Her spiser og drikker forsvarstoppene med direktører som tjener gode penger på Forsvaret. Hva de snakker om er strengt hemmelig.

Fortsatt celebert: Skipsrådet styrer Norsk Anchorite Klubb. Fra     venstre skriver Lars O. Farnes, tidligere Skipper Jon Erling Tenvik, Skipper (til mars i år) Chris Brøvig, tidligere Skipper Jo G. Gade og bestemann Sverre E. Lorentzen. Styrmann og påtroppende Skipper Anders Veel og bestemann Per Høiby var   ikke til stede da bildet ble tatt.

Fortsatt celebert: Skipsrådet styrer Norsk Anchorite Klubb. Fra venstre skriver Lars O. Farnes, tidligere Skipper Jon Erling Tenvik, Skipper (til mars i år) Chris Brøvig, tidligere Skipper Jo G. Gade og bestemann Sverre E. Lorentzen. Styrmann og påtroppende Skipper Anders Veel og bestemann Per Høiby var ikke til stede da bildet ble tatt.

Les også: - Medlemskapet uproblematisk
Kamp om milliarder: PR-firmaet JKL, hvor Per Høiby er administrerende direktør, er med på laget som jobber for å selge amerikanske Lockheed Martins kampfly Joint Strike Fighter (JSF) til det norske Forsvaret.

Kamp om milliarder: PR-firmaet JKL, hvor Per Høiby er administrerende direktør, er med på laget som jobber for å selge amerikanske Lockheed Martins kampfly Joint Strike Fighter (JSF) til det norske Forsvaret.

Klubbkamerater: Sjefen for Fellesoperativt hovedkvarter Jan Reksten (t. v.) og Stortingets ombudsmann for Forsvaret Kjell Arne Bratli.

Klubbkamerater: Sjefen for Fellesoperativt hovedkvarter Jan Reksten (t. v.) og Stortingets ombudsmann for Forsvaret Kjell Arne Bratli.

Klubbkamerater: Administrerende direktør i PR-firmaet JKL Per Høiby (t.v.) og tidligere avdelingssjef i Forsvarsdepartementet Jørgen Berggrav.

Klubbkamerater: Administrerende direktør i PR-firmaet JKL Per Høiby (t.v.) og tidligere avdelingssjef i Forsvarsdepartementet Jørgen Berggrav.

Milliardsluk: Sjøforsvarets nye MTB-er er av Skjold-klassen (her «KNM Skjold») ble påtvunget forsvarssjefen - til jubelrop fra flere av medlemmene i Norsk Anchorite Klubb.

Milliardsluk: Sjøforsvarets nye MTB-er er av Skjold-klassen (her «KNM Skjold») ble påtvunget forsvarssjefen - til jubelrop fra flere av medlemmene i Norsk Anchorite Klubb.

Norsk Anchorite Klubb

Norsk Anchorite Klubb ble stiftet i London den 15. mai 1944, etter et initiativ fra kong Haakon. Klubben beskrives som «et faglig og sosialt forum for personer med maritime interesser i Norge». Formålet er å fremme samhold og fellesskap «in the fine Spirit of the Sea». Klubben er inspirert av britiske «The Anchorites», som ble stiftet i 1919. Kong Haakon og kronprins Olav var flere ganger gjester hos «The Anchorites» under sitt opphold i England under andre verdenskrig.

Klubben har et «Skipsråd» (tilsvarer styre), en «Skipper» (styreformann), og «mannskaper» (medlemmer). Klubbens mannskaper er først og fremst ledende personer fra maritime næringer, embetsverk og marine. Flaggkommandør Anders Veel overtok i mars som ny Skipper.

For å bli medlem må man inviteres av et eksisterende medlem, og godkjennes av Skipsrådet. Medlemskap koster 1000 kroner årlig. I tillegg betaler medlemmene for middagen.

Til klubbens årlige fire middager inviteres en «Principal Guest». Norsk Anchorite Klubb opplyser at blant annet stortingspresidenten, forsvarssjefen, generalinspektøren for Sjøforsvaret, den amerikanske og den britiske ambassadør, presidenten i Norges Rederiforbund, kringkastingssjefen, sjefredaktøren for Dagens Næringsliv, NHO-presidenten og flere statsråder, statssekretærer og stortingspolitikere opp gjennom åra har vært «principal guests».


Disse var medlemmer per 8. mars 2007:

Leif Erik Abrahamsen, havarisjef
Rolf Amlé, skipsmegler
Jan Andersen-Gott, kommandørkaptein
Trygve Andresen, flaggkommandør
Petter A. Ask, flaggkommandør (tidligere skipper)
Bernt Bangstad, kapteinløytnant
Louise K.D. Bastviken, kontreadmiral
Pierre Bastviken, direktør
Kåre Berg, kommandør
Jørgen Berggrav, kontréadmiral
Thomas Bertel, befrakter
Johan Fr. Biermann, skipsmegler (tidligere skipper)
Herman Billung, adm. direktør
Erik F. Blom, orlogskaptein
Sverre Bolstad, advokat
Viggo Bondi, advokat
Gerhard Bowitz Ihlen, direktør
Kjell Arne Bratli, kommandør
Gustave Brun Lie, skipsmegler
Trygve Bruun, flaggkommandør
Eric Bruusgaard, disponent
Harald Bruusgaard, advokat
Alex Bruusgaard, disponent
Finn Bryde, redaktør
Chris Brøvig, skipsreder (skipper per 8. mars 2007)
Odd Chr. Bull, skipsmegler
Ole Kristian Bærvahr, direktør
Jacob Børresen, flaggkommandør
John Chr. Christensen, skipsmegler
Jan-Erik Dyvi, skipsreder
Bjørn Egers, kommandørkaptein (tidligere rådsmedlem)
Bjørn Eidem, høyesterettsadvokat
Lars Farnes, disponent (skriver)
Jan Fjeld-Hansen, orlogskaptein
Sjur Fjellbirkeland, direktør
Henrik Fleischer, adm. direktør
Frithjof Foss, direktør
Erik Freberg Blom, orlogskaptein
Jo G. Gade, flaggkommandør (rådsmedlem)
Geir Gade, kommandør
Roald Gjelsten, kommandør
Gaute Gjelsten, advokat
Bjarne Grimstvedt, kontreadmiral
Egil Grønsveen, kommandørk (tidligere rådsmedlem)
Johan Hagenæs, skipsreder
Jan Frøystein Halvorsen, høyesterettsdommer
Ola Bøe Hansen, orlogskaptein
Carl Magne Hansen, kommandør (tidligere rådsmedlem)
John Hatleskog, adm. direktør
Eivind Hauger-Johan, viseadmiral (tidligere skipper)
Eric Heidenreich, sipsmegler
Arnfinn Heje, siviløkonom (tidligere rådsmedlem)
Robert Helseth, viseadmiral
Hans Chr. Helseth, kommandør
Gunnar Heløe, kommandør
Sturla Henriksen, direktør
Tor Chr. Hildan, ambassadør
Knut Holth-Larsen, kommandør
Henrik Jørgen Huitfeldt, direktør
Henning Hverven, direktør
Ove Høegh, direktør
Per Høiby, kommandør (bestemann)
Ole Iversen, kommandør (tidligere skipper)
Tor Jensen, kommandørkaptein
Trond Jensen, generalkonsul
Arne Karl Jørgensen, sjøkaptein
Bjarne Kiil, adm. direktør
Thomas Kjeldsberg, skipsmegler
Sverre Kjelland-Mørd, adm. direktør
Baard Kolltveit, museumsdirektør
Thor Alexand Krafft, direktør
Eigil Krogh Grimst, skipsmegler
Erik A. Kruse, direktør (tidligere skipper)
Helge Krüger, skipsmegler
Jon Kvamer, sjøkaptein
Anders Landro Olsta, direktør
Arne Lindstøl, adm. direktør
Erik F. Lorentzen, skipsreder
Sverre E. Lorentzen, sivilingeniør (bestemann)
Fridtjof Lorentzen skipsreder
Erling S. Lorentzen, direktør
Haakon Lorentzen, adm. direktør
Leopold Løvenskiold, rittmester
Arthur H. Mathiesen, skipsreder
Conrad Mohr, orlogskaptein
Egil Mollekleiv, kommandørkaptein
Monrad Mosberg, kommandørkaptein
Paul A. Musæus jr., skipsmegler (tidligere skipper)
Asgeir Myhre, adm. direktør
Ola Myren, direktør
Frode Nilsen, ambassadør (tidligere rådsmedlem)
Heinrich Nissen-Lie, direktør
Rolf Norgren, marineingeniør
Marius Nygaard Haug, direktør
Helge Naarstad, siviløkonom
Endre Ording Sund, adm. direktør
Steinar R. Paulsen, kommandørkaptein
Rolf E. Pedersen, viseadmiral
Kjell Amund Prytz, kontreadmiral
Christen F. Puntervold, kommandørkaptein
Torolf Rein, admiral
Jan Reksten, viseadmiral
Jan Rosenberg, skipsmegler
Finn Røgenæs, direktør
Finn Røgenæs, direktør
Sverre Røine, skipsmegler
Ole-Gerhard Røn, kontreadmiral
Arnoldus Schytte Blix, professor
Bjarne Sem, disponent
Dan Siggerud, orlogskaptein
Ingar Skaug, adm. direktør
Henning Smidt, kommandør
Ulf S. E. Smith, disponent
Bjørn A. Stangeland, kapteinløytnant
Thorvald Steen, adm. direktør
Inge Steensland, skipsmegler (tidligere rådsmedlem)
Svein Steimler, adm. direktør (tidligere skipper)
Gustav A. Steimler, kontreadmiral (tidligere skipper)
Stener O. Stenersen, kapteinløytnant
Jan Gustav Stenhagen, direktør (tidligere skipper)
Ole G. Stenhagen, siv. økonom
Hans H. Stoermann-Næss, orlogskaptein (tidligere rådsmedlem)
Jakob Stolt-Nielsen, skipsreder
Erik Strand, direktør
Wegger Strømmen, ambassadør
Halvor Sveen, direktør
Patrick Synnestvedt, orlogskaptein
Rolf Sæther, adm. direktør
Herlof Sørensen, skipsreder
Svein Sørlie, adm. direktør
Jon Erling Tenvik, adm. direktør (tidligere skipper)
Thor Ask Terkelsen, advokat
Vidar Tollefsen, flaggkommandør
Felix Tschudi, skipsreder
Anders E. Ugland, Skipsmegler
Sven Ullring, konsernsjef
Anders S. Veel, flaggkommandør, styrmann
David Vikøren, direktør
Arild Wegener, direktør
Ragnar Wiik, direktør
Ole Wikborg, kapteinløytnant
Gjert Wilhelmsen,skipsreder
Bjarne Ødegaard, sivilingeniør

Oslo, 6. mars 2008:

- Hei der!

Magasinets fotograf har løftet kameraet.

Han vil fotografere en smokingkledd herre som skal på middag i Norsk Anchorite Klubb.

Du har kanskje ikke hørt om klubben?

Det er ikke så rart.

Norsk Anchorite Klubb er et hittil så godt som ukjent samlingspunkt for høye offiserer, toppbyråkrater og forretningsmenn.

Og akkurat nå, utenfor en av landets flotteste festsaler i Oslo sentrum, blir Magasinets fotograf stoppet. Av et klubbmedlem som sitter i det såkalte Skipsrådet, det som i andre organisasjoner kalles styret. Han vil hindre at medlemmene fotograferes.

For Norsk Anchorite Klubb vil ikke at medlemmenes navn skal bli offentlig kjent. Magasinet kan i dag likevel avsløre hvem som er med i den penge- og makttunge forsamlingen.

Sympati for kongehuset og en felles interesse for shipping og marinen har ført dem sammen.

Med kong Harald som sin høye beskytter møtes folk som golfspiller og viseadmiral Jan Reksten, PR-direktør og kronprinsessebror Per Høiby, og shipping-mangemilliardær Gjert Wilhelmsen.

Felles for en rekke av folkene i dette nettverket er at de på en eller annen måte er involvert i forretninger verdt milliarder av kroner. Forsvarskroner. Og vennene som treffes i Norsk Anchorite Klubb sitter på begge sider av bordet.

Sagt på en annen måte - blant medlemmene finner vi representanter både for dem som kjøper tjenester - og dem som selger.

Men dette handler om mer enn penger.

På et kontor i Karl Johans gate sitter Stortingets ombudsmann for Forsvaret.

Han heter Kjell Arne Bratli. Jobben hans er å sørge for at rettferdigheten blir ivaretatt. Eller som det heter - være en nøytral klageinstans for «enhver som mener at de er uriktig, urettferdig eller urimelig behandlet».

Likevel er Kjell Arne Bratli medlem i Norsk Anchorite Klubb - sammen med noen av Forsvarets viktigste beslutningstakere.

Hva gjør han egentlig der?

Han er i hvert fall i godt selskap. Her er to av de mektigste klubbkameratene:

Viseadmiral Jan Reksten er sjef for Fellesoperativt hovedkvarter på Jåttå i Stavanger, og sjef for all operativ virksomhet i Forsvaret.

Kontreadmiral Jørgen Berggrav ledet inntil nylig Forsvarsdepartementets avdeling for forsvarspolitikk og langtidsplanlegging, og har nå en toppstilling i Nato.

Andre klubbmedlemmer gir - eller har gitt - råd til selskaper som har milliarder å tjene på sine forretninger med Forsvaret. På kundelista til Per Høibys PR-selskap JKL står den amerikanske fly- og våpenprodusenten Lockheed Martin.

Norsk Anchorite Klubb har i årevis vært en trygg havn for konfidensielle samtaler mellom makthavere. Slik Magasinet i dag dokumenterer, har klubben også vært utgangspunkt for lobbyframstøt overfor forsvarsministeren.

Fire ganger i året møtes den elitepregede forsamlingen i en av landets vakreste festsaler, i Norges Rederiforbunds lokaler i Oslo. Kongens beskytterskap og noen ganger også hans tilstedeværelse, er ikke det eneste royale innslaget. Prinsesse Ragnhilds mann, den Brasil-bosatte godseieren og industrimannen Erling Lorentzen er også med. Og parets sønn Haakon.

Så seint som i oktober i fjor mottok kong Harald to utsendinger fra Skipsrådet i Norsk Anchorite Klubb til audiens på Slottet.

Men til middagen den 6. mars kommer ingen kongelige.

Blant dem som er ventet, er derimot den mektigste mannen i Sjøforsvaret, generalinspektør Jan Eirik Finseth.

Hva de tilstedeværende måtte plukke opp under tilstelningen, er de ifølge klubbens lover forpliktet til å holde tett om.

- Vi er egentlig en mimreklubb, sier skipsreder Chris Brøvig.

Det lyder påfallende beskjedent.

Og det står ikke helt i stil med omgivelsene.

På veggene i inngangspartiet, hvor Brøvig og Skipsrådet tar imot Magasinet, henger malerier av tidligere tiders framstående shippingfolk. Lenger inne ligger den vakre festsalen i øverste etasje hos Norges Rederiforbund.

Ved Brøvigs side sitter skipsreder Sverre E. Lorentzen og direktør Jon Erling Tenvik i hodejegerfirmaet Mercuri Urval. Nestkommanderende for Sikkerhetspolitisk avdeling i Forsvarsdepartementet, Jo G. Gade, ankommer litt seinere. Sammen med tre andre utgjør disse fire Skipsrådet i Norsk Anchorite Klubb. Brøvig er avtroppende «Skipper» - med engelsk uttale. Det vil si styreformann.

Om en knapp time skal årsmøtet avholdes, og en ny Skipper velges. I kveld er det Anders Veel som skal overta kommandoen i klubben. Like etter årsmøtet begynner middagen.

Da vil skipsklokka kalle alle til bords. I et høytidelig øyeblikk vil medlemmene, eller «mannskapet», reise seg og utbringe en formell skål for kongen. En bedre middag vil inntas i en blanding av høystemthet og kameratslig gemyttlighet.

Skipsrådets representanter virker litt utålmodige der de sitter. Kanskje de gleder seg til kveldens forrett, som er ørret tartar, koriander og cæsarolje, lakserogn og frisk salat. Sammen med Alsace-vinen Gentil Hugel 2004, av kjennere omtalt som en «upmarket Edelzwicker», vil den utvilsomt smake fortreffelig. Seinere på kvelden skal de få helstekt okse med rognebær, før det hele avrundes med mørk sjokoladeterrine med frukt og bær.

Men noen glimrer med sitt fravær. Per Høiby, et av Skipsrådets medlemmer, er ikke her. Høiby er broren til kronprinsesse Mette-Marit. Han har vært adjutant for kong Harald, og militær assistent for de to siste forsvarsministrene. Nå er han sjef for den norske avdelingen til PR-byrået JKL, en av «Nordens ledende rådgivere innen strategisk kommunikasjon», som har Sveriges tidligere statsminister Göran Persson som en av partnerne.

En mimreklubb?

For Høibys arbeidsgiver JKL betyr det norske Forsvaret mer enn bare mimring. Det har også vært en kilde til forretninger.

For den amerikanske flyprodusenten Lockheed Martin står det virkelig store penger på spill, når Forsvaret nå skal skifte ut sine F-16 med nye kampfly. Innkjøpsprisen kan ifølge forsiktige anslag bli rundt 40 milliarder kroner.

PR-byrået JKL er medierådgiver for Lockheed Martin, som lenge har jobbet hardt med å selge sine fly til Forsvaret. Men i fjor høst ble det bråk. Da skrev Dagbladet at PR-byrået JKL hadde Lockheed Martin som kunde, og at administrerende direktør Per Høiby i sin forrige jobb hadde vært militær assistent for de to siste forsvarsministrene. På det tidspunktet var det under to år siden han hadde sluttet i departementet.

Forsvarsdepartementet likte koblingen dårlig, og nektet å forholde seg til JKL som Lockheed Martins representant overfor Forsvaret. At Per Høiby ikke selv jobbet med saken, syntes ikke statssekretær Espen Barth Eide gjorde noen forskjell.

- Denne begrunnelsen holder ikke. Han er administrerende direktør i JKL og dermed ansvarlig for all virksomhet, sa Barth Eide til Dagbladet den gang.

Magasinet kan i dag fortelle at Per Høiby siden 2000 har vært medlem i Norsk Anchorite Klubb. Også mannen som inntil i fjor høst ledet Forsvarsdepartementets arbeid med å vurdere hvilket kampfly som er best, kontreadmiral Jørgen Berggrav, er medlem.

Og det har han vært i mange år.

La oss si at Berggrav og Høiby kommer inn på det forestående flykjøpet i en samtale i Norsk Anchorite Klubb. I et tenkt tilfelle snapper kanskje Høiby til og med opp noe som kan være greit å vite for JKLs kunde Lockheed Martin. Ville noen utenfor klubben få vite om en slik samtale? Ikke hvis klubbens lover følges.

«Uten rådets samtykke må mannskaper ikke gi opplysninger om sammenkomstene, gjestene eller om de saker som har vært behandlet», står det der.

Men på telefon fra sin nye Nato-toppstilling i Brussel letter Jørgen Berggrav litt på sløret. Han sier at han ikke har snakket med Høiby om kampflysaken etter at Høiby sluttet i departementet.

Så korrigerer han seg selv.

enn 40 medlemmer, het det den gang.

Kun toppsjiktet i det maritime miljøet fikk adgang.

Lista over stifterne oset av makt og penger, med navn som skipsfartsminister Arne Sunde og skipsreder Ingolf Hysing-Olsen.

64 år seinere ligger fortsatt eimen av makt og penger tung over Norsk Anchorite Klubb. Sjøens menn utgjør fortsatt flertallet, selv om også andre yrkesgrupper tillates.

Chris Brøvig forteller at nye medlemmer bare kan foreslås av dem som allerede er med, og må godkjennes av Skipsrådet. Men hvem som helst slipper ikke gjennom nåløyet. Ingen fiskere eller matroser står oppført på medlemslista.

Derimot er det flust av redere og kontreadmiraler.

Og administrerende direktører.

- Her er både høy og lav, fra admiral til kapteinløytnant, sier Brøvig.

- Her er få fiskere?

- Nei, han er ikke medlem, sier Sverre Lorentzen.

Han ler. I pengemiljøene går Kjell Inge Røkke under navnet «Fiskeren».

- Skål for kongen!

Det er 12. oktober 2000.

Jon Erling Tenvik hever glasset. Det samme gjør forsvarsminister Bjørn Tore Godal. De to er deltakere på en middag i Norsk Anchorite Klubb. Godal som forsvarsminister. Tenvik som medlem av Skipsrådet.

Det to må ha funnet tonen. Neste dag skrev i hvert fall Tenvik brev til Godal, på brevarket til shippingfirmaet hvor han var styreformann:

«Jeg benytter anledningen til å takke for hyggelig samvær i går i Norsk Anchorite Klubb».

Deretter tok han til orde for at Forsvaret i større grad burde bruke norsk rederinæring, som en strategisk ressurs i forbindelse med Nato-øvelser, kriser eller krig. Henvendelsen fikk høy prioritet. Forsvarsministeren fant brevet så interessant at han sendte det videre til Forsvarets Overkommando.

Også der hadde Tenvik en bekjent fra Norsk Anchorite Klubb. Viseadmiral og klubbmedlem Eivind Hauger-Johannessen var på den tida Forsvarets Overkommandos stabssjef. Tenvik tror riktignok ikke at Hauger-Johannessen hadde noe med saksbehandlingen å gjøre.

Men i dag kan Tenvik glede seg over at Forsvaret satser videre på såkalt «Naval Control of Shipping» - nettopp slik han tok til orde for i brevet til forsvarsministeren.

- Jeg er veldig glad for at Forsvaret har den kapasiteten som en del av sitt arsenal, men jeg tør ikke spekulere i om brevet hadde noen vesentlig betydning i så måte, sier han til Magasinet.

Seinere har det dryppet forsvarskroner på selskapet hvor Tenvik nå er direktør, Mercuri Urval. For to år siden fikk dette firmaet jobben med å finne ny sjef til Forsvarets Logistikkorganisasjons (FLO) IKT-avdeling. Stillingen innebærer totalansvaret for IKT i Forsvaret, og sterk innflytelse på bruken av en svær pengesekk. Det året fikk Mercuri Urval 275 000 kroner for sitt arbeid for Forsvaret.

For andre klubbmedlemmer har det blitt større uttelling.

Conrad Mohr kan for eksempel glede seg over at selskapet han representerer, helikopterprodusenten Agusta Westland, ifølge FLO i fjor fikk 73 millioner kroner for å oppgradere Forsvarets Lynx-helikoptre.

For å tiltrekke seg nye medlemmer fra ledende posisjoner i samfunnet, ønsker Norsk Anchorite Klubb nå utvalgte kvinner velkommen. For ikke lenge siden fikk klubben sitt første kvinnelige medlem. Og seinere enda et.

- Jeg kan ikke gå ut med navn, for dette er en privat klubb. Men hun er en veldig høytstående offiser innen Marinen, sier Chris Brøvig.

Navnet Brøvig ikke vil oppgi, er Louise Kathrine Bastviken, Norges første kvinnelige kontreadmiral.

- Skal vi ha en relevans som møteplass for det maritime Norge, må vi også ha med kvinner, sier Brøvig.

Like etterpå gjentar han likevel at klubben er en «mimreklubb».

- Den kan vel ikke være bare det, for da hadde dere vel ikke vært en relevant møteplass?

Brøvig blir stille før han svarer.

- Vi har det veldig hyggelig her, det er det primære. Men for at vi skal ha det hyggelig, må folk ønske å komme. Og hvis vi ikke har representanter for dagens shipping, vil vi dø ut, sier Brøvig.

43 år gamle Louise Kathrine Bastviken er slett ikke den eneste i klubben som er «relevant». Medlemslista Magasinet har tilgang til, viser at også ektemannen Pierre Bastviken (50) er medlem. Den tidligere offiseren er i dag direktør i Teleplan, som gjennom mange år har vært en trofast storleverandør av it-tjenester til Forsvaret. Også Bastvikens sjef i Teleplan, administrerende direktør Asgeir Myhre, er medlem i Norsk Anchorite Klubb.

I fjor betalte Forsvaret over 50 millioner kroner for it-tjenester kjøpt fra Teleplan. Da er det ikke rart at selskapets ansatte noen ganger føler at de må si takk.

«Spesielt vil vi få takke kontreadmiral Jørgen Berggrav», skrev en begeistret Teleplan-direktør i et brev til forsvarsledelsen i mai 2005. En potensiell Teleplan-kunde, marinen i De forente arabiske emirater, hadde vært på Norgesbesøk. Araberne vurderte å kjøpe et såkalt Naval Operation Center av Teleplan. Det norske Forsvaret stilte velvillig opp med en demonstrasjon av hvordan systemet fungerte.

Ikke minst kontreadmiral Jørgen Berggrav gjorde en formidabel innsats, skal vi tro takkebrevet fra Teleplan.

«Teleplan vil med dette få takke for utmerkede presentasjoner og støtte i forbindelse med dette besøket», sto det i brevet.

Når Teleplan gjør forretninger med Forsvaret, er Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) selve nøkkelen. FLO har ansvaret for alt materiell i Forsvaret, fra innkjøp til avhending, og har i 2008 et investeringsbudsjett på cirka sju milliarder kroner.

Skulle Teleplan-direktørene Asgeir Myhre eller Pierre Bastviken føle behov for en underhåndssamtale med FLO-ledelsen, kan de for eksempel snakke med Anchorite-medlemmet Henning Smidt, som er kommandør og stabssjef for FLO stab. Det er Smidt som sitter med det overordnede kontrollansvaret for avdelingene som kjøper inn tjenester fra Teleplan.

Det smeller i dører. Blankpussede sko tripper inn i lokalene.

Medlemmene begynner å komme til klubbtreffet.

Chris Brøvig og Jon Erling Tenvik forteller litt om hva som skal skje etterpå - etter at Magasinet er sendt på dør.

- Dagens gjest holder et kåseri over et selvvalgt emne. I dag er det Frederic Hauge. Vi forsøker å få profilerte samfunnspersoner, sier Brøvig.

Det har klubben lyktes med. Lista over spesialinviterte gjester opp gjennom åra er spennende.

Her finnes navn som statsminister Kåre Willoch.

Utenriksminister Knut Vollebæk.

Forsvarsminister Jørgen Kosmo.

Og redaktørene Kåre Valebrokk og Per Egil Hegge.

- Hvorfor er det interessant for disse menneskene å komme i Norsk Anchorite Klubb?

- De ser det som en klubb med mange tidligere, og til dels nåværende, profilerte folk innen norsk handelsflåte og marine, sier Brøvig.

- Her kan de nok uttale seg mye friere enn om de er i en mer formell setting. Her er det ikke presse til stede, sier Jon Erling Tenvik.

- Vi understreker at dette er private møter, og at ikke noe blir sitert, sier Brøvig.

Gjestene får ikke lov å si noe selv heller.

- Det står i lovene at medlemmene må informere dem som er invitert om at det ikke snakkes utad om det som sies her, forteller Chris Brøvig.

Dermed vet ikke utenforstående mye om hva det snakkes om når mektige menn møtes i Norsk Anchorite Klubb. Men man kan jo gjette.

Da Kjell A. Prytz sluttet som generalinspektør for Sjøforsvaret i 1995, mistet han ikke kontakten med sine militære kamerater. Prytz ble medlem av Norsk Anchorite Klubb. Han lot seg også hyre inn som rådgiver for Kværner Mandal, som seinere er overtatt av milliardæren Jens Ulltveit-Moe og heter Umoe Mandal.

Dette verftet på Sørlandet er blant bedriftene som har gjort det aller best i kampen om Forsvarets milliarder. Det er Umoe Mandal som bygger den omstridte «Skjold-klassen» av MTB-er (missiltorpedobåter) til over fem milliarder kroner.

Selv om de to siste forsvarssjefene har vært sterke motstandere, har et flertall på Stortinget tvunget prosjektet gjennom.

Hvordan var det mulig?

Mye av forklaringen ligger i at toneangivende miljøer i Sjøforsvaret har vært tilhengere. I Norsk Anchorite Klubb finner vi en rekke personer som har snakket varmt om MTB-ene, både internt i Forsvaret og offentlig.

Det gjelder for eksempel Stortingets ombudsmann for Forsvaret, Kjell Arne Bratli, som ifølge VG i sin tid var en sentral lobbyist for å bygge MTB-ene. Også Jan Reksten, Bratlis golfkamerat, skal være tilhenger av å ta i bruk MTB-ene som forsvarssjefen helst skulle vært foruten. Blant klubbmedlemmene som har talt varmt for MTB-ene i det offentlige ordskiftet, finner vi kommandør Roald Gjelsten og kommandørkaptein Steinar R. Paulsen.

Selv om forsvarssjef Sverre Diesen gjerne ville ha kvittet seg med MTB-ene før de var ferdigprodusert, falt forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen nylig ned på at MTB-ene skal beholdes.

Men Skipsrådets avtroppende leder Chris Brøvig forsikrer at det ikke drives noen form for lobbyvirksomhet i Norsk Anchorite Klubb.

Brøvig har selv blitt inspirert av Forsvaret i sin forretningsvirksomhet.

For noen år siden prøvde han å etablere to nye hurtigferjer mellom Bergen og Stavanger, og hadde planer om å bruke luftputeteknologien fra Forsvarets MTB-fartøy «Skjold» i de nye ferjene.

- Forsvarets suksess med dette fartøyet ga oss inspirasjon til å studere denne teknologien i dybden, forteller Brøvig.

Prosjektet gikk imidlertid i vasken.

Denne kvelden i mars er Brøvig opptatt av andre og hyggeligere ting. Snart er det klart for middagen hvor Brøvig vil takke av som Skipper.

Fra rommet utenfor Rederiforbundets festsal følges Magasinet ut i heisen.

På trappa møter vi Bellona-leder Frederic Hauge. Men hvorfor bruker en travel mann som Hauge tid på en gjeng offiserer og byråkrater? Hauge gir selv svaret.

- Det er mange ledere der, har jeg skjønt. Det er viktige mennesker der inne. ■

hhu@dagbladet.no

tberg@dagbladet.no

 
Celebert: Kong Haakon og kronprins Olav på besøk, trolig i 1943, i engelske «The Anchorites». Klubbpresident George Pettigrew-Smith sitter mellom kongen og kronprinsen.

Celebert: Kong Haakon og kronprins Olav på besøk, trolig i 1943, i engelske «The Anchorites». Klubbpresident George Pettigrew-Smith sitter mellom kongen og kronprinsen.