 16 gråtoner. Abonnementsprisen er typisk i størrelsesordenen 10 dollar i måneden, eller snaut 65 kroner. Avisa leveres automatisk over mobilnettet grytidlig hver morgen.

Ikke en lenke å klikke på, ikke et snev av interaktivitet. Ingen oppdateringer når noe skjer i verden. Bare god, gammel papiravis, på skjerm.

Tanken på å bygge en ny inntekststrøm gjennom å verve elektroniske abonnenter på et produkt som allerede er mer eller mindre ferdig produsert for trykking på papir, virker besnærende. Noen avisledere ser Kindle som en mulig redingsplanke. Men er det mulig å selge et så anakronistisk produkt i et volum som gjør det industrielt og økonomisk interessant?

KINDLE-TILHENGERNE liker å få designuttrykket, leseopplevelsen og langsomheten til papiravisa overført til et mer hendig digitalt format. Til Teknisk Ukeblad sier den norske Kindle-brukeren og New York Times-abonnenten Carl Størmer at denne formen for avislesing på Kindle er en uforstyrret leseopplevelse, en cold spot i en verden der alle jakter på hot spots.

Et annet argument kan være at papiravisa byr på andre formater, andre stemmer, andre kvaliteter enn nettavisa. Men dette argumentet har trolig begrenset levetid i disse synergitider. Selv om meningene i høyeste grad er delte i dette spørsmålet, slås stadig flere avisredaksjoner sammen, og en stadig større andel av den journalistiske produksjonen i de store avishusene går ut i begge kanaler.

Et slags teknologiargument er at lesebrettet er mer fokusert og letthåndterlig enn en bærbar PC, og enklere å lese avis på enn en liten mobiltelefon.

Problemet er selvsagt at de fleste i målgruppa allerede har en av hver, og trenger svært gode argumenter for å drasse med seg en tredje dings - attpåtil en dings med en ikke ubetydelig inngangsbillett på 469 dollar.

KINDLE ER KANSKJE bokbransjens svar på iPod — hvis da ikke Apple kommer med noe enda bedre. Kindle kan være sentral for bokas og bokbransjens framtid - vel å merke om Amazon og bokbransjen spiller kortene sine riktig.

Men skepsisen til Kindle som avisplattform er utbredt - særlig blant nettjournalister, i teknologiblogger og på Twitter.

Det forhindrer ikke at storaviser som New York Times, Wall Street Journal, Washington Post og Financial Times, og tidsskrifter som Time, Newsweek og New Yorker, er blant dem som forsøker.

Så langt ser ikke regnestykkene spesielt gode ut.

Wall Street Journal, som er nummer to etter New York Times blant Kindle-avisene, oppgir at de har 15000 Kindle-abonnenter. På papiravisa abonnerer mer enn to millioner.

KINDLE-UTGAVEN
av f.eks. New York Times kommer uten annonser, og Amazon beholder etter sigende 70 % av inntektene. Forfatter
og netthode Eirik Newth har regnet litt på saken, og peker i sin blogg på at med en abonnementspris på 10 dollar i måneden sitter avisa igjen med 36 dollar i året, snaut 230 kroner, per Kindle-abonnent. Om alle papiravisas abonnenter gikk over til Kindle-utgaven, ville selskapet bare få dekket 15 % av de løpende driftskostnadene med dagens modell.

Redningsplanke og redningsplanke, fru Blom.

P.S. Selv om jeg tviler på forretningsmodellen, avviser jeg ikke at Kindle kan ha sin sjarm som avisplattform. En Kindle er bestilt, og skal testes utover våren og sommeren. Mer om inntrykkene underveis.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl

BREDDEFORMAT: Kindle DX har sensorer som automatisk skifter mellom høyde- og breddeformat etter hvordan du holder lesebrettet. Foto: SCANPIX Vis mer