Denne kvinnen får deg til å gå med turban i høst

Sosietetskvinnene som bodde i ei rønne kommer på kino.

NEW YORKS SLADREAVISER avslørte tidlig på 70-tallet at Jackie Kennedys tante og kusine bodde i en nedfallen 28-roms villa i Hamptons på Long Island ved New York.

Her levde vaskebjørnene godt på loftet. De to kvinnene i det en gang så luksuriøse huset Grey Gardens matet dem til og med, kattene formerte seg, søppelet samlet seg opp, det regnet inn fra hull i taket. Men på kjøkkenet, hvor de to kvinnene tilbrakte dagene, danset datteren og moren sang.

BOHEMLIVET DERES, som noen kalte forfall, vakte oppsikt. De var i sin ungdom omsvermede og vakre sosietetskvinner med talent innen skuespill, forførelse, modelljobbing, dans og sang. Men fascinasjonen og pengene forsvant. Og det var da vaktmesteren deres døde på 60-tallet det begynte å gå nedover med hygienen og søppelet samlet seg opp.

Og det var pinlig for den fornemme familien med rike og kjente Beales og Kennedys. Presseoppslagene endte med at Jackie O. måtte punge ut, hun reddet de to fra helsemyndighetenes trusler om nedstenging av huset med et innskudd på 30 000 dollar. Men noe mer enn det fikk de ikke.

Huset ble fikset litt opp, og den lille familien fortsatte som før, forfallet kom fort tilbake. Nå er filmen om de to kvinnenes helt spesielle liv under innspilling. Drew Barrymore spiller datteren, Little Edie, mens Jessica Lange skal synge som moren, Big Edie.

DE HET BEGGE egentlig Edith Bouvier Beale, og de lever ikke lenger i dag. Men aristokratene ble udødelige og gjort til ikoner av to brødre som kom til hjemmet deres i East Hamptons på midten av 70-tallet. De ville lage film om kvinnene, og vant deres tillit.

Albert og David Maysles spilte inn dokumentaren «Grey Gardens». Den handler om det innfløkte og følesesladde forholdet mellom de to kvinnene som var vokst opp på Manhattans absolutte indrefilet og som endte opp nærmest som uteliggere. Huset var så fullt av udyr at de to filmskaperne brukte innsektsbeskyttelse rundt anklene da de filmet.


DOKUMENTAREN
som kom i 1976 viste to isolerte, men livfulle kvinner som levde i sin egen verden i et digert, skittent hus. De to kvinnene blomstret opp foran kamera, for de hadde endelig fått et publikum, brødrene Maysles.

Big Edie, den gamle sangerinnen, var nær 80 år og mesteparten av tiden holdt hun hoff i senga på kjøkkenet, omgitt av mat(rester), gamle bilder, fordums glamour, grammofonplater, katter, minner, sanger og sin svinsende datter som hun stadig kjeklet med.

De to serverte i høyeste grad ulike versjoner av virkeligheten. Gikk far fra dem? Fant han en ny kvinne? Little Edie beskriver farens sorti med avsky, hun kaller det en fake mexican divorce. Hun var 14 da det skjedde. Moren later til å være mer fornøyd med at han stakk:

You can\'t have your cake and eat it too, in life, sier Little Edie. Big Edie svarer: Oh, yes, I did. I did, I had my cake, loved it, masticated it, chewed it and had everything I wanted.

Den fremgangsrike New York-advokaten Phelan Beale forlot familien sommeren 1931. Han var da ganske hardt rammet av krakket på børsen og dessuten flau over kona Big Edies teatralske opptredener og impulsive sangstunder. Mannen forsvant sammen med en ungjente, og det gjorde pengene og.

Big Edie var 35 og ble sittende igjen med ansvaret for familien. Hun flyttet til Gray Gardens, huset som ektemannen kjøpte som sommerhus på 20-tallet.  Selv avslører Big Edie lite i filmen om hva som var grunnen til at formuen forsvant og at hun måtte bo her.

I 1952 ble datteren tilkalt for å bo sammen med moren. Hun var 35 år, og skjebnen hennes var beseglet.


DE TO LEVERTE
 kontinuerlig sitater med hakeslipp-potensial. I samtalene seg i mellom krangler de om historiene om mennene som Edie ikke ble gift med, menn som fridde, menn de avviste. Little Edie, som var slående vakker som ung, fortalte at hun deitet både J. Paul Getty, Howard Hughes og at hun en gang var forlovet med Joe Kennedy, Jr. Hun endte opp med å avvise alle, eller var det moren som sendte dem vekk? I alle fall var hun bitter.

Problemet var uansett, som hun sa i dokumentaren, at hun bare var interessert i menn født i stjernetegnet skytten, men at hun ifølge horoskopet ikke kunne gifte seg med en skytte. Etter finstudering av astrologien kommer hun fram til at hun trenger en vekt: All I need is to find this Libra man!

LITTLE EDIE var 56 år og så fremdeles flott ut med sin slanke figur og sine originale kreasjoner, velstelte negler, pene tenner og perfekte sminke. Hvordan hun klarte å opprettholde stilen i en stinkende rønne er et mysterieum. Men gift ble hun aldri.

Hun mente at det virkelige livet ventet på henne på Manhattan, og at hun skulle forlate Grey Gardens \'til vinteren\'. Edie bjeffet til moren om at hun var blitt dømt til livet i Hamptons, at hun mislikte å være satt fast her for å ta seg av den gamle. Edie drømte seg tilbake til glade glamourdager, men på et tidspunkt innrømmet hun også at Manhattan var vanskelig.

Det var det nok også for den halvgale kvinnen som på merkverdig vis har satt fottrykk etter seg i motens verden. Hvordan gikk det an at en kvinne som levde i forfall ble en så viktig referanse i moteverdenen?

HELT UTEN IMPULSER utenfra kledde hun seg opp bemerkelsesverdig originalt, selv kalte hun det revolusjonært, og hun hadde rett, for hun ble et moteikon som har inspirert designere, fotografer og stylister. Hun gjør det faktisk fremdeles, det er et uttrykk å ta en Edie i den verdenen. 

Edie brukte både gardiner og håndklær til å svøpe seg i og var på diett for å holde midjemålet. I dag har hun sin egen MySpace-side, en rekke diskusjonsgrupper, blogger og nettsider dreier seg om henne.

Little Edies varemerke er hodeplagget, hun gikk alltid med turban eller hodetørkle. Antakelig var bakgrunnen at hun begynte å miste håret allerede i 20-åra, det datt av i dotter, visstnok på grunn av stress. Men den praktiske løsningen hun kom opp med er blitt til mote og påfunnene hennes på klesfronten har ført til oppslag i en rekke moteblader.

LITTLE EDIE var eksentrisk, noen vil si gal. I filmen forteller hun at hun er blitt kalt schizofren, men avviser at noen Beale noen sinne kan være rammet av den sykdommen. Helt vanlig var hun i alle fall ikke, og Mayslesbrødrene fikk da også kritikk etter at filmen kom for å ikke beskytte kvinnene mot seg selv.

Men Edie, hun vil nok ikke beskyttes mot noe som helst, tvert om, årsaken til at hun ikke har fått seg noen mann er at de alle har undervurdert henne som den standhaftige kvinnen hun er (S-T-A-U-N-C-H!)

I løpet av filmingen rakk Little Edie å forelske seg i begge brødrene Maysles, og lå våken om natta og for å bestemme seg for hvem hun ville ha. Det var et umulig valg, og hun  landet på at hun vil ha et forhold med dem begge, samtidig.

Hun fikk ikke sjans der, men sjarmerte dem, det gjorde hun. De har i ettertid fortalt om hvor glade de ble i kvinnene og de fikk gode skussmål for å ha behandlet dem med respekt og aldri tenkte på å henge dem ut i dokumentaren. De var også de eneste utenforstående som ble invitert i Big Edies begravelse.

Det var fordi Ediene likte filmen. Brødrene falt ikke for fristelsen det måtte ha vært å vise fram bare det rare. Little Edie snakket ustanselig, av og til var det bare vås, men det meste var faktisk gullkorn som hun levere på sin karakteristiske, slepne blanding av sendrektig sørstatsamerikansk og overklassemanhattansk.

- I think my days at Grey Gardens are limited, sa hun. Men alt snakket om å flytte, det ble det jo ikke noe av. Ikke før moren døde.


TO ÅR ETTER PREMIEREN
døde Big Edie, som visstnok hadde overlevd på å selge et og et smykke fra samlingen sin, alt fra den eksklusive juveleren Tiffanys i New York.

Datteren ble boende i Grey Gardens til 1979, slik den dominerende moren hadde bedt henne om. Da solgte datteren villaen til et rikt ektepar som restaurerte det. Hun forsøkte seg så på det hun hadde drømt om i en årrekke, hun satte opp en kabaret på Manhattan. Stykket som gikk på Reno Sweeney\'s i Greenwich ble slaktet. De ansatte gjemte unna kritikken for henne, og Andy Warhol gikk på alle oppsetningene. Fordi han ville.

Little Edie døde i 2002 i Florida hvor hun hadde tatt sine daglige svømmeturer til hun ble godt over 80.

Dokumentaren om deres liv ga kvinnene det de hele livet hadde drømt om, nemlig et stort publikum og kjendisstatus.

Når filmen om dem kommer på kino vil ikke den statusen til å blekne. Det er mer sannsynlig at vi kommer til å se kvinner spankulere ned Karl Johan med turban og brosje fra Tiffanys denne høsten.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

FIKK OMTALE: Little Edie vanket i de ypperste sosietetskretsene på Manhattan og fikk også omtale i avisene. Her dreier det seg om hennes talent for å skrive dikt.
ET NÆRT FORHOLD: Mor og datter i Grey Gardens, fulle av liv, sang og dans, og ikke minst tid til krangel og forsoning.
FIKK GODE KRITIKKER: Mary Louise Wilson (til venstre) og Christine Ebersole i en scene fra musicalen Grey Gardens som går på Walter Kerr Theatre.
I FØRSTEDAMENS FAMILIE: Jackie Kennedy hadde samme bestefar som Little Edie, og Big Edie var hennes tante. I boka "Bouviers: Portrait of an American Family" hevdes det at Edie var familiens skjønnhet. Hun overgikk til og med Jackies mørke sjarm.
LITTLE EDIE: Hun ble et moteikon, rikmannsdatteren Edith Bouvier Beale. Men det skjedde først etter at hun ble fattig og boende i en rønne. Her poserer hun med en pelskreasjon foran huset hun og moren bodde i, Grey Gardens.
LAGET DOKUMENTAR: Brødrene Maysles laget dokumentar om mor og datter Big Edie og Little Edie. Dokumentaren som fikk navnet Gray Gardens gjorde dem til kjendiser.
VAKKER: Den pene jenta var svært ettertraktet på ekteskapsmarkedet. Little Edie fikk tilbud fra noen av verdens rikeste menn, men det ble aldri noe giftemål. Bildet er fra 1940, Edie er 23 år gammel.
HELSEMYNDIGHETENE REAGERTE: 22. oktober 1971 kom inspektører fra Suffolk County Health Department til Grey Gardens. De fant søppel over alt. At de to kvinnene kom fra rike familier og var i slekt med Jackie Kennedy gjorde saken mer pikant, og avisene fulgte opp.
SKAPTE MOTE: Little Edie tar imot i Grey Gardens i en av sine kreasjoner. Kvinnen kledte seg i håndklær, gardiner og danderte med gamle smykker. Stilen var oppsiktsvekkende og skapte trend.
BLE TIL MUSICAL: Gray Gardens spilles nå på Broadway i New York.
PRESSEOPPSLAG ETTER FILMEN: Big og Little Edie fikk mye omtale for sitt bohemliv.
EKSENTRISK: Little Edie på stranda i East Hamptons med hodeplagg. Hun hadde antakelig ikke hår.
MOR OG DATTER: Hele oppveksten hadde de to et nært forhold, og slik skulle det forbli resten av livet, selv om rammevilkårene forandret seg betraktelig etter at dette bildet ble tatt.
VAR MODELL: Little Edie debuterte nyttårsaften 1936 på Pierre Hotel. New York Times rapporterte om hendelsen, og skrev at hun hadde hvit kjole med sølvapplikasjoner og blomster i håret.
MOR OG DATTER: Big Edie var sengeliggende i store deler av filmen, her er de to kvinnene på verandaen.