I VINDEN : Ernæringsterapeut Gunn-Karin Sakariassen lover leserne bedre søvn og mer energi etter å ha lest «Den praktiske diabetesboka», men møter motbør. Foto: Tove K. Breistein/Cappelen Damm
I VINDEN : Ernæringsterapeut Gunn-Karin Sakariassen lover leserne bedre søvn og mer energi etter å ha lest «Den praktiske diabetesboka», men møter motbør. Foto: Tove K. Breistein/Cappelen DammVis mer

Ny diabetesbok vekker oppsikt

Ny bok pirrer med «diabetesmat som øker sexlysten» - møter motbør hos helsetopper

Den praktiske diabetesboka tar opp blodsukkerets virkning på sexlysten, men professor tviler sterkt på effekten. 

(Dagbladet): Det er ikke bare ute at høyttrykket er på vei tilbake: Det blåser allerede friskt rundt ernæringsterapeut Gunn-Karin Sakariassen og sykepleier Hege Hasler Barhaughøgda som i «Den praktiske diabetesboka» lover leserne hjelp med en rekke plager.

Ved å følge bokas «praktiske og inspirerende 6-ukersprogram» , skal man blant annet oppnå vektnedgang og bedre fordøyelse, stabilt blodsukker, bedre søvn, mer energi - og bedre sex!

- Det du spiser har en enorm virkning på din generelle helse, også din seksuelle. Banan , asparges, tomat, gresskarfrø, sjokolade og chili er eksempler på matvarer som er kjent for å øke sexlysten, mener Gunn-Karin Sakariassen.

Enige om kost med lite sukker

Sammen med medforfatter Hege Hasler Barhaughøgda anbefaler hun leserne å gå for rene proteiner, sunt fett av høy kvalitet, grønnsaker, urter, bær, og langsomme karbohydrater med lav GI, noe som skal gi lav blodsukkerstigning og mye fiber.

Dagbladet Pluss: Mona fikk diabetes type 2 da hun var 32. Slik lever hun med sykdommen

FORFATTERDUO: Gunn-Karin Sakariassen (t.v.) og Hege Hasler Barhaughøgda (Foto: Tove K Breistein/Cappelen Damm) Vis mer

- Jeg tviler sterkt på at banan, tomater eller asparges har noen som helst dokumentert virkning på potensen, kommenterer professor i ernæring ved NMBU, Birger Svihus.

Og fortsetter:

- Dette virker som useriøse påstander. Men vær klar over at om man har diabetes eller glukoseintoleranse (rundt 10 prosent av befolkningen antas å ha dette), vil det generelt være bra for velværet å unngå kost med mye sukker og/eller stivelse. Eksempler her er kornprodukter, sukrede produkter, poteter og delvis frukt - blant annet banan og druer, kommenterer professor i ernæring ved NMBU, Birger Svihus.

EKSPERT:  Professor Birger Svihus etterlyser dokumentert virkning. Vis mer

Matprofessoren er tydelig på at flere av anbefalingene forfatterne gir, bygger på meget usikre hypoteser og dermed blir spekulativt.

Uenighet om grønnsaker over og under bakken

Medforfatter Gunn-Karin Sakariassen er ernæringsterapeut med videreutdanning i funksjonell medisin.

- Vi står inne for tipsene vi gir i boka, og mener at innholdet kan være til god hjelp for mange med diabetes 2– noe vi allerede har fått god respons på fra leserne. Helsetipsene vi gir, utover den tradisjonelle, er etter vår oppfatning av stor verdi – men det er også viktig å få med at det står mye annet i den, blant annet ukesmenyer med oppskrifter som har falt i god smak, sier Gunn Karin. Medforfatter og sykepleier Hege Barhaughøgda framholder at årsaken til at de snakker om sex i boka, er at ereksjonssvikt og mangel på sexlyst er veldig vanlig og et kjent problem blant personer med diabetes:

CHILI: Forfatterne nevner flere ingredienser de mener kan bidra til økt sexlyst.  Foto: Mette Møller Vis mer

- Men, som vi også presiserer: Det er velregulert blodsukker som er det viktigste for potens, ereksjon og sexlyst hos personer med diabetes, men så har vi jo noen gode råd i tillegg, påpeker Barhaughøgda.

Duoen er opptatt av å formidle kunnskap med tanke på å ha et stabilt, lavt blodsukker:

NY BOK:  Gunn-Karin Sakariassen og Hege Hasler Barhaughøgda  står bak Den praktiske diabetesboka. Vis mer

- Eksempler på mat som hjelper, er grønnsaker og flest av dem som vokser over bakken. Fett er også essensielt for kroppen; så spis fet fisk, avokado, nøtter, frø og mandler, kokosfett, kaldpressede oljer, smør og hjemmelaget, kokt kraft hver dag! oppfordrer Gunn Karin Sakariassen i «Den praktiske diabetesboka».

Avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet stusser over rådet om å ikke spise grønnsaker som vokser under bakken:

- Både diabetessyke og alle andre må gjerne spise en gulrot når de vil! Dessuten anbefaler vi ikke kokosfett, og at man i størst mulig grad bytter ut smør og oljer med vegetabilske varianter.

Savner dokumentasjon

Gunn-Karin Sakariassen har også klare råd til dersom man ønsker å bli kvikket opp fra vårslappheten:

- Da vil jeg i tillegg anbefale mat med hvitløk, chili og ingefær. Disse tre ingrediensene gir fart på kropp og sjel. En god hjemmelaget suppe kokt på egenprodusert kraft med de tre «godsakene» i, gir deg varme, energi og de er i tillegg immunforsterkende, lover forfatteren.

Også denne anbefalingen reagerer helsetoppen kraftig mot:

- Meg bekjent er det ingen forskning som underbygger disse påstandene, fremholder Henriette Øien overfor Dagbladet.

Og legger til:

EKSPERT: Avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet stusser over flere av påstandene som fremkommer i den nye boka. Vis mer

Jeg går heller ikke god for anbefalingen de har om gingseng, rensekur med urter eller at man tar tilskudd uten først å konferere med fastlegen sin. Ett råd vi imidlertid vet at fungerer, er å være fysisk ute og gå en tur gjerne tre ganger i uka. Søvn er også kjempeviktig for å følge overskudd i hverdagen, fastslår Øien.

I stedet for å trekke fram enkeltnavn, anbefaler Helsedirektoratet en livsstil der men er fysisk aktiv, spiser matvarer som fet fisk og velger grønnsaker, frukt, bær, nøtter og grove kornprodukter som en fast del av kostholdet. Generelt anbefales det å være forsiktig med retter der mye sukker er tilsatt, eksempelvis søte kaker eller desserter.

Les også:

Grønnkål har alt - bortsett fra kalorier

Leger: - Derfor skal du spise mer avokado

Se hvilken fullkornspasta som er sunnest