I går skjedde noe historisk både på Kårstø og i Folkets Hus, skriver Erling Ramnefjell.

LO har slåss hardt og lenge for å få bygd gasskraftverk her i landet. Derfor hadde det vært mer enn naturlig om LO hadde vært til stede med en stor delegasjon, anført av LO-leder Roar Flåthen, da Norges første gasskraftverk på Kårstø ble offisielt åpnet i går. Men LO-lederen var ikke i Rogaland og jublet over den historiske starten av en gasskraftproduksjon som medfører utslipp av 1,2 millioner tonn i året. I stedet arrangerte han LOs første klimadag, i Folkets Hus i Oslo hvor han presenterte LO’s første klimastrategiske plan i nærvær av statsminister Jens Stoltenberg og Norges Naturvernforbund.

Emneord



Vi kan godt forstå at olje- og energiminister Åslaug Haga, eller «a Aslaug», som Roar Flåthen konsekvent kaller henne, ikke var på Kårstø i går for å feire. Det er tross alt ikke lenger siden enn mars for sju år siden at Bondevik I-regjeringen som hun var medlem av, ble felt av dem hun nå regjerer sammen med, fordi den nektet å la seg presse til å vedta utbygging av Kårstø. At LO-ledelsen ikke var der, er mer oppsiktsvekkende. Og selv om gårsdagens gasskraftstart på Kårstø ikke var noen gledens dag for klimaet, er det grunn til å håpe at gjennomføringen av LO’s første klimadag innvarsler et klimaskifte i Folkets Hus.

I så fall snakker vi om klimaskifte i mer enn én forstand, for nå er det et nytt tospann som styrer maktaksen regjeringskvartalet Youngstorget. Sammenliknet med sine forgjengere, den utrettelig makt-triumferende Gerd-Liv Valla og den faen i hælvete-truende Yngve Hågensen, framstår Roar Flåthen fra Kongsberg som en godmodig og sympatisk farbror Melker-skikkelse. Det er mulig jeg gjør ham urett, men det slo meg mens han la fram LO’s klimastrategiske plan i går, hvor han i velkjente LO-vendinger snakket både om «insjinativ» og «dissa kølkraftverka» og «a Aslaug», at denne mannen virker da ikke farlig, men tvert om tilsnakkende. Det skal bli spennende å se hva han får til.

Tidligere i uka var Dagbladet først med å bringe nyheten om LO’s forsøk på å kvitte seg med stempelet som miljøpolitisk bremsekloss og i stedet skaffe seg en grønnere profil. Blant kravene organisasjonen stiller til den rødgrønne regjeringen er en tredobling av energifondet som skal finansiere satsingen på fornybar energi og bedre energiøkonomisering. Det innebærer et fond på 60 milliarder i 2012 og er mer enn hva noen annen har forlangt. LO vil satse på både vannkraft, bioenergi og vindkraft i form av vindmøller til havs. Men LO krever ikke lenger nye vannkraftutbygginger.

Seks år etter Jens Stoltenbergs nyttårstale der han erklærte at de store vannkraftutbyggingenes tid er forbi, sier også LO at den epoken er over. Men det er fortsatt mer vannkraft å hente gjennom en effektivisering og modernisering av de eksisterende anleggene, og investering i ny infrastruktur og nytt linjenett, mener LO som fortsatt har sterk tro også på gasskraftverk. I går ble det dessuten kjent at LO mener det bør innføres rushtidsavgift i de store byene. Det er mer enn hva regjeringen har våget å gjøre. LO går dessuten inn for «oppgradering og nybygging av jernbanenettet til høyhastighet», om ikke nødvendigvis på strekningen Kongsberg/Oslo hvor Flåthen har vært pendler i mange år. Men også der trengs det oppgradering: – Når du satte deg i de togvognene der så hadde du følelsen av å sette deg tilbake til tida før krigen, sier Flåthen.

Miljøbevegelsens reaksjon på LO’s klima strategi kan sammenfattes som positivt avventende. Det positive er at også LO nå framstår med en klarere miljøprofil, men det er handling som teller, ikke fine planer og fagre ord, ble det sagt fra flere i går. Minst imponert virker generalsekretær Rasmus Hansson i WWF-Norge som mener LO til nå har vært en klimadinosaur med en fossil politikk. Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet er mer diplomatisk og spesielt glad for at LO stiller seg bak kravet om rushtidsavgift i storbyene.

– Jeg er kjempeglad for dette. LO går inn for rushtidsavgift, NHO er for og miljøorganisasjonene er for. Hvem er da mot? Jo, stortingsflertallet, sa Haltbrekken til LO-lederne og Stoltenberg.

Det er all grunn til å hilse LO’s nye klimainitiativ velkommen. Hovedgrepet synes å være et ønske om en sterkere kopling mellom næringspolitikk og miljøpolitikk og skape arbeidsplasser av klimatiltak. LO’s troverdighet som pådriver i klimapolitikken vil stå og falle med organisasjonens evne og vilje til å sette sin tyngde bak klimakravene. Roar Flåthen kan bli historisk som LO-leder hvis han gjør klima til sin fanesak. Men først må han jo bli valgt på ordentlig…