Piloter slått ut av giftgass. Forskningssjef Pål Molander svarte leserne. English version

FLYFARE: Allerede 6. april 2003 avslørte Dagbladet at giftige organofosfater i oljer kan forgifte flygende personell og passasjerer.

FLYFARE: Allerede 6. april 2003 avslørte Dagbladet at giftige organofosfater i oljer kan forgifte flygende personell og passasjerer.

SPØR FORSKNINGSSJEFEN: Pål Molander er forskningssjef på Statens arbeidsmiljøinstitutt og leder et prosjekt og forurenset luft i fly.

SPØR FORSKNINGSSJEFEN: Pål Molander er forskningssjef på Statens arbeidsmiljøinstitutt og leder et prosjekt og forurenset luft i fly.
Foto: Molanders hjemmeside UIO

SLO ALARM: Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i fagforeningen Safe slo alarm om forgiftningsfare i fly i 2002.

SLO ALARM: Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i fagforeningen Safe slo alarm om forgiftningsfare i fly i 2002.
Foto: Erling Hægeland

(Dagbladet.no) I dag fryktes det at flere tusen piloter og kabinansatte rundt om i verden har pådratt seg varige skader på nervesystemet på grunn av giftige gasser i kabinlufta. Både Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) i Norge og amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) forsker nå på såkalt organofosfatforgiftning blant flyansatte.


Dagblad-avsløring
Våren 2003 startet Dagbladet sin omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer, etter at fagforeningen OFS, nå Safe, hadde slått alarm på sin årskongress i 2002 og vist til en rekke alarmerende hendelser i internasjonal flytrafikk siden 1980-tallet.

Artikkelserien resulterte i at Stami høsten 2003 fikk starte et forskningsprosjekt, som vil ta fire år og koste 5,2 millioner kroner. I disse dager måler Stami-forskerne etter giftige organofosfater i flymotorer.

Forskningssjef Pål Molander i Stami har svart på spørsmål fra Dagbladet.nos lesere. Les svarene nedenfor.

Flere yrkesgrupper er utsatt for giftige stoffer i turbin- og hydraulikkoljer. Flere hundre skadde har meldt seg for Dagbladet. Alt fra gravemaskinførere til heismontører. Mange har påviselige skader på nervesystemet, uten at legene tør si hvorfor. Alle har jobbet med hydraulikk- og turbinoljer.

Piloter slått ut av giftgass
Men også for Dagbladet handlet saken i utgangspunktet om luftfart. For snart tre år siden, 6. april 2003, kunne Dagbladet avsløre: «Piloter slått ut av giftgass».

73 menneskeliv var i fare da kaptein Niels Gomer og hans andrepilot på BU925 mellom Stockholm og Malmö ble slått fullstendig ut av en giftgass i cockpit under nedstigning til landing i Malmö 12. november 1999. Med sekunders mellomrom opplevde begge sterk svimmelhet og kvalme. Heldigvis kviknet annenpiloten til i tide, slik at han fikk flyet, av typen BAe 146, med 73 mennesker om bord, trygt ned på bakken.

- Uten tvil er dette det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Da jeg først ble ordentlig dårlig, gikk det lynkjapt. Hadde jeg ikke fått på meg oksygenmaska i løpet av 15 sekunder, ville jeg ikke klart å få den på. Jeg var så dårlig at jeg ikke kunne løfte en arm, sa Niels Gomer til Dagbladet i 2003.

«Vi kommer til å dø»
Flykapteinen fortalte at han var livredd hver gang han fløy i et helt år etter ulykken. Gomer legger ikke skjul på at hendelsen kunne fått fatale følger.

- Hadde vi vært nærmere bakken da både annenpiloten og jeg ble dårlige, kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ikke landet seg selv, fortalte Niels Gomer. Det han opplevde som verst, var at de ikke visste hva som var i ferd med å skje med dem.

- En motorbrann, for eksempel, er noe konkret, og noe vi er trente for å mestre. Dette hadde vi aldri hørt om, og skjønte ikke at vi var påvirket før vi var skikkelig dårlige. Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sa flykapteinen.

Både kabinpersonalet og de 68 passasjerene om bord var sterkt påvirket av den ukjente giftgassen etter landing. Alle

passasjerene var merkelig stille, flere sov.

- Flere var trøtte og ønsket å bli klødd på ryggen. Andre sov og var vanskelige å vekke, fortalte kaptein Niels Gomer.

- Ifølge besetningen skal flere av passasjerene ha vært i en zombie-liknende tilstand, uttalte havariinspektør Olle Lundström til Dagbladet.

Havarikommisjonen i Sverige mener ulykken må skyldes giftig gass etter en oljelekkasje. Turbinoljen som brukes i jetmotoren inneholder giftige organofosfater som ved høy temperatur kan utvikle seg til nervegass.

Krigsgass
Turbinoljene i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til krigsgass-liknende

forbindelser. Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i Safe har tilegnet seg kunnskap om hvor farlige disse kjemiske giftene kan være:

- Ved kraftig oppvarming kan det dannes kjemiske forbindelser som virker som nervegasser tilsvarende dem som er utviklet for kjemisk krigføring. Det er dette en tror kan ha medvirket til forgiftning av flymannskap, sier Erikstein til Dagbladet.

 
Publisert tirsdag 28.02.2006 kl. 11:16, oppdatert 11:20

Send inn spørsmål til nettmøtet her!

Nettmøtet er avsluttet. Les svarene fra Forskningssjef Pål Molander nedenfor.


    I am a Boeing 757 Captain in Germany, my Norwegian no good but brother law tell me about weblink.

    In germany me smell oil many time but boss say ok. me have headaches and vomit someday.

    This is scandal like gulf soldier problem


    Innsendt av: Adrian
Takk for nå, vi avslutter her!

Pål
 

Adskilte systemer?

    Svar til Eirik.
    Luft som brukes i aircondition systemer på fly, hentes fra kompressoren på motoren. Dette er før forbrenningskammerene, og har derfor ikke avgasser fra drivstoff i seg. Luften er heller ikke i kontakt med hydraulik systemene. Oljen kommer fra turbiner som ligger i systemet. Disse brukes til å kjøle luften fra motorene.
    Innsendt av: Flymekanikker
Takk skal du ha, dette var nyttig informasjon fra flykyndig hold for mange av Dagbladets lesere!

Pål
 

Passasjerer

    Hvordan påvirker dette oss passasjerer? Har vi noe å frykte når vi skal ut å fly...

    Har nemlig flyskrekk og dette hjalp ikke akkurat på..:(
    Innsendt av: Cecilie
Man må ikke krisemaksimere. Det er ingen grunn til panikk! Slike incidenser er svært sjelden rapportert.

Pål
 

senskader

    Er det foretatt noe undersøkelser på senskader, eventuelle symtomer utover akuttfasen ? Det skulle være intressant å vite, etter 30 år i bransjen som både flymekaniker og flyger er det jo ting man lurer på.

    Innsendt av: Endre Q Stephensen
Det finnes lite vitenskapelig dokumentasjon på dette. Den bitiske flyverorganisasjonen har jobbet mye med dette. Du kan sjekke deres web-sider: http://www.balpa.org

Pål
 

hei

    sett flya på bakken til feilen er utbedret. ok?
    Innsendt av: labbetuss
Vi må huske på at dette er et minimalt problem sett i sammenheng med antall flyvninger. Vanlige passasjerer har ingen grunn til panikk!

Pål
 

Hva med Boeing 787?

    Ifølge avisen har denne flytypen en annen type oppvarming av cockpit og kabin. Kan denne typen fly sies å være sikrere mot slik lekkasje?
    Innsendt av: Gur II
Det har vi ingen forutsetning for å svare seriøst på. Men jeg registrerer at representanter for flyverforbundet ser positivt på slike nyvinninger.

Pål
 

Teknisk løsning

    Det er vel mulig å designe et luftinntak til kabinen slik at en eventuell lekkasje i turbinpakninger eller lignende ikke kan komme inn i kabinen uansett?
    Innsendt av: Henning MC
Det vet vi fra arbeidsmiljøfeltet lite om, spør flymekanikere!

Pål
 

Hva med skip og plattform?

    Liknende turbiner som flymotorer er jo i drift også på skip og plattformer. Kjenner du liknende tilfeller herfra?
    Innsendt av: SAW
Vi skal også undersøke eksponering offshore i vårt prosjekt. SINTEF har nylig publisert en rapport om eksponering for hydraulikkoljer offshore, og konkluderer med at dette ikke er noe betydelig problem der. Dagbladet hadde fokus på dette i sin artikkelserie på dette i 2003. Søk på deres nettsider.

Pål
 

organopfosphates

    Hei.
    Gikk inn på googles søkermotor, fant tusenvis av sider med fosforforbindelser og forgiftninger, mest benyttet er disse emnene i pesticides og ugressbekjempning, fosforsyrer brukes også av tannleger. En av de største produsenter av fosforsyre heter Fertelizantes fosofotados Mejicanos og ligger i qoatzacoalcos i Mexoco, jeg har jobbet for de i en årrekke gjennom Grængesbergsbolaget i Stockholm.(Nå konkurs)
    Mvh Knut Magnusson Myrseth
    Innsendt av: Knut Magnusson Myrseth
Ja, organofosforforbindelser benyttes i en rekke sammenhenger. Det er imidlertid andre typer organofosfater enn de som benyttes i oljer.

Pål
 

Foretningsmann

    Jeg har i en årrekke benyttet fly på mine reiser. Sitter alltid foran i flyet, nær cockpiten.

    I det siste har jeg merket at potensen har blitt dårligere og sædkvaliteten har ifølge legen også blitt dårligere. Kan dette skyldes påvirkning av organofosfater da jeg oppholder meg svært mye i fly?
    Innsendt av: SKG
Dette er hverken blitt undersøkt eller dokumentert. Lykke til ;-)

Pål
 

Hvilke andre områder oppstår disse gassene?

    Disse gassene som kan være skadelige dukker vel gjerne opp i andre sammenhenger også. Kan du si hvor man er mest utsatt?
    Innsendt av: jon
Man vet lite om hva slags gasser dette kan være når det gjelder fly, men man har som sagt mistanke om at organofosfater kan spille en rolle. Dette er allikevel ikke godt dokumentert. Organofosfater tilsettes hydraulikkoljer som skal brukes ved ekstremt høye temperaturer, som f.eks. i turbiner. Turbiner kan brukes i en rekke sammenhenger, f.eks. til strømgenerering på oljeplattformer. Du må også huske på at det må en lekkasje til for at slike gasser evt. kan bli frigitt. Det er svært sjelden!

Pål
 

en som skal snart fly

    Kan denne gass lekkasjen sje i hvilken som helst fly eller er det bare noen visse fly typer det gjelder.
    Innsendt av: evilman
Se tidligere svar. God tur!

Pål
 

Adskilte systemer?

    Hei,
    jeg vet at luften i kabinen resirkuleres for å unngå for stort energitap fra motorene (oppvarming). Er det andre grunner til at dette gjøres?
    Jeg merker meg også at for at dette skal kunne skje, må det være en form for sammenblanding av inn- eller utblåsing fra hhv. motorer og luftsirkulering for kabinen. Ville det ikke være sikrest å sørge for at disse er to helt separate kretser, slik at den eneste interaksjonen mellom dem ville være for energioverføring (kjøling/varming)?

    Ellers kjenner jeg til hvordan flybensin lukter, og det ligner ikke på den lukten jeg normalt kjenner i en flykabin. Lurer derfor fremdeles på hva dette kan være.

    Mvh.
    /Eirik
    Innsendt av: Eirik
Dette kan vi fra arbeidsmiljøfeltet lite om. Spør en flytekniker!

Pål
 

Småtrøtt

    Er dette årsaken til at jeg alltid sover som en unge når jeg flyr??
    Innsendt av: Ståle
Mest sannsynlig ikke. Sov godt!

Pål
 


    Gjeder det samme for den som arbeider med hydrauliske clutcher, Automatgearolje og Bremsevæsker for biler?
    Innsendt av: trond bakke
Våre undersøkelser tyder på at organofosfater ikke er tilstatt slike typer oljer. Man skal allikevel alltid beskytte seg med verneutstyr mot oljer generelt.

Pål
 

giftige gasser

    min samboer er (har vært) bilmekaniker i mange år og fikk for ca 2 år tilbake diagnosen alzheimer. I høst begynte hans lege å tvile på om dette er den riktige diagnosen da han mangler mange av de klasiske symptomene. CT av hjernen viser noen mørke flekker på begge sider men MR uttelukker slag. Problemene hans er at han ikke lenger kan utføre endel enkle praktiske ting - mister konsentrasjonen, "går rundt
    seg selv" men husker alt fra tidligere. Har også språket i behold. Kan han være skadd av gasser i forbindelse med tidligere arbeid i diverse garasjer??
    Innsendt av: kari l wahl
Dette er umulig å ta stilling til. Hvis dere har mistanke om at han har vært eksponert for f.eks. kjemikalier i arbeidet som kan ha gitt en helseskade bør fastlegen hans vurdere om han skal henvises til en arbeidsmedisinsk utredning. Slike avd. finnes ved universitetssykehusene.

Pål
 

Trøtt som passasjer

    Hei
    Jeg flyr passe mye i forb med jobben.Spesielt på ruten mellom Stav -Trheim.Så snart vi letter blir jeg utrolig trøtt, dette skjer gang etter gang og jeg har lurt fælt på hva som skjer.Har faktisk opplevd at jeg nesten ikke våkner ved landinger..For ca 10-15 år siden skjedde dette aldrig.Jeg flyr også en del i nordsjøen (offshore) her skjer også det samme.Kansje dere også bør sjekke helikoptertrafikken på sokkelen nermer også.
    Det er heller ikke et ukjent problem med eksoslukt innvendig i helikoptre + fryktelig dårlig ventilasjon (delvis nesten ingen)
    Har tenkt at det kansje skyldes flyskrekk eller spenning fordi jeg tidligere alltid var våken når jeg fløy??
    Leste dette med stor interesse..
    Innsendt av: Arne Lothe
Vi er ikke kjent med slike effekter. At dette skjer hver gang tyder på at gasser i kabinen ikke er av betydning for din tretthet.

Pål
 

Rutine

    Sjekkes maskinene såpass nøye før hver flyging at slike lekkasjer kan oppdages?
    Er det skrogtretthet eller hull i slanger som vanligvis fører til slike lekkasjer? Gasser som utvikles i motorene kan vel ikke sive uhindret inn i selve flykroppen?
    Innsendt av: Atle
Dette vet flymekanikerne bedre enn meg. Det er imidlertid store sikkerhetsrutiner knyttet til luftfart, som du sikkert er kjent med.

Pål
 

Airbus

    Har det også vært observert tilsvarende problemer på Airbus-fly ?
    Innsendt av: Kjetil
Det kjenner jeg ikke til, flygerne og flyselskapene vet mere om dette.

Pål
 

Ulykken i Hellas

    Hei!
    Lurer på om det kan være noen sammenheng mellom den ulykken i Hellas som ble omtalt i Magasinet sist Lørdag, og oppvarming av turbinolje...
    Innsendt av: Marius Johansen
Dette har vi ingen forutsetning for å mene noe om.

Pål
 

Småbruker

    I militærtjenesten som jeg gjennomførte i 1966 ble jeg satt til å vaske et laboratorie hvor sarin og tabun ble laget. Siden den gang har jeg ofte hatt kramper i venstre legg, spesielt etter mye pløying med traktor. Kan dette skyldes at jeg har vært utsatt for disse giftige nervegassene?
    Innsendt av: Skinlo
Dette er umulig å svare på for meg. Konsulter legen din.

Pål
 

Passasjersikkerhet

    Om dette så skulle oppdages i tide; hvordan skal man løse situasjonen?
    Pilotene vil selvsagt lande så fort som mulig, og de selv har heldekkende masker hvor de kan velge å puste 100% oksygen, men hva med passasjerene?
    Oksygenet de puster henter også luft fra kabinen, så de har vel ingen måte å beskytte seg på?
    Innsendt av: Kristian
Flyselskapene har gode rutiner og praksis ved slike evt. uforutsette hendelser. Det er så langt jeg kjenner til ikke resultert i noen form for ulykker. Det er viktig å huske på at dette ikke er noe stort problem hvis vi tenker på hvor mange flyvninger som går hver dag.

Pål
 

Alternativer

    Pågår det forskning for å finne alternative turbinoljer som ikke utvikler denne typen gasser?
    Innsendt av: Ingeniør
Det gjør det helt sikkert, uten dette er mitt kompetansefelt. For 20-30 år siden vet vi sikkert at det ble benyttet hydraulikkoljer som inneholdt høyere nivåer av mere giftige organofosfater. Når man fikk bedre kunnskap om dette, er disse i dag redusert til et minimum.

Pål
 

Hva med bakkemannskapene

    Hei, jobber som flymedarbeider og blir nok utsatt for en god del ting selv. Vet du om det forskes på slike type skader for oss som jobber med fly på bakkenivå? Vi står jo blandt annet nærme motorene når flyet har landet, samt at det kommer en del gasser ut av flymotorene mens vi jobber ved flyene.
    Innsendt av: Stuer
Se tidligere svar

Pål
 

Hydraulikk gass/damp

    Kan hydraulikk olje, som omdanner seg til damp/gass i fly, forårsake kjemisk lungebetennelse ved innånding. Kan det i tilfelle føre til senskader.
    Hvilke symptomer kan opptre hos besetningsmedlemmer, om eksponeringen foregår over tid?
    Innsendt av: Rosa
Da må det ekstremt høye oljekonsentrasjoner til, og det kan da evt. føre til kjemisk lungbetennelse. Dette er neppe et problem i.f.t. fly.

Vi vet ikke hva hvilke evt. stoffer som unntaksvis kan sive inn i kabinen, det forskes det på. Symptombildet som har vært rapportert har vært svært uklart, helt fra sviende øyne til kortvarig blackouts. Man vet fortsatt lite om dette.

Pål
 

Påvisning

    Kan det påvises ved senere tidpunkt at det er nettopp eks. hydraulikkoljer som er årsak til eventuelle lammelser eller nerveskader?
    Innsendt av: KH
På individnivå er dette vanskelig. Vitenskapelig benytter man seg derfor av epidemiologiske metoder, hvor man studerer eksponeringsnivåer og resulterende helseplager hos store grupper som er utsatt for dette og som blir sammenlignet med en gruppe som ikke er utsatt. Så din lege kan neppe påvise dette f.eks. direkte hos deg. Men legen kan se etter spesifikk nevrologiske symptomer som er spesifikke for f.eks. organofosfateksponering.

Pål
 

Kun i kabinen?

    Hva med oss som har jobbet på bakken ute blandt fly, med oppstart og tauing av både nye og gamle fly. Har flere ganger stått og jobbet i eksosen fra en en Bae 146 og gamle Twin Ottere
    Innsendt av: Xstuer
Vårt forskningsprosjekt kartlegger også eksponering blandt bakkepersonell. Her er det imidlertid ikke rapportert i særlig grad om helseplager hverken i Norge eller andre steder.

Pål
 

store konsentrasjoner

    for at mennesker skal bli påvirket av gasser i den grad det snakkes om her, er det vel snakk om ganske så høye konsentrasjoner?


    Innsendt av:
Det vet man pr. i dag lite om, siden man ikke helt vet hvilke type gasser som kan tenkes dannes ved teknisk svik. Stoffgruppen organofosfater er imidlertid tilsatt turbinoljer, og disse er godt kartlagt m.h.t. giftighet. Forskjellige typer organofosfater har forskjellig grad av giftighet. Det er viktig å huske på at dette ikke er normalt.

Pål
 


    Gjelder dette problemet spesielle typer fly?
    Innsendt av: Christian Endregaard
Internasjonalt er det to flytyper som har vært rapportert hyppigst. Disse er ikke i trafikk hos norske flyselskaper

Pål
 

Lukt i flygluften

    Många gånger kan man känna en tydlig lukt av vad jag tror är exos eller bränsle inne i kabinen just när flyget startar motorerna inne vid gaten eller när det håller på att taxa ut till rullbanan. Kan denna lukt innehålla de farliga gaser som omtalas i artikeln eller kan den vara olämplig att få in i kabinen av andra skäl?
    Innsendt av: André Rangell
Det er mest sannsynlig flybensin du har luktet. Dette er ikke noe å bekymre seg over.

Pål
 

organofosformolekylstrukturer?

    Hvor er det man kan se bilder av organofosformolekylenes strukturer på nettet?

    På forhånd tusen takk

    L.R.R
    Innsendt av: B.C
Prøv www.chemfinder.com

Pål
 

Giftige gasser fra motor.

    Jeg lurer på hvordan giftige gasser som utvikler seg i jetmotorene finner veien inn i kabinen?
    Innsendt av: Frank
Dette skjer vanligvis ikke, men hvis det skjer er det p.g.a. teknisk feil. Vi vet ingenting om hva slags gasser som kan dannes, men det foreligger mistanke om at stoffgruppen organofosfater er involvert. Vi forsker for tiden på dette.

Pål
 

Heei

    Atte kan dette skje no??
    Skal snart reise hjem fra Thailand no .. So fikk litt sjokk..! :) Hoper du kan svare...
    Innsendt av: Malin
Ta det med ro, god tur til Thailand!

Pål
 

Nå da?

    Gjelder dette flytyper som er vanlige i norsk luftfart, og gjelder det fortsatt? selv om man ikke vet så mye enda, så vet man sikkert dette. Er det sjekket hvilke flyselskaper dette gjelder her i landet? hva vet man om mulige skader på sikt, selv om man kanskje ikke har merket noe der og da?
    Innsendt av: Luis
Internasjonalt er det det to flytyper hvor slike hendelser hyppigere er rapportert. Disse er ikke i trafikk hos norske flyselskap. Forøvrig vet man lite om hvilke gasser dette kan være, men forskning pågår flere steder internasjonalt. Vi vet fortsatt lite konkret om skader.

Pål
 

Passasjerer

    Er dette noe som passasjerene også kan ta skade av?
    Innsendt av: Undrer
Slike hendelser kan bare skje unntaksvis hvis det er en eller annen feilfunksjon. Man vet lite om hva slags gasser som potensielt kan sive inn i kabinen. det er selvfølgelig størst sjanse for flyansatte for å oppleve slike hendelser, siden de flyr ofte. Videre er det mye som tyder på at eventuelle gassnivåer er høyest foran i flyet.

Pål