Vi ble med piratene på strategi-møte i Berlin.

FROKOST: Konferansen «Oil of the 21. Century» samlet fildelere, aktivister og kunstnere i Berlin. Denne gruppen distribuerer mer film, tv-serier og musikk enn hele den etablerte bransjen til sammen.

FROKOST: Konferansen «Oil of the 21. Century» samlet fildelere, aktivister og kunstnere i Berlin. Denne gruppen distribuerer mer film, tv-serier og musikk enn hele den etablerte bransjen til sammen.

BERLIN (Dagbladet.no): Erik Dubbelboer er en 23 år gammel, selvlært programmerer som bor hjemme hos foreldrene i Nederland. Den unge gutten med briller har nok lommepenger, men ikke så mye mer. Likevel distribuerer han og en håndfull andre ungdommer mer film, tv-serier og musikk enn hele den etablerte bransjen til sammen.

ARRANGØR: - Det er åpenbart at fildeling ikke forsvinner. Hvis det fantes en krig har vi vunnet, sier Sebastian Lütgert.

ARRANGØR: - Det er åpenbart at fildeling ikke forsvinner. Hvis det fantes en krig har vi vunnet, sier Sebastian Lütgert.

SAMARBEIDER: - Vi tror det er fornuftig å snakke med opphavsrettsbransjen, sier Erik Dubbelboer fra Mininova.

SAMARBEIDER: - Vi tror det er fornuftig å snakke med opphavsrettsbransjen, sier Erik Dubbelboer fra Mininova.

FORLATT AV DEUTSCHE TELECOM: I et gigantisk kontor- og fabrikkanlegg planlegges framtida for fildelere verden over.

FORLATT AV DEUTSCHE TELECOM: I et gigantisk kontor- og fabrikkanlegg planlegges framtida for fildelere verden over.

VED BARDISKEN: Så langt fra EMIs styrerom som man kan komme.

VED BARDISKEN: Så langt fra EMIs styrerom som man kan komme.

VAFLER PÅ PROPAN: - Vi bygger infrastruktur som er uten sidestykke i skala, sier Sebastian Lütgert.

VAFLER PÅ PROPAN: - Vi bygger infrastruktur som er uten sidestykke i skala, sier Sebastian Lütgert.

PETER SUNDE FRA PIRATE BAY: Holder blant annet på å lage en erstatning for Oink som ble stengt: Boink.

PETER SUNDE FRA PIRATE BAY: Holder blant annet på å lage en erstatning for Oink som ble stengt: Boink.

«DETTE ER IKKE EN KONFERANSE:» Piratene diskuterte uansett perspektiver på åndsverk.

«DETTE ER IKKE EN KONFERANSE:» Piratene diskuterte uansett perspektiver på åndsverk.

COPYRIGHT: - Ideen om forfatteren og kunstverket, og ideen om hva verket er, er kanskje feil, sier Palle Torsson.

COPYRIGHT: - Ideen om forfatteren og kunstverket, og ideen om hva verket er, er kanskje feil, sier Palle Torsson.

Dubbelboer er en av to gutter som driver Mininova, en av de største søkemotorene for BitTorrent i verden. BitTorrent er et Peer-to-Peer-system for å distribuere filer i et nettverk, og brukes av millioner for å laste ned film, musikk og tv-programmer.

Tyveri, hevder bransjen.

Ifølge Mininovas egen statistikk (som akademikere anser for å være relativt pålitelig) har nærmere tre milliarder filer blitt begynt nedlastet via deres side.

KONFERANSEN Oil of the 21. Century, som samlet en liten gruppe fildelere, kunstnere, forskere og aktivister i Berlin sist helg, er så langt fra EMIs styrerom som man kan komme.

Konferansen foregikk i et lite hjørne av et gigantisk nedslitt kontor- og fabrikkanlegg, tidligere eid av Deutsche Telecom. Toalettene har bare kaldt vann, matlagingen foregår med ulovlige propantanker og øl og lunken brus selges for 1 eller 2 euro i et hjørne.

Deltagerne og arrangørene er vant til å leve på lite; de blir overrasket når man betaler kaffen deres under et intervju. De mener de representerer det «gode» mot de «onde», noe millioner av ungdommer verden over er helt enige i, og de skriver «dette er ikke en konferanse» bak på det sparsomme programmet.

- VI FØLER DET er behov for oss, og vi får utrolig positive tilbakemeldinger på det vi gjør, sier Erik fra Mininova.

- Vi bygger infrastruktur som er uten sidestykke i skala, og er nå mektigere enn de etablerte aktørene, sier Jamie King fra stealthisfilm i den samme paneldebatten.

- Nå begynner tv-selskapene å komme til oss og ber oss om å sørge for at deres show kommer høyt opp på søkelistene. Vi lar dem gjøre det, fordi det er viktig at de endrer holdning til det som skjer, forteller Erik.

- Vi er de gode, de er onde, sier Peter Sunde fra Pirate Bay med et skjevt smil.

Piratene har vunnet første runde, selv om opphavsrettsbransjen tar ut stevninger og anmeldelser på løpende bånd.

DET ER EN en bemerkelsesverdig ideologibygging som foregår gjennom helgens ganske organiske paneldebatter, de mange uforberedte samtalene og festene som varer hele natten.

En helt ny antiøkonomi formes, en gryende allianse med kunstnere og forfattere bygges opp, og man planlegger fighten på det neste området der distribusjon av kultur og innhold kan stanses: Kampen for nettnøytralitet.

Fildelerne er hele tiden i forkant av den etablerte industrien og planlegger hvordan de skal sørge for at nettet forblir helt åpent, dele akademisk materiale, lage nye systemer for fildeling og etablering i egne opphavsrettslige frisoner.

DESENTRALISERING ER ETT av hovedtrekkene i dagens fildelingssystem. Ingen filer lagres sentralt, men millioner av brukere deler med hverandre. Det har dermed vist seg vanskelig å rettsforfølge, selv om opphavsretts-organisjoner og selskaper prøver så godt de kan.

Pirate Bay har for eksempel serverne sine i flere land, uten selv å vite hvor de er plassert. Sunde forteller at han selv bare vet hvor en av dem er, resten er gitt til mellommenn som har distribuert dem videre. De sprer risikoen, og så snart en BitTorrent-site stenges popper det opp tre nye.

Men det er forskjellig hva slags innfallsvinkel fildelerne velger. Pirate Bay er ganske militante og peker konsekvent nese til alle som forsøker å saksøke og stoppe dem.

- Den eneste løsningen er at de faller og dør! sier Peter, vel og merke med en viss ironi.

Mininova samarbeider i større grad med bransjen og myndighetene.

- Vi er ikke så åpne og provoserende. Vi filtrerer og sletter filer, for eksempel spyware. Vi lager ikke en side der alle kan dele alt. Dessuten er vi en lovlig side, vi har ikke filer lagret, bare lister med lenker, sier Erik Dubbelboer.

Han fortsetter:

- Vi har ikke hatt problemer enda, og vi er et lovlig selskap i Nederland. Jeg har snakket med MPAA (amerikanske filmprodusenters opphavsretts-organisasjon) og vi er fremdeles i samtaler med dem. Vi prøver å finne en mellomvei. Vi vil ikke fjerne det de mener er opphavsrettsbeskyttet, men vi tror det er fornuftig å snakke med dem.

«DEN FATTIGE FORFATTEREN» var et av hovedtemaene i Berlin. «Perspectives on intellectual property» - «Perspektiver på åndsverk» - var undertittel for samlingen.

Motstanderne av opphavsrett er opptatt av at kunstnere, musikere, forfattere og filmskaperer skal kunne fortsette med kulturproduksjon. De ser bare for seg helt nye modeller for hvordan slik produksjon skal foregå.

Mange som driver fildelingsnettverk ønsker seg en allianse med kultur- og innholdsprodusenter, som på den måten vil kunne nå mange flere lesere, seere og lyttere enn de tradisjonellt har gjort. Reklame er en måte man kan tenkes å finansiere kulturproduksjon på, frivillige betalingsmodeller er en annen.

Mediebransjen har mistet sympati blant praktisk talt alle sine unge kunder, mens Pirate Bay-skaperne er helter for millioner.

- KUNSTVERDENEN er ekstremt hierarkisk. Ideen om forfatteren og kunstverket, og ideen om hva verket er, er kanskje feil. Vi tenker oss en karakter som må ta betalt for hvert ord, som må verne sin ide mot tyveri. Men isteden kan man se på det å skape som en struktur der man kommer inn i og forlater en samtale, sier Palle Torsson til Dagbladet.no.

Han har kunstutdannelse men forsøker å definere den kreative rollen på en ny måte. Torsson jobber på ulike felt - som lærer, i et kommersielt selskap, og er med i artliberated.org og svenske Piratbyrån.

- Jeg ser på det jeg gjør som en kollektivistisk arbeidsprosess, og blir kanskje enda mer synlig og anerkjent enn i den tradisjonelle kunstnerrollen. Pirate Bay er en frigjørende kraft. I Piratbyrån legger alle til en puslespillbit når de har tid. Det finnes en respekt i dette, og jeg elsker å være del av dette miljøet, sier Torsson.

DET SLITTE BYGGET I Tucholskystrasse i Berlin Mitte der Oil of the 21. Century arrangeres, har de en kjeller som rommer et av den analoge verdens mer særegne kommunikasjonssystemer: et rørpost-anlegg som på sitt største nådde helt til utkanten av Berlin.

I dette gigantiske forlatte kvartalet har en av arrangørene av Oil of the 21. Century, Sebastian Lütgert, drevet med sine prosjekter, som bootlab.org, i flere år. Han er selvlært programmerer, forfatter og aktivist.

Det er Lütgert som hevder at «dette ikke er en konferanse» og vil ha så åpne diskusjoner som mulig: «Jeg håper de ikke har forberedt seg», sier han forut for en av paneldebattene.

- Det er åpenbart at fildeling ikke forsvinner. Hvis det fantes en krig har vi vunnet. Jeg tror vi nå bør stille oss praktiske spørsmål. «Oil of the 21. Century» er en pågående prosess, sier Lütgert.

Han har selv startet nettsiden textz.org som la ut en rekke bøker og skrifter i fulltekst. Det resulterte i at han ble saksøkt av opphavsretts-innehaveren til en rekke av Theodor Adornos verker. Ifølge Lütgert hadde eieren, en av Tysklands rikeste menn og med «nazipenger» i familien, lurt seg til rettighetene ved å gi Adornos sørgende enke en latterlig lav sum når hun var i en vanskelig situasjon.

Da hendelsen fikk medieoppmerksomhet ga eieren opp.

FROKOSTEN PÅ SØNDAG, siste dag av samlingen i Berlin, er et lukket møte der noen av de viktigste aktørene møtes for å legge planer framover. Aktivistene og fildelerne ser ut som en ganske vanlig bakfull og glad vennegjeng. Det stekes vafler på gass fra propantankene.

Forskjellen er at ideene som utvikles denne helgen har enorme økonomiske og politiske implikasjoner, og driver forandringene i mediebransjen framover med rekordfart.

Hva som blir neste trekk får sannsynligvis millioner av brukere og tusenvis av bransjefolk merke konsekvensen av ganske snart.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.