MYE BRA: Gresk yoghurt kan være et godt valg, for eksempel som mellommåltid. Noen av de greske yoghurtene i denne testen inneholder noe mer protein enn «vanlig yoghurt». Foto: ERIK HELGENESET
MYE BRA: Gresk yoghurt kan være et godt valg, for eksempel som mellommåltid. Noen av de greske yoghurtene i denne testen inneholder noe mer protein enn «vanlig yoghurt». Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest av gresk yoghurt:

Full feriefølelse hjemme: -Den greske favoritt-yoghurten har en bonus alle har godt av

Har en klar fordel framfor vanlig yoghurt.

(Dagbladet): Det blir stadig et større og bredere utvalg av yoghurt og andre melkebaserte små måltider i butikkene. Noen av dem er rike på sukker, fett og kalorier, mens andre er sunne små måltider fulle av protein og med relativt lite sukker og mettet fett.

Forskjell på proteininnholdet

Tar du en titt i meierihyllen finner du i hovedsak fire forskjellige typer «melkemåltider»: Gresk yoghurt, «vanlig yoghurt», skyr/kesam/kvarg (som egentlig er oster), og cottage cheese.

Sammenlikner du skyr, kesam, kvarg og cottage cheese med vanlig yoghurt, har disse langt mer protein, og ofte også mindre fett og sukker enn en del yoghurtyper.

Disse fordelene finner du til dels igjen i gresk yoghurt.

Noen greske yoghurter inneholder mer protein enn «vanlig yoghurt», og kan derfor være et bedre valg, for eksempel som mellommåltid.

Fakta om protein

Verdifullt bidrag av kalsium

Yoghurt og andre melkemåltider bidrar med viktige næringsstoffer som protein, kalsium, jod, B-vitaminer og fosfor.

En yoghurt om dagen, gir deg en av de tre porsjonene med meieriprodukter som er anbefalt per dag for å sikre kalsiuminntaket.

Velg dem med mindre sukker

Ulempen med yoghurt er at noen typer inneholder mye sukker. Noen inneholder også en del fett og kalorier.

Skal du spise yoghurt jevnlig, er det derfor lurt å velge blant de typene som inneholder mindre sukker.

Om du velger gresk yoghurt, kvarg, skyr eller andre typer yoghurt er egentlig litt smak og behag, men skal du spise det som et mellommåltid kan det være lurt å gå for de variantene som inneholder bra med protein ettersom det metter godt.

I denne testen har vi vurdert proteininnhold, mettet fett og sukker og gjort en totalvurdering basert på dette.

Mye protein trekker opp, mye mettet fett og sukker trekker ned.

Gresk yoghurt er stort sett et godt valg, Ingen av yoghurtene får derfor lavere score enn tre, mens hele fire varianter får terningkast seks.

Testresultater