Vi spurte fremstående muslimer i Norge.

KVINNER KAN IKKE VÆRE IMAMER: Det pekes blant annet på blant muslimske lærede at menstruasjon er et problem. Kvinner som menstruerer skal ikke be ifølge islam.

KVINNER KAN IKKE VÆRE IMAMER: Det pekes blant annet på blant muslimske lærede at menstruasjon er et problem. Kvinner som menstruerer skal ikke be ifølge islam.
Illustrasjonsbilde: SCANPIX

MUSLIMSKE FEMINISTER deltok på en konferanse om islamsk feminisme i Barcelona i begynnelsen av denne måneden. Dagbladet.no var til stede, og fikk høre progressive forslag og nytenkning innen islam.

MUSLIMSK FEMINIST: Asra Q. Nomani har laget islamsk rettighetserklæring for kvinner i soverommet.

MUSLIMSK FEMINIST: Asra Q. Nomani har laget islamsk rettighetserklæring for kvinner i soverommet.
Foto: GUNNAR THORENFELDT

JEG ER LESBISK MUSLIM: Tamsila Tauqir er en av de første muslimer i verden som har inngått partnerskap. Hun kjemper for homofiles rettigheter i islam.

JEG ER LESBISK MUSLIM: Tamsila Tauqir er en av de første muslimer i verden som har inngått partnerskap. Hun kjemper for homofiles rettigheter i islam.
Foto: GUNNAR THORENFELDT

- NORSKE IMAMER HAR FOR STOR MAKT: Det mener Shaheen Sardar Ali.

- NORSKE IMAMER HAR FOR STOR MAKT: Det mener Shaheen Sardar Ali.
Foto: GUNNAR THORENFELDT

VI MÅ LESE KORANEN PÅ NYTT: Det mener 
Abdennur Prado.

VI MÅ LESE KORANEN PÅ NYTT: Det mener Abdennur Prado.
Foto: GUNNAR THORENFELDT

MÅ GODTA KVINNELIGE IMAMER: Det mener Dr. Mansur Abdussalam Escudero, president for den spanske føderasjonen av islamske religiøse organisasjoner.

MÅ GODTA KVINNELIGE IMAMER: Det mener Dr. Mansur Abdussalam Escudero, president for den spanske føderasjonen av islamske religiøse organisasjoner.
Foto: GUNNAR THORENFELDT

I NORGE ER DET VANSKELIG Å FINNE SAMME FORSLAG SOM I SPANIA: Senaid Kobilica støtter ikke kvinnelige imamer.

I NORGE ER DET VANSKELIG Å FINNE SAMME FORSLAG SOM I SPANIA: Senaid Kobilica støtter ikke kvinnelige imamer.
Foto: SCANPIX

BAZIM GOZLAN: Mener saken om kvinnelige imamer vil ødelegge.

BAZIM GOZLAN: Mener saken om kvinnelige imamer vil ødelegge.
Foto: SCANPIX

SAERA KHAN: Arbeiderpartipolitikeren mener norske imamer kan ha for stor makt.

SAERA KHAN: Arbeiderpartipolitikeren mener norske imamer kan ha for stor makt.
Foto: SCANPIX

ANNE SOFIE ROALD: Åpner for kvinnelige imamer.

ANNE SOFIE ROALD: Åpner for kvinnelige imamer.
Foto: SCANPIX

- Vi må godta kvinnelige imamer, mente Dr. Mansur Abdussalam Escudero, president for den spanske føderasjonen av islamske religiøse organisasjoner.

Jusprofessor Shaheen Sardar Ali fra Pakistan mente Norge gir imamene for mye makt.

Tamsila Tauqir som har inngått lesbisk giftemål, hevdet at ingenting i Koranen som forbyr lesbiske, homofile, biseksuelle og transseksuelle utøve sin seksualitet.

Abdennur Prado, sekretær ved spansk islamske råd, oppfordret til nettmøte nylesning av Koranen, fordi kvinner blir undertrykt i islams navn.

- Muslimske kvinner må få lov til å ha førekteskapelig og homoseksuell sex, sa den muslimske feministen Asra Q. Nomani.

HVA SYNES, norske muslimer om disse synspunktene? Vi stilte en rekke muslimer de samme fem spørsmålene. 

1. Er du enig i at man ifølge islam bør ha kvinnelige imamer?
2. Har norske imamer for stor makt?
3. Har muslimer rett til å leve i homofile samliv ifølge islam?
4. Trenger vi nytolkning av Koranen for å hindre kvinneundertrykking?
5. Har muslimske kvinner og menn rett til å ha sex før ekteskapet og til homofil sex, ifølge islam?

ISLAMSK RÅD, som representerer i underkant av 60 000 norske muslimer. Nesteleder Senaid Kobilica, hovedimam Bosnia, svarte Dagbladet.no.

1. Er dere enig i at man ifølge islam kan ha kvinnelige imamer?

Hvilken forståelse har du av en imam? Det er viktig at vi har begreper og definisjoner klare før vi begynner å snakke om dem.

Dette spørsmålet er heller ikke nytt. Senest for litt over to uker siden ønsket stormuftien av Syria, Hassoun, flere kvinnelige muftier og lærde med henvisning til at det var jo det Hazrat Aysha (RA) ble brukt som under de første Khalifaenes tid.

Hun var det som kan anses som blant de største og viktigste Sunnah-kjennerne og en autoritet innen islam. Så kvinnelig ledelse i religiøse spørsmål er ikke ansett som et problem, vi i Islamsk råd har hatt en kvinnelig leder i mange år uten at det var et problem. Se også Vårt Land.

På oppfølgingsspørsmål fra Dagbladet.no om Islamsk råd mener vi kan ha kvinnelige bønneledere, altså den vanlige tolkningen av ordet imam i Norge, er svaret nei.

2. Har norske imamer for stor makt?

Nei, imamene har ikke så mye makt som mange vil ha det til. Dette ble også bekreftet av undersøkelsen utført av TV2 tidligere i år. Det er sikkert noen imamer som har mer å si i sine miljøer enn andre, men i utgangspunktet har ikke imamen en stor innflytelse i hverdagen til muslimene. Vi ønsker høytutdannede og kvalifiserte imamer til moskeer i Norge.

I følge Dagens Næringsliv 4. november 2006 brukes nettet mer enn imamer i dag for religiøs veiledning.

3. Har muslimer rett til å leve i homofile samliv ifølge islam?

Nei. Islam er ikke annerledes enn de andre store religionene.

4. Trenger vi nytolkning av Koranen for å hindre kvinneundertrykking?

I ordet tolkning legger vi flere autentiserte forståelser eller meninger. Dermed kan vi kan flere ulike legitime meninger om den samme saken. Det finnes flere veier innenfor islam frem til samme mål.

Siden det finnes klare retningslinjer i Koranen og Sunnah som hindrer kvinneundertrykking, trenger vi ikke nytolkning av Koranen.

Det vi trenger derimot, er opplysning om hva Koranen og Profeten (fred være med ham) faktisk sier om dette.

Les også Fellesuttalelse fra imamer i Norge om vold mot kvinner i forbindelse med TV-aksjonen 2005. Islam er i dag akkurat så opptatt av kvinnesak som den var på Profeten (fvmh) sin tid, men det ser ut til at selv muslimene har glemt budskapet. Det er trist, og her har både IRN, imamer og muslimer en jobb å gjøre.

Vi tror og håper at dette forbedrer seg med økt kunnskap.

5. Har muslimske kvinner og menn rett til å ha sex før ekteskapet og til homofil sex, i følge islam?

Nei.

MUSLIMSK STUDENTSAMFUNN på Blindern i Oslo går også imot kvinnelige imamer.

1. Er dere enig i at man ifølge islam bør ha kvinnelige imamer?

Nei, islam tillater ikke dette. Hva kvasiintellektuelle påstår i Spania endrer ikke det skriftene og religionen sier. Mens Dr. Mansur Abdussalam Escudero ber norske muslimer lese originalkildene, er han selv selektiv i hva han velger å lese. At profetens egen kone var militærgeneral, velger han å si. Men han unnlater å fortelle det faktum at hun ikke ledet mennene i bønnen. Imam-posisjonen (leder for begge kjønn i rituell bønn) er forbeholdt menn, i tråd med originalkildene. Vi vil samtidig påpeke at langt fra alle imamer er lærde. Det finnes og skal inshaAllah (hvis Gud vil) fortsette å eksistere kvinnelige lærde.

2. Har norske imamer for stor makt?

Vi klarer ikke se hvilken makt Shaheen Sardar Ali sikter til. Imamens oppgave er å lede bønnen. Forskjellen hun påpeker mellom det som kalles imamer og det som kalles lærde, er vi enige i. Det er imidlertid flere imamer som også er lærde.

3. Har muslimer rett til å leve i homofile samliv ifølge islam?

I Norge er vi underlagt norsk lov. Og her er det tillatt. Men homofilt samliv er uten tvil syndig i islam. Det er svært tydelig at dette er kun personlige meninger som fremmes av Tamsila Tauquir, idet hun påstår at det var profeten (fvmh) som skrev Koranen, mens enhver muslim burde vite at den i virkeligheten ikke var skrevet av profeten (fvmh).

4. Trenger vi nytolkning av Koranen for å hindre kvinneundertrykking?

Kvinneundertrykking har ikke noe grunnlag i Koranen, så det ville være en blindvei å forsøke å nytolke den med den hensikten.

5. Har muslimske kvinner og menn rett til å ha sex før ekteskapet og til homofil sex, ifølge islam?

Det står uttrykkelig i Koranen at man ikke engang skal komme nær sex før ekteskapet (kap. 17 vers 32), så dette ville være syndig. Religionen blir ikke endret til tross for hva enkelte i Spania måtte ytre av personlige meninger.

Vi må skille mellom det man har rett til som borger i Europa, hvor man er underlagt loven, og det som er tillatt eller ikke i islam.

BASIM GHOZLAN, forstander i Det Islamske Forbund, er langt på vei enig, han også.

1. Er du enig i at man ifølge islam kan ha kvinnelige imamer?

- Hvis du mener «religiøse ledere» så har det aldri vært noe problem med dette. Profetens kone Aisha er et godt eksempel. Det er ingenting i Islam som teoretisk går mot dette, men om du mener å være bønneleder i moskeen så tror jeg det er veldig dum prioritering, uansett hva islam sier om dette.

Han tror at dette kravet støter så mange at man ikke oppnår noe ved å kreve det.

- Kvinner som lever i vanskeligheter vil ikke dra noe nytte av denne kampen. De alle fleste muslimer vil se på det som negativt og som et angrep på Islam fra fiendtlig hold. Derfor bør man heller prioritere andre saker.

2. Har norske imamer for stor makt?

- Jeg tviler på at de har så mye makt. Hvilken makt er det? Det har ikke blitt tildelt noen juridisk makt. Men de blir møtt med mange forventninger som ikke er realistiske. En imam kan være en veldig enkel bønneleder og det vil være den eneste funksjonen han skal ivareta. Samtidig kan han være en flink talsperson og gjennom det skaffe en større autoritet i befolkningen. Ikke fordi han er imam, men fordi han er en flink person

3. Har muslimer rett til å leve i homofile samliv ifølge islam?

- Det finnes ting i islam som er helt entydig og det finnes ting som er litt mindre faste. Akkurat når det gjelder dette oppfatter jeg Koranen som ganske entydig: Samliv i islam foregår mellom to partnere av ulikt kjønn som er gift på en lovelig måte. Det er den eneste veien - alt annet er utenfor islamske rammer. At andre religioner og ideologier åpner for dette for være en annen sak - å dytte det inn i islam er feil. Det er bøye islams hode. Islam har absolutte forbud - for eksempel er det forbudt å drikke alkohol. Selvfølgelig kan man drikke alkohol i Norge, men ikke fordi det er tillatt i islam.

4. Trenger vi nytolkning av Koranen for å hindre kvinneundertrykking?

- Ny tolkning trengs alltid, men når det gjelder akkurat dette spørsmålet om kvinneundertrykking trenger vi faktisk bare å lese kildene for å finne at islam ivaretar deres rettigheter. Det er enkelte kulturer som ikke gjør det. Så det vi trenger her er å praktisere vår religion riktig og befri oss fra ukulturene som undertrykker kvinner.

SAERA T. KHAN er stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, respekterer folk som velger å leve i homofile samliv og understreker at kvinner må ha rett til å bestemme over egen kropp.

1. Er du enig i at man ifølge islam bør ha kvinnelige imamer?

- Jeg vil omformulere spørsmålet. Det er viktig at kvinner får mer makt i de muslimske menigheten. Slik kan kvinner få en mektigere og større rolle i de muslimske miljøene, sier Sarea T. Khan.

2. Har norske imamer for stor makt?

- Både ja og nei. Norske imamer har ikke så stor makt som mediene gir dem. Samtidig er de veldig viktige fyrtårn i det norske samfunnet, og derfor må det skje en holdningsendring i forhold til brudd på menneskerettigheter og kvinners rettigheter, sier Khan.

3. Har muslimer rett til å leve i homofile samliv ifølge islam?

- Ifølge Islam er ikke dett lov. Men vi lever i et samfunn hvor det er viktig å respektere folks personlige valg og selv har jeg stor respekt for at folk velger ulike samlivsformer, sier Khan.

4. Trenger vi nytolkning av Koranen for å hindre kvinneundertrykking?

- Nei. Men vi må bytte ut de erkekonservative imamene å bytte dem ut med mer moderne og euroislamske representanter. Det finnes ganske mange som tolker Koranen på en mer moderne måte. Selv om det kryr av dem i land som Egypt har vi ennå ikke oppdaget dem her i Norge, sier Khan.

Hun håper nå regjeringen får innført obligatorisk praktikum for alle religiøse ledere som kommer til Norge.

- Man bør inkludere kvinner i denne utdanningen, sier Khan til Dagbladet.no.

5. Har muslimske kvinner og menn rett til å ha sex før ekteskapet og til homofil sex, ifølge islam?

- Nei. Islam forbyr dette. Samtidig mener jeg at alle kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp, sier Khan.

ANNE SOFIE ROALD, konvertitt og islamforsker, er den eneste av dem vi spurte som er åpen for kvinnelige imamer. Hun mener det finnes en genuin misforståelse i debatten om muslimer og islam i den vestlige verden. Denne misforståelsen bygger på tanken om at alle muslimer må følge den islamske lovgivningen eller sharia som den kalles.

- Muslimer som lever i land med en sekulær lovgivning kan selv velge om de vil følge den islamske lovgivningen eller ikke. I slike land finnes ikke rettslige konsekvenser for dem som vil spise svinekjøtt, drikke vin, ha utenomekteskapelig heterosex, ha homoseksuelle forbindelser, eller ikke ville be eller faste. Imidlertid kan en person som setter seg opp mot de sosiale og religiøse normene bli utstøtt av gruppen, sier Roald.

1. Er du enig i at man ifølge islam bør ha kvinnelige imamer?

- Dette kravet er rimelig i dagens likestillingsdiskurs der kravet om likestilling på alle plan er en konsekvens av Menneskerettighetsdeklarasjonen. Det skulle være interessant å se hva som skulle skje om en muslimsk forsamling i dag innsatte en kvinnelig imam.

Roald tror dette kunne blitt populært blant unge muslimske etterkommere, mens de fleste fra førstegenerasjon av innvandrere sannsynligvis ville valgt en annen forsamling å dyrke Gud i om en kvinne ble imam.

- Kravet om kvinnelige imamer synes imidlertid å være et symbolspørsmål. Det synes viktigere at kvinner får større innflytelse i tolkninger av de islamske tekstene, altså at kvinner blir akseptert som islamske lærde enn at de står og leder bønnen i ulike forsamlinger. Men til syvende og sist henger de to sakene intimt sammen, sier Roald.

2. Har norske imamer for stor makt?
- Imamer kan ha innflytelse på mennesker som lever i kollektive livsmønstre, særlig om disse har en islamsk livsstil. Men det finnes også mange ulike typer av imamer; de som er tradisjonelle og derfor leser de islamske tekstene ut fra et tradisjonelt livsmønster og de som er reformvennlige og som prøver å forene den islamske livsstilen med det samfunnet de lever i.

- Her er det igjen individene som velger; et tradisjonelt innrettet individ velger den islamske forsamlingen som best passer til den islamforståelsen han eller hun har. Om imamen går “for” langt i sin nytolkning av islam kan mange ta avstand fra ham på et eller annet tidspunk, sier Roald.


4. Trenger vi nytolkning av Koranen for å hindre kvinneundertrykking?

- Den tradisjonelle lovgivningen er jo utledet i en tid da det tradisjonelle livsmønsteret var dominerende og dette påvirket utformingen av lovgivningen. En tolkning av de islamske kildene i dag skulle selvfølgelig påvirkes av dagens debatter om likestilling mellom mann og kvinne på alle plan, barns rettigheter overfor foreldre, homoseksuelles rett til å leve ut sin seksuelle legning og alle andre problematiske saker som i dag gjør at muslimer alltid er på defensiven i det offentlige rommet, sier Roald.

Hun tror at en nytolkning vil hjelpe dem som vil ha et gudsforhold, men som ikke kan leve opp til det som ventes av en «god» muslim i den tradisjonelle lovgivningen – muslimske kvinner som søker skilsmisse, barn som ikke godtar foreldrenes valg av livspartner, homoseksuelle som velger å leve ut sin seksualitet og ugifte som har sex før ekteskapet.

- En nytolkning i dagens intellektuelle og politiske klima vil nødvendigvis føre til en privatisert religionsform og det gjenstår å se hvor mange muslimer som vil godta og velge denne islamforståelsen, sier Roald.

En rekke andre norske imamer og muslimske talspersoner er blitt spurt om å stille opp i saken, men har avslått.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.