Judas og Jesus var bestevenner

Flere avsløringer fra det hemmelige Judasevangeliet.

DEN SANNE HISTORIEN? I går ble det hemmelige Judasevangeliet presentert på en pressekonferanse i Washington.

Det er magasinet National Geographic som har spyttet i penger, visstnok nærmere 12 millioner kroner, for å kunne presentere evangeliet. Den skinninnbundne papyrusteksten er 1700 år gammel. Den ble funnet i en hule i ørkenen i Egypt på 70-tallet, men først nå er evangeliet tilgjengelig for offentligheten. Og det forteller en helt annen historie enn Bibelen.

DET ER JULAFTEN for ekspertene. Her i Norge har både koptolog Einar Thomassen og antikvitetshandler Martin Schøyen forsøkt å få tak i Judas-evangeliet uten hell. I natt har professor Thomassen sittet oppe med evangeliet. Han leser koptisk, språket evangeliet er skrevet på, og kunne ikke vente.

Thomassen forteller entusiastisk den 2000 år gamle historien som er nedskrevet i Judasevangeliet som fram til i går har vært helt ukjent for det moderne mennesket:

- I dette evangeliet er det Judas som har skjønt det. De andre apostlene skjønner ingenting. Judas vet at den egentlig himmelrike er noe hinsides, noe annet, noe som ikke er av denne verdenen, en åndetilværelse. Her er det en annen Gud som er den virkelige, sier Thomassen til Dagbladet.no

Professoren mener dette er en polemisk tekst som ble skrevet som en reaksjon mot den fremvoksende katolske kirken. Det dreier seg egentlig om en kritikk av dens forståelse av kristendommen. Og Judas kommer ekstremt godt ut av det. Siden han har en langt mer åndelig forståelse, skal han få sin lønn, men først skal han bli fordømt.

TEKSTEN ER SKREVET NED rundt år 300. Som kjent er ikke Judas og Jesus bestevenner i den offisielle versjonen. Judas har vært en forræder i omtrent 2000 år, helt siden disipellen ifølge Bibelen tok imot 30 sølvpenger for å angi Jesus til presteskapet. I Gethsemane kysset Judas vennen Jesus, og dette var tegnet han hadde avtalt med romerne på forhånd, det var Judaskysset.

- Det Bibelen sier om Judas er ganske tvilsomt historisk sett. Det står for eksempel ulike ting om hvordan han tok livet sitt. Det er vanskelig å si hva som er kjernen her. Ble han bare en syndebukk etterpå, spør Thomassen.

Kanskje får han sin oppreisning nå. Det nye evangeliet forteller at Judas bare gjorde det han ble bedt om da han «forrådde» Jesus. Det var Jesus som ba Judas om å overgi ham til myndighetene. I teksten kan man lese om samtalene mellom Jesus og Judas i de siste ukene de levde. I disse samtalene fikk Judas innblikk i religiøse hemmeligheter som de andre disiplene ikke kjente til.

Judas er den eneste apostelen som virkelig forstår Jesus. Jesus sammenligner Judas med de andre disiplene og forteller ham at han vil overgå dem alle fordi Judas ofrer mannen Jesus og hjelper ham med å fri ham fra legemet. Slik bidrar Judas med å slippe det guddommelige i Jesus fri.

Flere steder sier Jesus at Judas har en helt spesiell status. Han vil fortelle hemmeligheter. Jesus antyder også at de andre disiplene vil komme til å forakte Judas, at han vil bli forbannet av andre generasjoner, men at han vil komme til å herske over dem.

- Evangeliet slutter med at Judas overgir Jesus til jødene etter at Jesus har sagt at det er dette han skal gjøre, forklarer Thomassen. Korsfestelsen og gjenoppstandelsen er ikke nevnt.

DE SOM FÅR EVIG LIV. Judasevangeliet varsler at verden skal bestå en viss tid, før den går til grunne. Da er det kun de med åndelig substans som skal overleve. Blant dem er Judas.

Evangeliet nevner flere ganger en hellig sekt. Antakelig er det her evangeliet har blitt brukt. Det dreier seg om en ukjent gnostisk sekt, som ikke Kainittene, men som antakelig har Adam og Evas tredje sønn Set som forbilde. Han er nevnt flere ganger som representant for det sanne.

- Det er antakelig en setiansk gren av en gnostisk retning som har brukt dette evangeliet. Hvem som har skrevet det er ukjent, sier Thomassen.

Ulike gnostiske retninger har opp gjennom tidene støttet Bibelens skurker. Skurkene i Bibelen ble helter, fordi de ikke anerkjente Bibelens Gud som Gud. De snudde opp ned på verdiene i den vanlige kristendommen fordi verden ikke var fullkommen. Ergo kan det ikke ha vært Bibelens Gud som skapte verden. Gnostikerne mente det fantes en Gud som sto over Det gamle testamentets Gud, som for dem var en laverestående skikkelse. Og skurkene i Bibelen, de ble betraktet som heltene, fordi de hadde skjønt det hele og derfor motarbeidet de Gud. Kainittene er en annen slik retning, som har navnet sitt etter Kain, Abel og Sets bror.

JUDAS ISKARIOT er ble et skjellsord etter at romerne tok Jesus til fange, og han døde på korset. Judas fikk skylda. Og han har vært utskjelt siden. I Tyskland har foreldre forbud mot å gi barnet navnet Judas, det er for belastet. I Dantes Inferno tygger Satan på Judas hode i den nedrigste delen av Helvete.

Judasevangeliet ble funnet i en hule ved El Minya i Egypt på 70-tallet. Det ble smuglet ut av landet, antakelig stjålet og har siden befunnet seg i antikvitetshandlernes gråmarked. Ryktene om tyveri, forræderi, juks og forsvinninger har svirret, og i miljøet har interessen for å få et glimt vært enorm.

Den kjente koptologen Stephen Emmel, som nå har vært i National Geographics forskerteam, fikk et glimt allerede i 1983. Det må ha vært et spennende øyeblikk for Emmel da han fikk titte så vidt på sidene, men ikke fikk notere. I en Indiana Jones-lignende finte, unnskyldte Emmel seg med at han måtte på toalettet. Han sprang ut og noterte det han husket fra dokumentene. Et av ordene han så var «Judas». Emmel hadde ikke råd til å kjøpe evangeliet, som skal ha blitt tilbudt ham for 20 millioner kroner.

Lenge trodde man det dreide seg om tekster etter Judas Thomas, som er det fulle navnet på disippelen Thomas. Det var først i 2004 det ble klart at det dreide seg om Judas Iskariot.

I 16 år hadde manuskriptet ligget i en bankboks i New York, og det var i ferd med å smuldre bort.

Da antikvitetshandler Frieda Nussberger-Tchacos kjøpt den eldgamle papyrusskriften i 2000, fikk hun ikke solgt det videre. Det ble derfor gjort tilgjengelig for en liten gruppe eksperter. En utvalgt gruppe koptologer og andre eksperter har fått lov til å jobbe med evangeliet, men de har holdt kortene tett til brystet. Over 1000 fragmenter er blitt satt sammen igjen.

Boka, som er lærinnbundet, inneholder også tre andre kristne tekster. På engelsk har de fått navnene «The First Apocalypse of James», «Letter of Peter to Philip» og «The Book of Allogenes». Disse tekstene er ikke blitt oversatt fra koptisk ennå.

Mange mener det dreier seg om det viktigste funnet siden Dødehavsrullene ble funnet på 40-tallet.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

JUDAS OG JEDUS: Judas kysser Jesus for å peke ham ut for romerne. Forr
MÅTTE REKONSTRUERES: Kodeksen med Judasvangeliet var skadet før rekonstruksjonsarbeidet tok til.
HER BLE TEKSTEN FUNNET: I en hule nordøst i Egypt ble Judasevangeliet funnet.
STARTEN: Slik åpner evangeliet: «Den hemmelige beretningen om den åpenbaringen Jesus fortalte om i samtaler med Judas Iskariot.»
KOMMER UT I BOKFORM: Judasevangeliet oversettes nå til en rekke språk og gis ut i bokform i løpet av april.