- Gruppe 1 -->I dag klokka halv tre får en kvinnelig trikkesjåfør vite om hun er skyldig i uaktsomt drap. Karen Licon døde da hun ble sittende fast i døra og falt under trikken.

DREPT: Svensketrikken står på Holbergs plass like etter ulykken. Den døde kroppen er dekket av et teppe.

DREPT: Svensketrikken står på Holbergs plass like etter ulykken. Den døde kroppen er dekket av et teppe.
Foto: SCANPIX

BARNEVOGN: Barnevognen ble stående igjen på fortauet da dødstrikken begynte å gå.

BARNEVOGN: Barnevognen ble stående igjen på fortauet da dødstrikken begynte å gå.
Foto: OLA SÆTHER

Den tragiske ulykken skjedde på ettermiddagen 16.januar i fjor. Karen Licon ble sittende fast i døra på en av de gamle svensketrikkene da den skulle gå fra Holbergs plass. Medpassasjerer prøvde å åpne døra og varsle sjåføren, men det var ikke nødåpnere på døren, og de mislyktes. Licon ble trukket etter trikken, mistet balansen og skled under trikken. Hun ble drept øyeblikkelig.

Vitne til mammas død

Barnevogna sto igjen på holdeplassen. Sønnen Daniel var vitne til at moren ble drept.

Karen hadde tre barn med to menn. Som følge av ulykken har de tre søsknene måttet splitte opp: To av barna bor nå i Bergen sammen med faren. Lille Daniel bor sammen med sin pappa Torvid Aakvik i Oslo.

- Et liv er ikke mye verdt i Norge, sa Karens mamma May Licon til Dagbladet ett år etter ulykken.

Sporveiene har bare tilbudt å betale 300 000 kroner i erstatning for hver av de morløse småbarna. Familien krever 1 million hver dag. I tillegg krever familien 4,5 millioner kroner for tapet av forsørger. Sporveiene mener at småbarnsmammaens liv ikke er verdt mer enn 2 millioner.

- Daniel så sin egen mor bli drept. Ingen fra Oslo Sporveier har ringt oss etter ulykken for å høre hvordan det går med ham. Det synes jeg sier sitt om hva slags organisasjon dette er, sa Torvid Aakvik til Dagbladet i mars.

«Ikke skyldig»

Både den kvinnelige trikkeføreren (31) og Oslo Sporveier er tiltalt for uaktsomt drap. Sporveiene er tiltalt som foretak og kan få bot hvis selskapet blir funnet skyldig.

I retten erklærte partene ikke straffskyld da saken startet i Oslo Tingrett 3.juni.

Men samme dag som ulykken skjedde, meldte trikkeføreren flere ganger fra om at hun hadde problemer med døra på en av vognene. I mange timer var de ansvarlige i Sporveiene klar over at at det var noe galt med vognen, men uten å gripe inn.

Fire minutter før dødsulykken ba trikkeføreren om å få byttet vogn, men fikk avslag fordi det var for få trikker å sette inn.

Derfor ble Karen drept.

- Vi som etterforsket ulykken, følte at Sporveiene forsøkte å legge lokk på dette. Jeg følte vi kom under huden på en ganske slapp holdning til sikkerhet, sa en politietterforsker da han vitnet i retten, ifølge Aftenposten.

Styret i Sporveiene har innrømt at vedlikeholdet av trikkene har vært for dårlig. Jernbanetilsynets pålegg har ikke blitt fulgt opp.

Vil gi bot og fengsel

Aktor Carl Graff Hartmann har bedt retten om å gi Oslo Sporveier 3 millioner kroner i bot, i tillegg til at han vil inndra 2 millioner kroner som han mener selskapet har tjent på ulykken. Den kvinnelige trikkeføreren bør få fengsel i seksti dager, ifølge Hartmann. Han hevder at hele ulykken kunne ha vært unngått hvis hun hadde tatt en ekstra titt i speilet før hun kjørte.

Harald Stabell forsvarer trikkeføreren. Han mener at kvinnen, som har åtte års praksis fra Sporveiene, fulgte reglene til punkt og prikke og ikke kan dømmes for uaktsomt drap.

Ellen Holager Andenæs forsvarer Oslo Sporveier.

 

Søk i skattelistene