VEGETARBURGER: For ett år siden lanserte hamburgerkjeden Max sin vegetarburger i Norge (bildet). Nå er også McDonald's kampklare!
VEGETARBURGER: For ett år siden lanserte hamburgerkjeden Max sin vegetarburger i Norge (bildet). Nå er også McDonald's kampklare!Vis mer

Fastfoodkjedene satser på vegetar

Max ypper til burgerduell. McDonald's svarer med ny veggisburger

- At fastfoodkjedene satser på vegetarburgere, er veldig i tiden, sier forsker Annechen Bugge.

Aldri har det vært enklere å spise vegetarmat. I dagligvareslippet i fjor høst var det mange nyheter for dem som ønsker å gjøre kostholdet litt grønnere. Kjøttfri mandag brer om seg, helt inn i kantina til Oslo kommune. Stadig flere velger å kutte kjøtt fra menyen én eller flere dager i uken.

At det er stadig flere av oss som ønsker å kutte i kjøttforbruket, har også fastfoodkjedene for alvor fått øynene opp for. For ett år siden lanserte hamburgerkjeden Max i Norge en vegansk burger laget av naturlig råvare, bestående av soyaproteinkonsentrat, vann og salt.

At en burger er vegansk betyr at den er uten kjøtt og fri for ingredienser fra dyr, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning.

Da Opinion på vegne av McDonald's nylig søkte etter paneldeltakere til å smake på en ny burger, røpet de ikke at oppgaven var å teste vegetarburger. Påmeldingsskjemaet ga dog sterke indikasjoner på hva slags burger kjeden nå er i ferd med å lansere.

Denne uken bekrefter McDonald's for første gang at de akter å svare på konkurransen fra den svenske aktøren - og for fullt kaster seg inn i kampen om kundene på jakt etter kjøttfrie burgere. Den amerikanske hamburgerkjeden har hyret Opinion til å arrangere smakstester i en av McDonald's-utsalgene i Oslo sentrum.

GRØNT: Hos hamburgerkjeden Max er nå hver femte solgte burger vegetar. Vis mer

- Jeg kan bekrefte at vi nå er i ferd med å utvikle en helt ny vegetarburger til det norske markedet. Vi har møtt et stort engasjement blant kundene våre, og vi vil derfor jobbe sammen med dem for å utvikle den nye burgeren, bekrefter kommunikasjonsdirektør Erik Lødding i McDonald's Norge.

Den svenske hamburgerkjeden Max hevder at lanseringen av deres vegetariske tilbud - Greenfamilien - har vært kjedens mest fremgangsrike produktlansering noensinne.

- Femdoblingen av vegetarisk på menyen resulterte i en firedobling av salget av denne type mat i 2016. Responsen var enorm både i Sverige og Norge. Restauranten på Egertorget i Oslo gikk tom de første dagene, opplyser PR-sjef Marita Wengelin til Dagbladet.

Kjeden har et mål om at hvert tredje måltid de selger innen år 2020 skal være noe annet enn rødt kjøtt. I fjor var en av fem solgte burgere vegetar.

- Hvordan påvirker det konkurransen at flere aktører i fastfood-markedet nå ønsker å kaste seg på den grønne bølgen?

- Vi kan bare si "Velkommen etter". For oss har det aldri vært viktig å være først, men må gjøre det vi føler er riktig. Da vi møtte klimaminister Vidar Helgesen før jul, fortalte vi han at vi i Max er et godt ekspempel på at klimatiltak ikke nødvendigvis er et hinder, men snarere en pådriver for innovasjon, mener Wengelin.

BURGER AV LAKS: Du trenger ikke kjøpe ferdig lakseburger. Hakk opp laksen i småbiter og stek den på panna. Vis mer

Konkurrentene svarer

Men McDonald's nekter å la seg stresse:

- Vi ønsker heller å finne et produkt som passer til den norske forbrukeren, og da er det viktig for oss i McDonald’s å lytte til hva kundene våre faktisk mener, før vi lanserer produktet. Vi kommer tilbake til hvordan den nye vegetarburgeren blir, når vi har fått tilbakemeldingene fra kundepanelet vårt. Vi har som mål at lanseringen vil skje i løpet av våren, fremholder Lødding overfor Dagbladet.

Konkurrenten Burger King holder kortene tett til til brystet hvorvidt de går med planer om å kaste seg på kjøttfri-bølgen:

- Vi opplever at trenden og etterspørselen etter vegetarmat er økende og vil sannsynligvis ikke avta med det første. Vi ser også derfor på muligheter for å kunne tilby gode vegetaralternativer for våre gjester i framtiden, sier markedssjef Heidi Moss i Burger King A/S

Stadig flere vil spise sunnere

BEKREFTER: Erik Lødding i McDonald's tester denne uka ut vegetarburgere på forbrukere i Oslo. Vis mer

Forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser i sin studie «Mat, måltid og moral» (2015) at svært mange nordmenn har endret kostholdet og synet på mat siden begynnelsen av 200-tallet.

-Sunt kosthold opptar stadig flere, og grønnsaker i alle varianter topper listene over det nordmenn ønsker å spise mer av. I så måte er fastfoodkjedene som tilbyr vegetarburgere, veldig i tiden. Det stemmer overens med målinger som viser en økende andel som ønsker å redusere kjøttinntaket, da særlig storfe.

- Hva er bakgrunnen , tror du?

- Både egen helse og miljøet er hovedårsakene. Andelen vegetarianere i Norge er liten, men vi ser en sterk økning av fleksitarianere – folk som for eksempel har kjøttfri mandag. På hjemmekjøkkenet er stavmikseren blitt en bestselger, og det overrasker meg ikke: Produsenter som finner nye, kreative grønnssaksretter som appellerer, vil se en økning, tror Annechen Bugge.

Forskereren mener at folk legger vekt på å ha et kosthold basert på ferske, friske råvarer og har økende interesse for matlaging. Stavmikseren har blitt en bestselger.

- Vi ser at den har endret grønnsaksvanene våre i form av betydelig økning i moser, stuinger, stapper og supper basert på grønnsaker.

EKSPERT: - Både egen helse og miljøet er hovedårsakene til at nordmenn ønsker å spise mindre kjøtt, sier forsker Annechen Bugge. Vis mer

Ifølge en ny undersøkelse fra SIFO oppsøker 27 prosent av norske forbrukere i alderen 15-24 år en fastfood-kjede en gang måneden.

- Unge gutter er der oftere enn unge jenter fordi sistnevnte gruppe er mer opptatt av å unngå frityr og usunt kosthold. For disse vil en vegetarburger kunne virke interessant, mener Annechen Bugge.

McDonald's er ikke bekymret for at en konkurrent har vært alene om å ha vegetarmeny:

- Vi synes at det er flott at flere aktører, f. eks Max, ønsker å tilby vegetarprodukter, og vi ser frem til lansere vår vegetarburger, slik at kundene får enda større valgmuligheter, sier Erik Lødding.

Burger King lar Max og McDonald's ta vegetar-duellen seg i mellom, og sier følgende om den nye konkurransesituasjonen som har oppstått:

- Dette påvirker ikke våre planer i Burger King. Vi arbeider kontinuerlig med produktutvikling, og vil lansere når vi er trygge på at vi kan levere et produkt av den kvaliteten som våre gjester forventer, fastslår Heidi Moss på vegne av selskapet.

Les også:

Vegetarisk i vinden

Nå kommer kjøttfrie restauranter

Smakstest av Oumph! og Vegetardag