SARDINER: Kan bli en av trendene i 2017. Foto: Mette Møller
SARDINER: Kan bli en av trendene i 2017. Foto: Mette MøllerVis mer

Matrender 2017

De færreste kjenner maten som blir populær i 2017: - Det blir sært

De færreste har spist mye av dette. 

Hvilke mattrender kommer i 2017? Vi spurte noen kjenner godt til hva som skjer i matverdenen for å få noen gode gjetninger om hva vi har i vente.

Sære restauranter

Øyvind Hjelle er matskribent og kokk, blant annet kjent fra programmet «Fingrene av Fatet» på TV 2 og «Kvelden før kvelden» på NRK1. Han følger nøye med på hva som skjer i Norge og ellers i verden.

Øyvind Hjelle tror på sære restauranter. Foto: NTB / Scanpix Vis mer

- Jeg husker jeg hørte at folk hadde ideer om å starte sære restauranter for snart 15 år siden. Nå ser vi dem blomstre opp. Restauranter med skikkelig, hjemmelagde burgere, er ett eksempel. Men, se på steder som Botanisk hvor de dyrker urter på veggene og Happolati som gjør sine egne saker. Sært, kult og skikkelige godsaker!

- Jeg håper dette er starten på en bølge av virkelig spesielle steder, hvor flinke folk for lov til å gjøre det de har mest lyst til, sier Hjelle entusiastisk.

- Jeg håper faktisk at konseptene blir enda mer spisset og spesialiserte. Vi har kommet til et punkt nå hvor vi begynner å stole skikkelig på egne råvarer. Nå er det plutselig ikke utenkelig at en restaurant kunne kalle seg «De fire store» og servere retter av selleri, purre, gulrot og løk.

Mer vegetar, tang og grill

- Selv håper jeg også på mer veggismat. Men, da må vi se noen som gjør det skikkelig, det er så trist med kjip vegetar. Kan vi få skikkelig dyktige kokker som lager kul, raus vegetarmat? Jeg håper det. De mest minneverdige rettene jeg har fått på Sentralen i Oslo er nettopp grillet kål, rødbeter og andre tøffe vegetarretter. Jeg tror og håper vi får se mer av det!

- Det er mye som tyder på at vi kommer kanskje til å se mer tang og flere fiskearter som hittil har blitt regnet som bifangst.

SKAL DET VÆRE LITT TANG? Tang og fiskearter som tidligere har blitt sett på som bifangst, tror matskribent og kokk Øyvind Hjelle at vi kommer til å se mer av på matfatene i året som kommer. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Grill kommer som aldri før, tror jeg. Utstyr som før har vært forbeholdt restaurantene kommer nå til forbrukerne. Det er ulike former for pellets, smokere og annet spesialtutsyr.

- Av andre trender vi vil se mer av er andelsbruk, altså steder hvor folk får være med og dyrke sin egen mat. Det er supert!

Nå kommer det håndverkspizza

Christopher Haatuft driver restauranten Lysverket i Bergen. Han peker først på at den ledende restauranten Noma i København skal utenlands:

- Noma til Mexico, så mange kommer nok til å dilte etter her.

- Selv håper jeg på en trend om bærekraftig aquakultur og uutnyttede arter fra sjøen, men har mer tro på vannpanada (vannbakkels/empanada), sier Haatuft og fortsetter:

Christopher Haatuft tror på tang. Foto: BONJOWING LEE  Vis mer

- Her i Bergen trykker vi videre med pale (mellomstor sei), tang og kebab. For øvrig venter vi fremdeles i spenning på at StreetFood-trenden kommer over fjellet. Hørte jeg noen si «pulled pork»? Den food-trucken tror jeg stoppet på afterski på Hafjell og reiste tilbake til Oslo når det er over, ler den blide bergenseren.

- Nå ser ser ut som om håndverkspizza kommer for fullt i Bergen neste år, legger han til og forteller at Bien åpner pizzasjappe. - Det gleder vi oss til!

Mattrendene i USA

Vi plukker ofte trender fra USA. En amerikansk undersøkelse, gjennomført av Sterling-Rice Group, går bredt ut når de skal undersøke hva som rører seg på matfeltet. De identifiserer endringer hos forbrukerne som kan gi større utslag og bli mer eller mindre allemannseie. Da tar man hensyn til økonomi, hva som skjer på digitale flater, globale trender etc. Ut i fra dette gjør byrået en kvalifisert gjetning om mattrendene framover.

Jo flere av megatrendene en mattrend treffer, jo større er sjansen for at vi får en hit.

Vi får ta det for hva det er, nemlig gjetning. Med alle forbehold, på bakgrunn av nyere forskning og undersøkelser som Sterling-Rice Group mener vil påvirke mediebildet, ser byrået disse mulige trendene i USA:

Mindre kjøttkonsum - det byttes ut med plantebaserte råvarer som kikerter, mais, erter og sopp. Folk blir ikke nødvendigvis vegetarianere, men har ønske om å spise mindre kjøtt. Vi vil oftere se at grønnsakene er hovedingrediensen i mange retter.

Mindre matsvinn - Unge folk er opptatt av å kaste mindre. Det man vanligvis kaster på en vannmelon syltes og stammen på blomkålen kjøres i blender til "couscous" etc. Det som blir igjen etter juicepressing kan også utnyttes på industrielt nivå. Et amerikansk selskap (Forager Project) er allerede i gang med å lage tortillachips av fruktmasse.

MER VEGETAR - MER KRYDDER: En amerikansk matundersøkelse gjennomført av Sterling-Rice Group viser at stadig flere spiser mindre kjøtt - og har lagt sin elsk på krydder, som det gule gurkemeie-krydderet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Gurkemeie - som kommer i forbindelse med at den indiske livsstilskonseptet Ayurveda, trender i USA.

Sardiner kan få en opptur.

Mocktails - altså alkoholfrie cocktails med ekte smaker, gjerne av urter. Dette støttes også av BBC.

Geitekjøtt - at kjøttet er maget kan bidra til at trenden visstnok allerede er merkbar i USA.

EatWith - sosiale apper som Uber og Air bnb gjør sitt inntog i matfatet. EatWith er for eksempel en app som gjør at du kan invitere noen hjem på kjøkkenet ditt og lage mat for dem. Feastly er en lignende app.

Fleet-farming - Konseptet er at et firma dyrker mat i en kasse på plenen din, mot at du som pleneier får en liten penge for salget av varene.

Flyktningenes påvirkning - At folk migrerer og tar med seg mattradisjonene gjør at vi muligens vil se mer av eksotiske ingredienser som granateple, sure kirsebær, appelsinvann, sumak og bukkehornskløver.