GERMANSK TEATER: Mytene som ble skapt om germanerne på slutten av 1800-tallet sa at de både var kultiverte og barbariske. Teaterforestillinger ble det - til tross for ambivalens. Bildet viser en framføring at stykket «Wölund» basert på norrøn mytologi. Det ble fremført på den völkische friluftsscenen Hartzer Bergtheater. Stykket var skrevet av Ludwig Fahrenkrog som var leder av det nyhedenske trossamfunnet Germanische Glaubensgemeinschaft (GGG). Foto: Fra boka
GERMANSK TEATER: Mytene som ble skapt om germanerne på slutten av 1800-tallet sa at de både var kultiverte og barbariske. Teaterforestillinger ble det - til tross for ambivalens. Bildet viser en framføring at stykket «Wölund» basert på norrøn mytologi. Det ble fremført på den völkische friluftsscenen Hartzer Bergtheater. Stykket var skrevet av Ludwig Fahrenkrog som var leder av det nyhedenske trossamfunnet Germanische Glaubensgemeinschaft (GGG). Foto: Fra bokaVis mer

Slik ble vi germanersvermere

Bjørnstjerne Bjørnsson higet etter et storgermansk rike basert på blodsbånd.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Ved abonnering på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet fornyes automatisk, og løper til du sier opp.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn