Mens vi i Vesten fomler med eboka, er japanerne langt foran.

MOBILBOK: Japanerne elsker romaner levert i små kapitler på epost til mobiltelefonene sine. Markedet for mobilbøker dobler seg hvert år.

MOBILBOK: Japanerne elsker romaner levert i små kapitler på epost til mobiltelefonene sine. Markedet for mobilbøker dobler seg hvert år.
Foto: Katsumi Kasahara/AP

JAPEN I FORKANT: Færre bruker PC, og flere bruker mobiltelefoner til community-aktiviteter, video, bøker og andre avanserte funksjoner.

JAPEN I FORKANT: Færre bruker PC, og flere bruker mobiltelefoner til community-aktiviteter, video, bøker og andre avanserte funksjoner.
Foto: Kevin Coombs/Reuters

PASSÉ: Eboka, her i en versjon lansert i 1999, har aldri blitt noen suksess i Vesten.

PASSÉ: Eboka, her i en versjon lansert i 1999, har aldri blitt noen suksess i Vesten.
Foto: Paul Sakuma/AP

KOMMERSIELL SUKSESS: Fire av de ti mest solgte bøkene i Japan i 2006 ble opprinnelig utgitt som mobilbøker.

KOMMERSIELL SUKSESS: Fire av de ti mest solgte bøkene i Japan i 2006 ble opprinnelig utgitt som mobilbøker.
Foto: Katsumi Kasahara/AP

PÅ VEI UT: Den tradisjonelle papirboka taper terreng i Japan. Men etablerte forfattere syns ikke at mobilbøker er skikkelig leitteratur.

PÅ VEI UT: Den tradisjonelle papirboka taper terreng i Japan. Men etablerte forfattere syns ikke at mobilbøker er skikkelig leitteratur.
Foto: Lars Myhren Holand

VIDEO OG TV: Japanernes mobilbruk er mer avansert enn den er i Vesten. Blant annet er tv og video på mobil blitt suksesser i landet.

VIDEO OG TV: Japanernes mobilbruk er mer avansert enn den er i Vesten. Blant annet er tv og video på mobil blitt suksesser i landet.
Foto: Yuriko Nakao/Reuters

3G-TEKNOLOGI: 
Ofte har de japanske brukerne telefon-abonnementer som tillater ubegrenset nedlasting for et fast beløp i måneden.

3G-TEKNOLOGI: Ofte har de japanske brukerne telefon-abonnementer som tillater ubegrenset nedlasting for et fast beløp i måneden.
Foto: Issei Kato/Reuters

OPP TIL 1,2 MILLIONER: De mest populære mobilbok-titlene  har mange lesere.

OPP TIL 1,2 MILLIONER: De mest populære mobilbok-titlene har mange lesere.
Foto: Shizuo Kambayashi/AP

MENS VI I VESTEN venter på elektronisk papir og bærbare skjermer som lar deg lese bøker på bussen, t-banen eller flyet, tar flere og flere japanere i bruk mobiltelefonen for å lese litteratur. I løpet av de siste årene har «keitai bunko» - mobilbøker - blitt en megasuksess i landet som alltid er i forkant når det gjelder mobiltrender.

Ifølge tidsskriftet Monocle, som han undersøkt fenomenet, var mobilbokbransjen i Japan fjor verdt 490 millioner kroner, og det har doblet seg for hvert år.

Språket og formen på mobilbøkene er annerledes enn i tradisjonelle romaner, på samme måte som sms-språket er fundamentalt annerledes enn det tradisjonelle skriftspråket. Setningene er kortere, i bøkene brukes flere forkortelser, og det er mer lydskrift enn i vanlig litteratur.

Ofte er mobilbøkene enkelt skrevet, kapitlene bør være korte og hver enkelt del friste til videre lesning. Mobilbøkene sendes ut på epost til mobiltelefonene til abonnentene. Det tar kun minutter å lese hvert utdrag. I tillegg er det viktig at hver tekstbit som sendes ut er så spennende at leseren gidder å vente på neste bit.

- JEG JOBBET som forfatter, og solgte noveller, romantiske fortellinger og biografiske tekster, forteller en av de mest suksessfulle keitai bunko-forfatterne, Mica Naitoh, til tidsskriftet.

Hun fortsetter:

- Men jeg ble alltid fortalt at setningene mine var for korte, og at jeg brukte for mye dialog. Det viste seg at disse «begrensningene» var perfekte for mobiltelefon-publisering.

Naitoh forklarer at tradisjonelle japanske forfattere skyr mobilbøkene, de føler seg mer intellektuelle enn formen tillater. Selv mener hun at det ikke finnes noen bestemt norm for hva som er ekte litteratur, og at de etablerte forfatterne er truet av den store utbredelsen til disse bøkene. Av de ti mest solgte bøkene i Japan i 2006, begynte fire av dem som mobilbøker. De mest populære blir ofte til trykte bøker, eller filmer og andre type føljetonger.

MOBILTEKNOLOGIEN i Japan er regnet for å være langt mer avansert enn for eksempel i Norge. TV og video på mobilen er mer utbredt enn her og har blitt en stor suksess ifølge Datamonitor. Mobilen brukes ofte til community-aktiviteter, noe de fleste bruker pc-en til her hjemme.

Ifølge den japanske teknologijournalisten Nobuyuki Hayashi er telefonene langt mer avanserte enn for eksempel i USA, og ofte helt annerledes enn mobiltelefonene i andre deler av verden. Det samme er bredbåndsteknologien i landet - mellom 80 og 90 prosent av japanerne har tilgang på fiberoptisk bredbånd, som gir langt større nedlastingshastighet enn kobberkablene som stort sett brukes her.

- Når jeg forlater landet blir jeg frustrert, sier Hayashi til O'Reilly Media om bredbåndskapasiteten utenfor Japan.

Hayashi sier samtidig at det finnes en betydelig teknologisk kløft i landet, og at en god del fremdeles ikke bruker PC. Men alle bruker mobiltelefon, og dermed er denne teknologien mer avansert, og erstatter mange av funksjonene pc-er har i Vesten. 3G-teknologien, som er en mer effektiv standard for overføring av data, er svært utbredt på mobiltelefonene i Japan.

3G-teknologien er sentral også for mobilbøkene i Japan, ofte har brukerne telefon-abonnementer som tillater ubegrenset nedlasting for et fast beløp i måneden.

OFTE BRUKES sosial programvare på mobilen, for eksempel «ImaHima» - noe som minner om dodgeball, som tillater ungdom å finne ut hvor venner befinner seg til enhver tid og hva de driver med, ifølge Chih-Hui Lai. Han har publisert sine funn i en artikkel i Media and Culture journal.

I boken Personal, Portable, Pedestrian som handler om mobilbruk i Japan, fremheves at moderne mobilteknologi øker muligheten for intimitet og nærhet 24 timer i døgnet, ved at brukerne er i direkte kontakt med sine venner uansett hvor de befinner seg. Bruken er ofte integrert i andre aktiviteter, og skaper på langt nær de rotløse streifdyrene mange har innbilt seg.

Lek, nærhet og kommunikasjon preger mobilbruken til ungdommene som kommuniserer simultant i fysiske og virtuelle rom.

KVINNENE ER de fremste brukerne av mobilbøker i Japan, og fortellingene har ofte erotisk eller romantisk tilsnitt.

En av de mest solgte bøkene til Naitoh er kjærlighetsfortellingen «Love Link», som ble lastet ned 1,5 millioner ganger da den ble laget i 2004. Hun ble opprinnelig berømt med den erotiske fortellingen «70 000 yen for to timer».

Og pengene strømmer inn til mobilforfatterne, som opplever at hundretusener, i beste fall millioner, leser bøkene deres. I 2006 hadde den mest leste romanen, «Tokyo Tower», to millioner lesere, og de andre bøkene på topp ti-listen kan skilte med mellom 220 000 og 1,2 millioner lesere.

- Vi har prøvd ebøker, men det er bare gjennom keitai at elektronisk publisering har blitt lønnsomt. Folk sier at de japanske mobilbøkene er det eneste eksempelet på lønnsom epublisering i hele verden, sier Shin Nina, som er sjef for forleggeren Kadokawa, til Monocle.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.