SAS-pilot fikk varige helseskader etter gass i cockpit i år 2000. English version

(Dagbladet.no:) De siste dagene har Dagbladet.no vist hvordan passasjerer og mannskap blir utsatt for giftige gasser etter oljelekkasjer i flymotoren. Britiske luftfartsmyndigheter har bekreftet at dette er et sikkerhetsproblem. Norskregistrerte fly har også blitt rammet av dette.

FLYGESJEF: Flygesjef Håvard Vestgren i SAS Braathens sier selkapet tar problemene med giftgasser i pustelufta svært alvorlig.

FLYGESJEF: Flygesjef Håvard Vestgren i SAS Braathens sier selkapet tar problemene med giftgasser i pustelufta svært alvorlig.
Foto: Scanpix


- Vi har beviselig hatt slike hendelser, men det er svært sjeldent hos oss, sier flygesjef Håvard Vestgren i SAS Braathens til Dagbladet.no.

Flyselskapet går nå gjennom sitt eget rapporteringsarkiv for å få oversikt over antall hendelser med giftgasser i pustelufta om bord.


- Etterforskes fremdeles
En førti år gammel SAS-kaptein ble alvorlig skadd og kan aldri mer fly etter at han ble utsatt for en ukjent giftgass på vei fra Gardermoen til Paris i september år 2000, skrev Dagbladet 7. april 2003.

- Denne episoden fra høsten 2000 er fremdeles under etterforskning. Vi ser alvorlig på denne type hendelser. Normalt sett skal det ikke komme olje ut i lufta fra motoren. Oljen skal holde seg i lagrene. Fly- og motorprodusentene har et klart ansvar i dette, sier Håvard Vestgren. Han har selv flydd i 20 år uten å oppleve alarmerende hendelser knyttet til gasser i flyets luftforsyning.


Norsk pilot skadd for livet
10. september 2000, klokka 14.05. Over Skagerrak, på vei fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Charles de Gaulle-flyplassen i Paris med 54 mennesker om bord:

Etter fem minutters flyging kjente styrmannen lukt som kunne minne om brente ledninger eller isolasjon. Det var ingen synlig røyk. Begge flygerne følte seg uvel og tilkalte kabinbesetningen. Purseren kom inn i cockpiten og registrerte også den stikkende lukta.

Kapteinen bestemte seg for å returnere til Gardermoen. Begge flygerne tok på oksygenmaske, men kapteinen tok sin av etter ei tid fordi han ville følge utviklingen i gasslukta og fordi maska dugget innvendig.

Da de begynte nedstigningen, forsvant lukta, men etter rundt ti minutter kom den sterkt tilbake.

Styrmannen hadde fremdeles oksygenmaska på, men kapteinen, som var uten maske, følte seg ør og svimmel. Han satte derfor på oksygenmaska og sendte ut en nødmelding. Flyet nødlandet på Torp klokka 14.55.

Kabinbesetningen ble orientert om at det kunne bli aktuelt med en nødevakuering av flyet, men dette ble avlyst fordi gasslukta forsvant rett før landing.

«Flykapteinen følte seg uvel etter hendelsen. Han hadde redusert allmenntilstand med dårlig kondisjon og ble sykmeldt. Etter ei tid ble han kjent udyktig som flyger av medisinske grunner og gitt «loss of licence» (fratatt lisensen til å fly, red.anm.),» skrev Havarikommisjonen i sin rapport.


Oljelukt blir ikke rapportert
Flygesjefen i SAS Braathens sier at det ikke nødvendigvis blir rapportert dersom flygere eller kabinansatte merker oljelukt under flygning.

- Hvis det skal meldes fra, må besetningen ha merket fysisk ubehag i tillegg. Lukt i fly kan komme av mange ting. For eksempel hvis man treffer en fugl, påpeker Vestgren.

Norwegian har hatt utvikling av lukt i forbindelse med elektriske komponenter som har blitt varme. Dette har selskapet rutinemessig innrapportert til luftfartstilsynet. Norwegian sier, imidlertid, at de ikke har mottatt rapporter på oljedamp fra motorene.

- Våre fly er av typen Boeing Classic series B737-300, som ikke er på lista over de mest utsatte flytypene i Dagbladet.nos artikkel, sier pressekontakt i Norwegian, Anne Grete Ellingsen til Dagbladet.no.

BBC melder i dag om et American Airlines-fly som måtte nødlande i Dublin i morges etter at piloten meldte om røyk med spesiell lukt i cockpit.