- trikk2.jpg -->De etterlatte etter trikkedrepte Karen Arlene Licon, kommer til å kreve om nærmere åtte millioner kroner i erstatning etter dødsulykken på Holbergs plass i Oslo.

ERSTATNING: Både Oslo Sporveier og trikkeføreren ble dømt i forbindelse med dødsulykken på Holbergs Plass i fjor. Nå kommer det erstatningssøksmål fra de etterlatte.

ERSTATNING: Både Oslo Sporveier og trikkeføreren ble dømt i forbindelse med dødsulykken på Holbergs Plass i fjor. Nå kommer det erstatningssøksmål fra de etterlatte.
Foto: SCANPIX

- Beløpet vil trolig ligge et sted mellom sju og åtte millioner kroner. Gjensidige Nor vil ikke betale så mye, og dermed er vi forberedt på å gå til sivil sak, forteller de pårørendes bistandsadvokat, Håvard E. Bjørnstad til NTB.

Han var fredag til stede i Oslo tingrett da en 31 år gamle trikkefører ble dømt til 30 dagers betinget fengsel. Samtidig ble Oslo Sporveier dømt til å betale fire millioner kroner i bot etter ulykken 16. januar i 2001.

Da ble Karen Arlene Licon drept etter at trikkedørene låste seg rundt den ene ankelen hennes fordi en klemsikring i døren var ødelagt. Trebarnsmoren ble dratt inn under trikken og drept momentant. Tilbake på perrongen sto barnevogna med hennes tre år gamle sønn.

Nedstemt

Både trikkeføreren og Oslo Sporveier ble av retten frikjent for uaktsomt drap. Trikkeføreren ble dømt for brudd på vegtrafikklovens krav om å ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt i trafikken, mens Oslo Sporveier ble dømt for mangelfullt vedlikehold og brudd på sikkerhetsbestemmelsene.

Rettens administrator, tingrettsdommer Wenche Gjelsten, ønsket å dømme trikkeføreren for uaktsomt drap, men ble nedstemt av de to legdommerne.

Flere sporvognsførere i Oslo fulgte domsavsigelsen. De er i harnisk over dommen mot kollegaen.

- Trikkeføreren har gjort det hun er opplært til av arbeidsgiver. Hun har fulgt godkjente sikkerhetsbestemmelser til punkt og prikke, men blir dømt for ikke å ha gått ut over det hun er opplært til. Det blir latterlig, hevder leder Stein Gulbrandsen i Oslo Sporveiers arbeiderforening.

På steingrunn

I dommen medgir retten at kvinnen har fulgt Oslo Sporveiers sikkerhetsbestemmelser, men dommerne sier samtidig at trikkeføreren burde gått lenger enn som så.

- Føreren har et selvstendig ansvar for å forsikre seg om at alt er i orden før hun setter trikken i bevegelse. Denne ulykken kunne vært unngått hvis dømte hadde sett i sidespeilet før hun begynte å kjøre, skriver tingrettsdommmer Wenche Gjelsten.

Denne argumentasjonen faller på steingrunn hos arbeiderforeningen.

- Vi oppfordret henne til å anke. Det blir helt galt å skylde på føreren når det tekniske på trikken ikke er i orden. Det er svært alvorlig for oss om dommen blir stående, sier Gulbrandsen.

Anket på stedet

Kvinnens forsvarer, advokat Harald Stabell stiller seg også sterkt undrende til dommen.

- Jeg finner det urimelig at retten stiller krav til trikkeførerne som går langt utover det de er opplært til, sier Stabell.

Den dømte trikkeføreren anket dommen på stedet, mens Oslo Sporveier tok betenkningstid. Det samme gjorde aktoratet.

Aktor, politiadvokat Carl Graff Hartmann hadde opprinnelig lagt ned påstand om ubetinget fengsel i 60 dager for trikkeføreren. Han krevde videre at Oslo Sporveier måtte dømmes til å betale 3 millioner kroner i bot, samt tåle en inndraging av 2 millioner kroner i overskudd.

(NTB)

 

Søk i skattelistene