Nedgradert rapport gir unikt innblikk i norsk ubåtoppdrag i Middelhavet.

TO SKIP TETT I TETT: Langt ute i Middelhavet et sted har de store fartøyene lagt seg ved siden av hverandre. De tror ingen ser dem. Men mannskapet på KNM Utvær har dem i periskopet.

TO SKIP TETT I TETT: Langt ute i Middelhavet et sted har de store fartøyene lagt seg ved siden av hverandre. De tror ingen ser dem. Men mannskapet på KNM Utvær har dem i periskopet.

- VI FULGTE DEN BÅTEN i dagevis. Ingen ante at vi var der.

Vi befinner oss i en fjord utenfor Bergen. Hemmelig sted. Hemmelig tidspunkt. Vi er 13 meter under overflaten, og sitter i messa på ubåten KNM Utvær. Det er ikke så mange som vet vi er her. Mobiltelefonen virker ikke. 

Vi møter orlogskaptein Øistein H. Jensen som var ubåtsjef på Utvær fra 2001 og 2004, blant annet under Irakkrigen. Han har fortalt om ubåtenes fortreffelighet ganske lenge allerede, og da i særdeleshet de norske ubåtene. Mannskapet som på grunn av Norges helt spesielle natur, den krokete kysten, læres opp i noe unikt. En amerikansk atomubåts totale ubrukelighet i de trange fjordene. Om den norske mobiliteten. Andre mente Norge med aktiviteten til ubåten Utvær deltok i krigen med dette oppdraget.

HAN KROKER SEG SAMMEN.
 Med sine 1.94 er han dømt til et lite utstrakt ubåtliv. Han har med den nedgraderte rapporten. I den ligger periskopbilder av lugubre smuglerskip i Middelhavet. Jensen veier ordene. Han vil gjerne fortelle, men det er ikke enkelt. Åpenhet har aldri vært Forsvarets varemerke. Men ubåt-ignorantene, 99 prosent av Norges befolkning, bør forstå.

Han forteller om oppdraget han var med på i Middelhavet i 2003. Etterretning, overvåkning og rekognosering var oppgavene. Dagbladet.no har fått tilgang til dokumentet som forteller om en for de fleste helt ukjent jobbhverdag under vann. Nordmennene deltok som en del av NATO-operasjonen Active Endeavour som ble innledet i 2001. I 2003 ble den utvidet til å gjelde hele Middelhavet.

- Hvilke land smugles det fra?

- ...det var et oppdrag i det østlige Middelhavet. En stor overvåkningsoperasjon for å kartlegge alle ulovlig trafikk gjennom Middelhavet, sier Jensen.

HAN SIER IKKE MER. Jensen er en av noen få hundre i hele verden som har jobbet som u-båtsjef. I dag har han en enda mer eksklusiv jobb, han leder kurs for kommende ubåtsjefer. I Norge har de seks u-båter i stallen, stykkprisen er over milliarden. Det er store verdier de har ansvaret for, og om noen år trenger det norske Sjøforsvaret flere ubåter.

For oppdrag som dette kan ikke utføres med utdaterte ubåter. De seks vi har oppdateres derfor nå. Målet er at de skal være operative i 15 nye år.

- Det ubåtene er gode til er å være usynlige og overvåke. Vi kan kjøre opp mast og avlytte. Periskopet går opp og ned hele tiden. Det er om å gjøre å holde seg skjult så mye som mulig. Det er for «spaning», skjulte oppdrag for å avsløre ulovlig aktivitet som menneskesmugling, våpensmugling, ulovlig aktivitet, ubåtene er etterspurt, sier Jensen.

GIBRALTAR. Alle ubåtfolk er klar på at den ultimate ubåtfilmen selvfølgelig er Das Boot. For filmen med den uforglemmelige Gibraltarscenen er faktisk ganske realistisk.

KNM Utvær seilte også gjennom det tett trafikkerte Gibraltarstredet i dypet, ukjent for alle fartøy på overflaten. Nordmennene var i tjeneste under hele Irak-krigen. NATO-operasjonen Active Endeavour er spunnet ut av Enduring Freedom, der målet for begge er kamp mot terror.

I hjemlig media vakte det oppmerksomhet. Noen, blant annet SV, mente Norge med KNM Utvær deltok i krigen. Dette ble avvist av andre, blant annet Ap, og av forsvarsministeren i Stortinget.

- Målsetningen med Active Endeavour er å kartlegge Middelhavet for å ha kontroll over trafikken, sier Jensen.

Nordmennene gjennomførte en rekke operasjoner i, ja, eh, det østlige Middelhavet i NATO-tjeneste. Fra Bergen, over Nordsjøen, den engelske kanal og Biscaya, ålte den seg fram til Spania. KNM Utvær endte opp på bestemmelsesstedet i Tyrkia.

HEMMELIG MØTE: To fartøy under overvåking. Dette er en smuglingsoperasjon. Basert på rapporter den norske ubåten ga, ble det ene fartøyet stoppet av en fregatt hovedkvarteret sendte inn en stund etter at dette bildet ble tatt.

HEMMELIG MØTE: To fartøy under overvåking. Dette er en smuglingsoperasjon. Basert på rapporter den norske ubåten ga, ble det ene fartøyet stoppet av en fregatt hovedkvarteret sendte inn en stund etter at dette bildet ble tatt.

Basen her i Aksaz er mye brukt av mange NATO-nasjoner. Under krigen i Irak, ble den også benyttet av alle NATO-land. KNM Utværs etterretningsinformasjon gjøres tilgjengelig for de som har behov for det i alliansen.

MISTENKELIGE BÅTER.
I rapporten er patruljene beskrevet generelt for å holde graderingsnivået nede. Det er ingen referanser til tidspunkter eller posisjoner. Fartøynavn er sladdet. Den lengste patruljen varte i 22 dager. Jensen viser fram periskopbilder. Et stort lasteskip er fanget inn.

- Her oppdaget og fulgte Utvær et fartøy som har historikk for ulovlig aktivitet, sier Jensen. Det er ulovlig innvandring og smugling det er snakk om.

Han viser fram flere bilder. Båtene ubåten har i kikkerten oppfører seg merkelig. Ubåten følger det mistenkelige fartøyet i en lengre periode. Så kommer et annet mindre fartøy og legger seg inntil. De to båtene blir liggende ved siden av hverandre.

- Hvorfor legger disse to fartøyene seg inntil hverandre midt ute i havet der ingen kan se dem, spør Jensen retorisk.

Men det var noen som så dem. KNM Utvær overvåker hele seansen. Alle data blir rapportert. Det er en smuglingsoperasjon.

UBÅTEN VAR IKKE ALENE. Aksjonen er en av de sjeldne av sitt slag, der ubåt og mange andre aktører deltok sammen. Etterretningsansatte leverer informasjon om ulovlig aktivitet: våpensmugling, illegal innvandring, annen smugling og aktivitet relatert til internasjonal terrorisme. Ubåten tar oppdraget. I den frigitte rapporten legges det vekt på viktigheten av den norske ubåtens ferdigheter.

«For å gjennomføre en skjult overvåkning av denne aktiviteten valgte man å benytte en undervannsbåt som hovedkilde for etteretningsinnsamlingen. En rekke andre plattformer var også involvert i operasjonen. Området der operasjonen foregikk, er uegnet for større ubåter, og KNM Utværs resultater etter operasjonen har nå satt en standard for videre gjennomføringer av en slik operasjon.»

Hva som kommer ut av overvåkningen av de mystiske skipene vil ikke Jensen si.

NATTOPPDRAG: Ubåtpersonellet jobber også om natten. Her holdes et mistenkelig fartøy under oppsikt.

NATTOPPDRAG: Ubåtpersonellet jobber også om natten. Her holdes et mistenkelig fartøy under oppsikt.

Kanskje vet han det heller ikke.

- Vi leverer bare vår informasjon videre.

Likevel kan han fastslå såpass mye om de to fartøyene som la seg ved siden av hverandre:

- Det var en smuglingsoperasjon, sier Jensen.

TERROR OM BORD. Det norske ubåtmannskapet, vel 20 i antall, overvåket i aksjonen også et fartøy der det var mistanke om at terrorhandlinger kunne være problemet.

«Interessant på bakgrunn av deres historikk til ulovlig aktivitet, som oftest knyttet til relasjoner med terrororganisasjoner», heter det i rapporten.

Fartøyet ble oppdaget, overvåket og rapportert av Utvær. Et kystvaktfartøy bordet fartøyet, mens KNM Utvær fulgte med. Etter bordingen var over, ønsket operative myndigheter at fartøyet skulle overvåkes av en ubåt, for å gi det trygget i å la det tro at det ikke ble overvåket.

- Bildene viser denne bordingsoperasjonen, og viser aktivitet om bord, helikopter, bordingsbåt og fartøy. Dette var en multinasjonal ad hoc operasjon med stor suksess, heter det i rapporten.

KNM UTVÆR opererte i det østlige Middelhavet under hele krigen mot Irak. Operasjonen varte i fire måneder og 80 prosent av tiden var ubåten til havs. På vei hjem avslutter rapporten slik:

«På grunn av økt terrortrussel i Gibraltar med eskortering av fartøyer, gikk KNM Utvær gjennom i all stillhet i dypet,» avslutter rapporten.

- Nå ser man at de smuglerrutene som var aktive fra Nord-Afrika til Europa er mindre i bruk. De har blitt nødt til å finne nye veier. Men kontrollen av ulovlig innvandring, våpensmugling og terrorismerelatert aktivitet er tett, avslutter Jensen.

Norge deltar fortsatt i Active Endeavour. I dag er flere maritime patruljefly med i NATO-aksjonen, som karakteriseres som så vellykket at den ennå ikke har fått en sluttdato.

PATRULJER: Her utførte det norske ubåten sine operasjoner. Base hadde de i Tyrkia.

PATRULJER: Her utførte det norske ubåten sine operasjoner. Base hadde de i Tyrkia.


Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.