Og slik kommer gassen inn i kabinlufta du puster. English version

Har du informasjon om saken. Kontakt meg på epost [email protected].

(Dagbladet.no): Lista over flytyper hvor gass og forrurenset luft i kabinen har ført til store problemer er lang. Men noen flytyper går igjen oftere enn andre - og noen alt for ofte:

  • BAe 146 og BAe ATP
  • Boeing 757

    Disse tre flytypene topper statistikken over rapporterte hendelser i internasjonal luftfart. De mindre BAe-flyene brukes i stor grad som intercityfly i Europa for store flyselskaper som tyske Lufthansa, British Airways, Aegean Airlines og svenske West Air. Det svært populære mellomdistanseflyet Boeing 757 brukes av de fleste store amerikanske og europeiske flyselskap, og er populært for transatlantiske flygninger.

    Men lista over problemfly er større. Flere av flytypene som går i daglig trafikk til og fra norske flyplasser ligger høyt på lista.

  • Boeing 737- 600, -700 (de nye generasjonene)
  • MD-80
  • Embraer EMB 145
  • Airbus A320 og A330
  • McDonnell Douglas DC-10
  • Dash 8

    Flyflåten til SAS, SAS Braathens, Norwegian og Widerøe preges av Boeing 737, Airbus A320 og A330 og Dash 8. Og inntil nylig var MD-80 en av de vanligste flytypene i Norge.


    Luft fra motoren
    Årsaken til at giftige gasser og eksos fra flymotorene havner inne i kabinen er at alle moderne jetfly faktisk henter kabinluft fra motorene.

    Slik har det vært siden 50-tallet, da de første komersielle jetpassasjerflyene kom i drift.

    Lufta som brukes i flyenes aircondition er såkalt overskuddsluft (bleed air) fra jetmotoren. Denne luften egner seg godt fordi den allerede er oppvarmet. Samtidig viser det seg at systemet gjør motorene svært drivstoffvennlige - noe som har ført til at alle flyprodusenter benytter seg av metoden.

    Men systemet forutsetter at lufta som trekkes inn er helt ren. Og det er her problemene oppstår.

    Oljen som smører jetmotorene er svært giftig, og inneholder blant annet organofossfatgruppen TCP som forstyrrer og kan skade sentralnervesystemet hos mennesker.

    - Vi benytter CFM 56-3-motorer slik også SASBraathens gjør. Alle tetninger er av typen som må ha overtrykk fra motorens luftsystem. Det betyr, at så lenge motorene går, er det lufttrykket som holder oljen på rett side av tetningen. Dermed er slike lekkasjer svært lite sannsynlig på de motorene vi benytter, sier pressekontakt i Norwegian, Anne Grete Ellingsen til Dagbladet.no.

  •