Kunstner med ydmykende portretter av ekskona.

«STRIPPER»: Kunstneren Charles Thomson har portrettert ekskona Stella Vine. - En offentlig hevnaksjon, sier noen om bildene.

«STRIPPER»: Kunstneren Charles Thomson har portrettert ekskona Stella Vine. - En offentlig hevnaksjon, sier noen om bildene.
Faksimile fra http://www.stuckism.com/

DET SER UTVILSOMT ut som en hevnaksjon, og kunstneren innrømmer det mer eller mindre selv også.
UTLEVERES: Stella Vine var gift med kunstneren Charles Thomson.

UTLEVERES: Stella Vine var gift med kunstneren Charles Thomson.
Foto: Yui Mok/EPA

SKAPTE RABALDER: Vines bilde av en blodig Diana skapte oppstyr i England. Den rike kunstsamleren Charles Saatchi kjøpte bildet.

SKAPTE RABALDER: Vines bilde av en blodig Diana skapte oppstyr i England. Den rike kunstsamleren Charles Saatchi kjøpte bildet.
Foto: Yui Mok/EPA

HEVNGJERRIG EKTEMANN? - Jeg lagde bildene etter for å bearbeide de emosjonelle ettervirkningene av forholdet, sier Thomson om portrettene av ekskona.

HEVNGJERRIG EKTEMANN? - Jeg lagde bildene etter for å bearbeide de emosjonelle ettervirkningene av forholdet, sier Thomson om portrettene av ekskona.
Foto: Camera press

STELLA VINE: Portrett av Kate Moss etter kokainhistorien modellen var innblandet i.

STELLA VINE: Portrett av Kate Moss etter kokainhistorien modellen var innblandet i.
Foto: Jane Mingay/AP

NØKKELROMAN: Vigdis Hjorts roman «Om bare» har blitt betegnet som en nøkkeloman om eksen hennes Arild Linneberg.

NØKKELROMAN: Vigdis Hjorts roman «Om bare» har blitt betegnet som en nøkkeloman om eksen hennes Arild Linneberg.
Foto: Jeanette Landfald

- Hun kommer til å bli forbanna, sier kunstneren Charles Thomson ifølge Independent.

Maleren deltar om kort tid i en utstilling der han viser en serie ydmykende nakenportretter av ekskona, kunstneren Stella Vine.

I pressemateriellet fra utstillingen står det svart på hvitt at bildene er «eksplisitte portretter av hans ekskone».

DE TO ble gift i 2001, skilt like etterpå, og feiden etter ekteskapshavariet har lenge vært et offentlig anliggende.

- Jeg lagde disse bildene etter at vi gikk fra hverandre. For meg var det en måte å bearbeide de emosjonelle ettervirkningene på. Hun fortalte meg masse historier om tiden hun jobbet i sex-industrien, og historiene var ganske ekle. Det var ikke noe hyggelig å høre dem, og det ga meg følelsesmessige arr. Dette var en måte å få det ut av systemet på, og det var ubehagelig å lage bildene, sier Thomson til Independent.

Maleriene har titler som «Stripper» og «strippeklubb», og spiller på Vines fortid i sexbransjen.

Thomson har ingen forståelse for at bildene kan virke sårende på ekskona:

- Hun blir antagelig sint fordi i hennes verden er det ett sett regler som gjelder for henne, og ett sett regler for alle andre. Hun lager bilder der avdøde prinsesse Diana ser traumatisert ut og har blod strømmende fra munnen, og det er helt fint. Men Diana var mor, og barna hennes er i live [...] Hun hevder bildene kommer fra hennes indre. Mine bilder kommer også dypt innenfra og er viktige for meg, sier maleren.

SKITTENTØYVASKEN mellom de to har foregått en stund allerede. Eksparet har ikke snakket sammen på flere år, men kommet med gjensidige beskyldninger i pressen. Ifølge Vine tilbød Thomson å betale 20 000 pund av gjelden hennes, mot at hun giftet seg med ham.

- Jeg elsket ham enkelte ganger, men han var så kontrollerende. Han ville vite hva jeg spiste, om alle mine kroppslige funksjoner. Han fortalte meg stadig om mine tidligere liv og sa vi alltid hadde vært sammen. Jeg hadde vært prostituert, og han hadde drept meg i flere tidligere liv, sier Vine til avisen Scotsman.

Hun hevder at hun sa ja til å bli med ham på ferie til New York, bare for å oppdage at han hadde arrangert et bryllup. Etter tre dager kapitulerte hun:

- Jeg orket ikke tanken på å strippe lenger, tilbudet var for bra til å si nei til. Men jeg gråt på do før bryllupet. Jeg vurderte å løpe min vei. Jeg orket ikke fortelle sønnen min om det, for jeg visste at han ville sagt at jeg skulle komme meg til helvete ut derfra.

VINE BLE oppdaget av Thomson, en av grunnleggerne av en antikonseptuell kunstbevegelse kalt Stuckistene som forfekter figurativ kunst og maleri. Før dette hadde hun liten erfaring fra kunstlivet, og hadde aldri solgt et eneste bilde. Thomsen likte arbeidene hennes, og hjalp henne med karrieren. Siden har det vært enorm turbulens rundt Vine.

Mye av oppmerksomheten kom da hun solgte to bilder til den svært rike og berømte kunstsamleren Charles Saatchi. Portrettet av Diana var et av bildene. Teksten «Hei Paul, kan du komme hit, jeg er virkelig redd» står skrevet på bildet, og flere har anklaget det for å være et brutalt og nedverdigende portrett.

Inntrykket man får av portrettene Thomson snart stiller ut av Vine, er at de er minst like utleverende.

- SE UPP din jävel. Vi ses i min nästa pjäs, skal August Strindberg ha sagt en gang. Kunstneres hevn kan bli offentlig, og utlevering av tidligere kjærester er ikke noe nytt fenomen i litteraturen heller.

Forfatteren Vigdis Hjort har brukt sitt eget liv i flere av romanene sine. Den mest kjente i den sammenhengen er romanen «Om bare», som har blitt betegnet som en nøkkelroman. Hjorts tidligere kjæreste, Arild Linneberg, skal være en av figurene.

Hjorth selv halvveis bekreftet, deretter benektet det hele. Og Dagbladets anmelder Tonje Tveite mener selv det er uviktig:

- Jeg gir blaffen. Kjæresteparet Hjorth/Linneberg klarer ikke å sperre for en sterk litterær opplevelse, en viktig bok om kjærlighetens problem, skrev hun om boka.

EN ANNEN kunstner som også var del av stuckistene en periode, Tracey Emin, er kanskje den som har gått lengst når det gjelder å utlevere tidligere kjærester.

Kunstverket «Everyone I ever slept with» består av et telt, tapetsert innvendig av navnene på alle hun har ligget i samme seng med. Familiemedlemmer, kjærester, venner og elskere er navngitt, i tillegg til fosteret hun bar på som ble abortert bort.

- Emin er farlig. Hun roper, ofte er hun bøllete, hun lar deg ikke se en annen vei. Samtidig lyser arbeidene hennes av sårbarhet. [...] Jeg vet ikke om Tracey Emin er en stor kunstner - men jeg vet hun tar en lang, underlig tur gjennom hodet mitt, skriver Melanie McGrath i Tate Magazine om arbeidene hennes.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.