KNEKKEBRØD: Vi har testet mer enn 40 knekkebrød, kun tre får terningkast seks.
KNEKKEBRØD: Vi har testet mer enn 40 knekkebrød, kun tre får terningkast seks.Vis mer

Ernæringstest av knekkebrød:

Ernæringstest: Hjemmebakte knekkebrød er de sunneste

Vi har testet mer enn 40 knekkebrød, ingen får dårligere enn terningkast tre.

(Bramat.no): De fleste av oss kan gjerne spise mer fiber, og mange kan med fordel bytte ut brød med knekkebrød. I hvert fall hvis du velger de groveste typene.

Det er nemlig stor forskjell på knekkebrød.

Noen typer som Wasa Frukost og knekkebrød med kanel inneholder minimalt med fiber, og er derfor ingen god erstatning for brød.

Det er heller ikke særlig mye fiber i knekkebrød som Wasa Havre, som mange tenker på som et sunt alternativ til brød.

Velger du derimot en av vinnerne i denne testen, får du i deg bra med fiber, noe som er positivt både for fordøyelsen, metthetsfølelsen og blodsukkeret.

Mange av vinnerne er knekkebrød som ser hjemmebakte ut, og de fleste av disse inneholder også bra med frø, noe som øker innholdet av det sunne fettet.

Derfor bør du spise fullkornsprodukter

Viktig med fiber

Det er mange grunner til at det er lurt å spise mye fiber, blant annet bedre fordøyelse, bedre metthetsfølelse, og jevnere blodsukker. Dette vil igjen ha en positiv innvirkning på overskudd, prestasjon, og vektregulering.

Nok fiber har dessuten vist seg å redusere risikoen for en rekke livsstilssykdommer.

5 gode grunner til å spise mer fiber

Mindre raske karbohydrater

En del knekkebrød inneholder ikke bare mer fiber, men også mindre raske karbohydrater enn mange brødtyper.

Dette er ikke så viktig for deg som er slank og aktiv, og faktisk kan ha behov for mye raske karbohydrater.

Er du derimot overvektig, og merker på kroppen at du har lettere for å gå ned i vekt når du begrenser inntaket av raske karbohydrater, kan du få god effekt av å bytte ut brød med grovt knekkebrød.

Lag dine egne knekkebrød

Mange velger å lage sine egne knekkebrød.

Når du lager dine egne knekkebrød, har du ikke bare muligheten til å gjøre dem ekstra fiberrike, du kan også gjøre dem ekstra næringsrike ved å ha flere typer nøtter, frø og kjerner i deigen.

Frø som linfrø, sesamfrø, og gresskarkjerner er alle fulle av næringsstoffer, og gjør knekkebrødene både sunne og smakfulle.

Prøv gjerne også litt chia, frøet som er en av våre beste plantekilder til omega-3.

Her er oppskriften på knekkebrød med valnøtter.

Nysgjerrig på chia?

Valnøtter og andre nøtter passer også godt i knekkebrød, og gjør at knekkebrødene både metter og smaker ekstra godt.

Nøtter er fulle av sunne fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Ønsker du knekkebrød som er like gode uten pålegg som med, kan du i tillegg til nøtter også ha litt tørket frukt i deigen.

Det eneste du ikke bør ha for mye av i knekkebrødene dine er solsikkekjerner fordi disse inneholder relativt mye av tungmetallet kadmium.

For mye solsikkekjerner kan være farlig.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg knekkebrød. Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkene vi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av sukker, protein, umettet fett, fiber og salt.

Sukker og salt har trukket ned i denne testen, mens et høyt innhold av fiber, umettet fett og protein har trukket opp.

Fordi knekkebrød kan være en veldig god kilde til fiber, og fiber er noe de fleste av oss bør spise mer av, har vi latt knekkebrødenes innhold av fiber telle dobbelt opp.

I denne testen har vi valgt å gi terningkast 3 til 6, der 6 er de som vi mener er sunnest.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Les mer på Bramat.no:

7 tips for å komme i gang med treningen

Mer av alt som er bra for deg!

Vakker og deilig festmat – Rødkålsalat