- Det luktet ofte møkkete sokker om bord. English version

•Har du blitt dårlig av gasslukt på fly? TIPS OSS


(Dagbladet.no): Flymannskaper og passasjerer blir utsatt for giftige gasser under flyging, skrev Dagbladet.no i går, 7. juni. Det fryktes at tusener av flyansatte rundt om i verden har fått varige skader på nervesystemet etter eksponering for giftige organiofosfater i kabin- og cockpitlufta som stammer fra oljelekkasjer i motoren. Susan Michaelis (43) er blant pilotene som kjemper for å bli tatt på alvor.


- Plutselig en dag etter flyging sviktet helsa totalt. Det føltes som om jeg ble rammet av er hjerneslag. Det ble min siste flytur, sier Michaelis til Dagbladet.no. Det var en dag i 1997. I 1999 ble hun fratatt flysertifikatet av australske luftfartsmyndigheter.

Leger tviler ikke på at Susan Michaelis er fysisk skadd. Striden står om hvorvidt eksponeringen for giftige stoffer i flyet er tilstrekkelig til å forårsake yrkesskade.


Barndomsdrøm
Susan Michaelis vokste opp i Melbourne og drømte allerede fra ungpikealder om å bli pilot. Sent på syttitallet i Australia var det ikke lett for en kvinne å bli flyger. Derfor startet hun ikke flygerutdanningen før i 1986 - til gjengjeld med så sterke faglige resultater at hun mottok australske luftfartsmyndigheters Sir Donald Memorial Trophy i 1987.

Susan jobbet et par år som flyinstruktør, før hun ble pilot i passasjertrafikk. Problemene startet først i 1994 da hun begynte å fly maskintypen BAe 146 for selskapet National Jet Systems med base i Canberra.

- Oljegass lekket til stadighet ut i luftforsyningen. Det var mer vanlig å kjenne en rar lukt, enn å ikke kjenne en lukt. Jeg jobbet i dette miljøet i tre år før det plutselig var stopp. Ofte luktet det møkkete sokker om bord, forteller Michaelis, som er medlem av interesseorganisasjonen Aopis.

Aopis er en ikke-kommersiell internasjonal gruppe av flygende personell som ønsker å informere flyansatte om farene forbundet med kjemiske giftgasser, enten fra oljelekkasjer eller fra det elektriske anlegget. Flere tusen kabinansatte skal ha fått varige skader, trolig som følge av slike forgiftninger. Aopis har i dag over 1500 skadde registrert i sin organisasjon.


- Konstant press i hodet
Dagbladet.no møtte Susan Michaelis for noen få uker siden. Den tidligere piloten framstår som meget intelligent, er svært veltalende, men bærer tydelig preg av å være kjemikalieskadd. Gjentatte ganger, helt ut av det blå, mister hun tråden i det hun snakker om. Hun merker det selv, og ber om hjelp til å komme på rett spor igjen. Susan har lært, etter å ha levd med tilstanden i noen år nå. Etter et par timer i konsentrasjon er Susan tydelig preget. Dype furer strammer rundt de blanke øynene hennes. Hun har det vondt og må på hotellrommet for å legge seg ned.

- I dag har jeg konstant press i hodet og en følelse av å ikke få nok oksygen til hjernen. Jeg er nummen i hodet og ansikt, er oversensitiv for kjemikalier, er ofte trøtt og sliten og sliter med hukommelsesproblemer. Disse symptomene forsvinner ikke, til tross for at min siste flytur var for snart ti år siden, sier Susan Michaelis.


Motarbeidet av industri og myndigheter
Etter at helseproblemene stanset pilotkarrieren, har hun vært en svært aktiv pådriver for at problemene knyttet til forurenset kabinluft skal tas på alvor.

- Vi blir fremdeles fortalt av både flyindustrien og myndigheter at gasslekkasjene ikke er skadelige for helsa. Det synes vi er rart, i og med at det nå er velkjent at mange hundre crew mener de har fått ødelagt helsa av dette. Vi har gang på gang varslet industrien og myndighetene om problemene knyttet til forurenset pusteluft i fly. Det synes som om flyindustrien har for stor påvirkningskraft, påpeker Michaelis.

- Ved å skjule seg bak tvil fortsetter myndighetene å svikte oss og det reisende publikum.