EN KULE KALDT:  Iskrem smaker godt i varmen, men det er ikke nødvendigvis bedre for helsa å velge yoghurtis istedenfor fløteis.  Foto: Elena Veselova/Shutterstock/NTB Scanpix
EN KULE KALDT:  Iskrem smaker godt i varmen, men det er ikke nødvendigvis bedre for helsa å velge yoghurtis istedenfor fløteis.  Foto: Elena Veselova/Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Tror du at yoghurtis er sunnere enn vanlig is?

Eksperter: Yoghurtis er en skjult sukkerbombe

Yoghurtis innebærer to sukkerbiter ekstra per porsjon i forhold til fløteis, bekrefter klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Eline Birkeland.

(Dagbladet): Velger du yoghurtis fordi du tror at den er sunnere enn vanlig fløteis? Da bør du tenke deg om to ganger, mener ernæringsekspertene vi har spurt. Selv om den inneholder mindre fett, er nemlig yoghurtisen proppfull av sukker.

Økologisk is og smoothie på pinne er bare noen av sommerens isnyheter.

MINDRE FETT: Yoghurtis inneholder mindre fett, men mer sukker enn fløteis. Foto: Schutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Er du opptatt av å få i deg mindre sukker, kan det det derfor være lurt å lese innholdsdeklarasjonen på isboksen nøye, bekrefter ekspertene, som alle konkluderer med at det aller viktigste er mengden is du spiser, uansett type.

Hvordan smaker sommerens isnyheter? Vi har testet!

Fløteisen Inspira vaniljeis fra Hennig Olsen inneholder for eksempel 21,9 gram sukker og 218 kcal per 100 gram, mens yoghurtisen Dugg Vanilje fra samme produsent inneholder 23 gram sukker og 159 kcal per 100 gram.

Matvaretabellen.no oppgir sukkerinnholdet (karbohydrater) i yoghurtis til 26,6 gram per 100 gram, mot 23 gram i fløteis.

- Dersom formålet er å redusere sukkerinntaket, er det ikke noe poeng i å velge yoghurtis fremfor fløteis. Sukkerinnholdet i yoghurtis er faktisk høyere, og man får i seg rundt to sukkerbiter ekstra per porsjon i forhold til fløteis, bekrefter klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Aker, Eline Birkeland.

Les mer om det norske sukkerforbruket her

Men hvis man er opptatt av å holde eller redusere vekten, sparer man ifølge ernæringsfysiologen likevel noen få kalorier ved å velge yoghurtisen.

- Årsaken er at den inneholder litt mindre fett.

For høyt sukkerinntak

Birkeland tror det er en vanlig oppfatning at yoghurtis er sunnere enn fløteis.

- På grunn av det høye sukkerinnholdet er ikke yoghurtisen et spesielt mye sunnere alternativ. Og så lenge sukkerinntaket i befolkningen er høyere enn anbefalt, er det viktig å være bevisst i forhold til hva man spiser. Hva angår iskrem, kan man redusere sukkerinntaket enten ved å spise is sjeldnere, eller ved å velge smartere.

SUKKER: Yoghurtis inneholder mer sukker enn fløteis, fastslår Eline Birkeland ved Oslo Universitetssykehus.  Vis mer

Birkeland tipser om at den aller lureste isen å velge hvis man er opptatt av å få i seg mindre sukker og fett, er typen som kalles lett-is.

- Den inneholder ikke noe tilsatt sukker i det hele tatt, og er kun søtet med søtstoff. Samtidig får man i seg langt færre kalorier. Enda færre kalorier er det i den så godt som fettfrie sorbet-isen, men den inneholder til gjengjeld mest sukker av alle isvariantene.

En porsjon sorbet-is på tre kuler à 45 gram inneholder ifølge Birkeland like mye sukker som tre desiliter vanlig brus eller saft.

Mye smak i fett

Legen Sofie Hexeberg tror heller ikke at alle er klar over det høye sukkerinnholdet i yoghurtisen.

- Sannsynligvis tror de fleste at yoghurtis er sunt fordi de mener at yoghurt er sunt. De glemmer at også fruktyoghurt som regel er tilsatt mye sukker.

FRUKT OG BÆR: Frukt og bær er en bedre kilde til søte smaker enn iskrem, mener legen Sofie Hexeberg. Vis mer

Hun påpeker at det ofte er slik at jo mindre fett det er i isen, dess mer sukker er det. Tar man bort fettet, må man tilsette noe annet, og det blir ofte stivelse og sukker.

- Det er mye smak i fett, og fjernes fettet brukes mer sukker for å få en smak som selger. I forhold til blodsukker og metthetsfølelse er det lurere å spise en fet fløteis enn en magrere yoghurtis, sier Hexeberg.

Selv om det totale sukkerforbruket i Norge har gått ned fra 43 til 27 kilo per innbygger i perioden 2000 til 2015, er det fremdeles høyere enn helsemyndighetene anbefaler.

- Sukkerinntaket er altfor høyt. Søte smaker bør primært komme fra frukt og bær. Raffinert sukker gir kun kalorier, samtidig som det forbruker vitaminer og mineraler fra våre egne lagre for å kunne bli omsatt i kroppen, fastslår legen.

Etter hennes oppfatning er ikke mettet fett en problemstilling i forhold til folks helse. Sukkerinntaket bør vi derimot være mye mer bevisst på:

- Spesielt i lys av den aktuelle epidemien av fedme, sukkersyke og betennelsessykdommer, sier Hexeberg, som likevel ikke vil fraråde noen å spise yoghurtis eller annen is.

- Det er forskjell på hva du gjør en gang i løpet av sommeren, og hva du gjør ukentlig. En del spiser is mange ganger i uken året rundt, og det vil jeg fraråde.

Størrelsen på porsjonen viktig

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen jobber med kostholdsplanlegging i SomeBody. Hun synes det viktigste er hvor mye man spiser når man spiser is.

PORSJONSKONTROLL: - Nyt isen, og begrens mengdene, sier Camilla Andersen. Vis mer

- Det er riktig at yoghurtis har mer sukker enn vanlig is. Teller du kalorier, er det ikke noe særlig lurere å spise det ene framfor det andre. Men vel så viktig som sukker- og fettinnhold er størrelsen på porsjonen, sier hun.

Andersen reagerer på at vi stadig spiser større porsjoner av all slags mat. Hun oppfordrer til å være mer bevisst på hva som er kosemat og som bare bør spises av og til, og ikke bare av å få mest mulig for pengene.

- Unn deg den isen du liker best og nyt den. Men gå en runde med deg selv i forhold til om det er nødvendig med fire eller fem store kuler.

Ernæringsfysiologen anbefaler i likhet med de to andre ekspertene at man passer på at man ikke får i seg for mye sukker, enten det er fra iskrem eller andre kilder.