PÅ VIFT: Popstjernen Rihanna er blant superkjendisene som trives på Hakkasans London-restauranter. Nå åpner Hakkasan i Oslo. Foto: Splash News/NTB/Scanpix 
PÅ VIFT: Popstjernen Rihanna er blant superkjendisene som trives på Hakkasans London-restauranter. Nå åpner Hakkasan i Oslo. Foto: Splash News/NTB/Scanpix Vis mer

Gled deg: Nå kommer restauranten alle superkjendisene elsker til Oslo

Stjernenes favorittrestaurant åpner i Norge

Norske kjendiser i kø for å spise kinesisk luksusmat på ny Aker Brygge-restaurant. 

Rihanna, Kim Kardashian, Kanye West og Will Smith er bare noen av A-kjendisene som spiser, drikker og danser på Londons eksklusive Hakkasan-restauranter. Nå satser den kinesisk-britiske restaurantkjeden for første gang i Skandinavia, og det skjer i vannkanten i Oslo.

KINA I OSLO: Her, på Aker Brygge, skal den nye restauranten åpne. Foto: Fursetgruppen Vis mer

Den nye restauranten på Aker Brygge er bare en av mange nysatsinger i Oslo i vår.

Den internasjonale Hakkasangruppens nye norske lillesøster heter Ling Ling. Den ligger i restaurant Ondas gamle lokaler på Aker Brygge og åpner 3. april i regi av Norwegian Property og Fursetgruppen, som også står bak nye Grand Café. Norske kjendiser er allerede i gang med å prøve kjoler til åpningsfesten.

500 til åpningsfesten

- Vi har invitert fem hundre gjester, og blant dem er noen kjente navn, ja, bekrefter markeds- og kommunikasjonssjef i Fursetgruppen Restaurant Group, Marianne Nygård-Hansen.

GLEDER SEG: Marianne Jemtegård gleder seg til å oppleve Hakkasan i Oslo. Arkivfoto: Marit Hommedal / NTB Scanpix Vis mer

- Ling Ling vil appellere til folk i alle aldre som setter pris på god mat og vin, cocktailkunst, musikk og design. Vi tenker at våre gjester har et felles tankesett, snarere enn å være en bestemt aldersgruppe, opplyser hun.

DJ og moteekspert i TV2, Marianne Jemtegård, er en av dem du kan risikere å møte på Ling Ling. Hun har besøkt Hakkasan-restaurantene i London, Las Vegas, Marrakesh og på Mykonos, og har store forventninger til kjedens norske avlegger:

- Jeg elsker når kvelden begynner med god mat og herlige cocktails, og ender med at jeg danser på bordet i finstasen. Slik har jeg opplevd Hakkasan i utlandet. Dette er uteliv av det internasjonale slaget, og jeg tror absolutt at nordmenn er klare for det, sier Jemtegård.

NORSKE INGREDIENSER: Moderne, kinesisk mat med utvalgte norske ingredienser blir å finne på menyen på Ling Ling. Foto: Hakkasan Group.  Vis mer

Marianne Nygård-Hansen i Fursetgruppen understreker at det norske Hakkasan-prosjektet først og fremst har fokus på maten.

- Men Ling Ling har også en spennende bar med en innovativ cocktailliste og DJ noen kvelder i uken. Hvis det blir dansing her, skjer det i så fall helt spontant. Det er ikke noe vi kommer til å legge opp til, sier hun.


Moderne kinesisk mat

Mariann Thomassen, kjent som frontfigur i bandet Surferosa, sier at hun gleder seg sykt til Hakkasan-kjeden åpner i Norge.

- Det har vore ein draum å ete der lenge! Eg elskar god mat av høg kvalitet, og drikke som er designa for å sette ein spiss på maten. Eg har besøkt fleire Michelin-stjernerestauranter rundt om i verda, så dette blir særdeles spennande.

Izakaya-menyen på Ling Ling skal fokusere like mye på drikke som på mat. Blant annet er det spesialutviklet åtte nye cocktails, noen av dem med utgangspunkt i norsk akevitt.

Maten vil ligne på den som serveres på Hakkasan-gruppens to Michelin-restauranter i London, og flere av signaturrettene herfra vil bli servert også på Aker Brygge. Det vil handle om moderne kinesisk mat, og noe av den vil være basert på norske råvarer som rødspette, hummer og kongekrabbe.

- Bør bli en snakkis

MATINTERESSERT: Mariann Thomassen spiser gjerne ute, og er spent på det nye stedet. Arkivfoto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer

Adrian Peretz, førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og faglig leder for Bachelor i Markedsføring og Merkevareledelse, mener at det ikke uten videre er enkelt å lykkes med å etablere en restaurant på dette nivået i Oslo.

- De vil komme til å trenge mer enn kjendiser, sier han.

- Det vil være avgjørende at de når fram til de mest innflytelsesrike nøkkelpersonene og nettverkene som er relevante for et eksklusivt sted som dette. Restauranten må også raskt sørge for å få mye omtale og spredning blant den ønskede målgruppe i sosiale medier, og også lykkes med å opprettholde dette over tid..

Peretz stiller også spørsmål ved kundegrunnlaget for en luksusrestaurant som dette.

- Er det mange nok mennesker i Oslo som er klare for å bruke såpass mange penger på å gå ut og spise? Her er det tross alt snakk om et veldig høyt nivå, påpeker han.

SOSIALE MEDIER: Markedsføringsekspert Adrian Peretz mener restauranten må bli en snakkis i sosiale medier for å lykkes. Foto: Høyskolen Kristiania                   Vis mer

Og selv om restaurantbygningen i seg selv er spektakulær, er han ikke sikker på om beliggenheten i sjøkanten på Aker Brygge vil bidra til å fylle opp stedet.

- Dette er jo ikke en direkte sentral beliggenhet. Tre, fire måneder i året er Aker Brygge et attraktivt sted å ferdes. Resten av året skal det litt til før man tar turen dit ned, sier Peretz.

- Internasjonalt sus

Utviklingsredaktør i Se og Hør, Ingeborg Heldal synes det er internasjonalt sus over restaurantetableringen.

- Hakkasan er jo nærmest et myteomspunnet navn, synonymt med Michelin-stjerner, kjendiskunder og en glamorøs, men avslappet atmosfære. Mange har vært spente på hva som skulle fylle lokalet som har en av byens beste beliggenheter. Jeg synes det er skikkelig moro at det satses på slike konsepter i Oslo. Det er etterlengtet.

LONDON: Interiør fra kjendismagneten Hakkasan i den engelske hovedstaden. Foto: Hakkasan Group Vis mer

Partyfikser Ronnie Ottem er helt enig.

- At Oslo by får et så kjent konsept som Hakkasan forteller mye om at matkulturen i Oslo har endret seg. Nordmenn er mer bereiste, og med årene svært matbevisste. Nå er det foran cocktailbarene og vinbarene at det er kø før klokken ti om kvelden, ikke foran nattklubbene. Folk ønsker i større grad å bli underholdt av maten og drikken som blir servert, kommenterer han.

Også reiselivsnorge gleder seg. Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i lnnovasjon Norge, synes restaurantetableringen er spennende.

MORO: Ingeborg Heldal i Se og Hør gleder seg over nyheten på Aker Brygge. Arkivfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

- For Norge og Oslo er dette utrolig spennende. At en internasjonal og verdenskjent merkevare som Hakkasan velger Oslo og Norge framfor Stockholm og København sier litt om pulsen i byen nå. Dette bekrefter at Oslo har en spennende matscene, og er et attraktivt reisemål. Ling Ling vil helt klart sette Oslo i søkelyset, sier Bratland Holm.

Hellstrømfavoritt

RETT TID:  Partyfikser Ronnie Ottem mener Oslo-folk er klare for det nye konseptet.  Arkivfoto: Stian Lysberg Solum / Scanpix Vis mer

Eyvind Hellstrøm spiser også mer enn gjerne på Hakkasan i London. Han er spesielt begeistret for kjedens HKK-restaurant, som han kaller «det beste kinesiske valget i London».

POSITIVT: Ling Ling vil sette søkelys på Oslo, mener reiselivsdirektør Bente Bratland Holm. Foto: Astrid Waller Vis mer

- Pekinganden skjæres opp med dreven hånd midt i restauranten og er en del av en større komposisjon av små delikate serveringer med basis i klassisk kantonesisk kjøkken. På kvelden er det obligatorisk 15 retters «tasting menu». Et godt valg for stor appetitt og kontemplasjon, sier han på sin nettside.

LES OGSÅ:

Kaffekonge mot alle odds

Bak anonyme dører: Sjekk ut de hemmelige hippe stedene i Oslo

DELEMAT: Elegante småretter står på menyen. Foto: Hakkasan Group Vis mer
MODERNE: Maten på Ling Ling er inspirert av det kantonesiske kjøkken. Foto: Hakkasan Group  Vis mer