Pilot Niels Gomer var sekunder fra å styrte med 73 mennesker om bord.

Send dine spørsmål til de tidligere pilotene Niels Gomer og Tristan Loraine her.
REKONSTRUKSJON: Bildet er tatt under rekonstruksjonen av ulykken i Sverige i 1999, hvor begge pilotene ble slått ut av giftgass i cockpit.

REKONSTRUKSJON: Bildet er tatt under rekonstruksjonen av ulykken i Sverige i 1999, hvor begge pilotene ble slått ut av giftgass i cockpit.
Foto: HAVARIKOMMISJONEN I SVERIGE

Giftige gasser

•Dagbladet.no setter fokus på giftige gasser i fly som kan påvirke både mannskap og passasjerer.

•Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

•Dagbladet.no har dokumentert mange hendelser med slike giftgasser i fly. Ved flere tilfeller har dramatiske situasjoner oppstått.

•Dagbladet.no har avdekket at minst 1500 flyansatte verden over mener de har fått varige skader på nervesystemet som følge av giftgasseksponering i fly.

•Industrien anerkjenner at forurenset pusteluft i fly kan være et sikkerhetsproblem. men hevder at langvarig, lav eksponering ikke er helseskadelig. Slike langtidseffekter er aldri blitt forsket på.

•SAS Braathens har overfor Dagbladet.no vedgått at de har rapporterte tilfeller av giftgasshendelser om bord. I år 2000 ble en norsk SAS-kaptein skadd for livet etter gass i cockpit.

•Luftfartstilsynet i Storbritannia (CAA) har overfor Dagbladet.no vedgått at gasser i pustelufta i fly er et alvorlig sikkerhetsproblem.

•Dagbladet.no har avdekket at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) nå vil skjerpe rapporteringsrutinene for giftgasser i fly. FAA har analysert sin database og konkluderer med grov underrapportering.

•Etter at Dagbladet tok opp problemet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) midler til å forske på giftige organofosfater. Prosjektet pågår fremdeles.

•Både amerikanske og britiske myndigheter gransker nå risikoen forbundet med giftige gasser i fly.

•Dagbladet.no har avslørt at flere arbeidere i en liten turbinavdeling på Statfjord A opplevde å få MS-diagnose eller andre nerveskader tidlig på 90-tallet.

•Dagbladet.no har avslørt hvordan Statoil stanset undersøkelsen som kunne gitt svar på hvorfor turbinarbeiderne blir syke.

•Turbin- og hydraulikkoljer inneholder giftige organofosfater som kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser under høy temperatur.

•På bakgrunn av Dagblad-avsløringer, skal Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) måle etter slike giftgasser i fly og i gassturbiner offshore.

•Statoil visste om flere MS-syke. Dagbladet.no har avslørt at turbinarbeider Charles Aase ble akutt syk på Statfjord C og fikk MS-diagnose i 1990, uten at han ble tatt med i undersøkelsen av syke turbinarbeidere i 1992.

•Dagbladet.no kan dokumentere at minst åtte personer i en liten turbinavdeling på Statfjord A opplevde symptomer på MS eller fikk MS-diagnose.


(Dagbladet.no:) BU925 mellom Stockholm og Malmö 12. november 1999 ble reddet av at det fremdeles var noen tusen fot over bakken da kaptein Niels Gomer og flyets annenpilot ble fullstendig slått ut av en mystisk giftgass i cockpit.

Hadde flyet vært nærmere bakken, ville det trolig ha styrtet med 73 mennesker om bord.

- Uten tvil er dette det verste jeg har vært med på i hele mitt liv. Da jeg først ble ordentlig dårlig, gikk det lynkjapt. Hadde jeg ikke fått på meg oksygenmaska i løpet av 15 sekunder, ville jeg ikke klart å få den på. Jeg var så dårlig at jeg ikke kunne løfte en arm, sa Niels Gomer til Dagbladet da avisa første gang omtalte saken i april 2003.


Norsk konferanse
Dagbladet.no har de siste årene skrevet en rekke artikler om sikkerhetsrisikoen giftige gasser i fly kan medføre for flygende personell og passasjerer.

Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor kan inneholde giftige organofosfater.

Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

Denne uka kommer kaptein Gomer til Sandnes hvor fagforeningen SAFE og Norsk Flygerforbund arrangerer en konferanse som tar opp giftgass-problemene.

«SAFE og Norsk Flygerforbund har over flere år samarbeidet om eksponering for smøroljer som benyttes innen luftfart og offshore (...) Konferansens første del søker å gi mer grunnleggende kunnskap som kan benyttes i vurdering av alle typer arbeidsmiljø. Deretter går vi mer i dybden på oljeeksponering som er et område som berører svært mange innen offshore og luftfart», skriver arrangørene.


- Vi kommer til å dø
Flykapteinen forteller at han var livredd hver gang han fløy i et helt år etter ulykken. Gomer legger ikke skjul på at hendelsen i 1999 kunne fått fatale følger.

- Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sier flykapteinen.

Den tidligere britiske flykapteinen Tristan Loraine kommer også til konferansen for å vise fram og snakke om sin dokumentarfilm «Welcome Aboard Toxic Airlines».

I videosaken over, kan du se et intervju med kaptein Niels Gomer som Loraine har festet til film.

Turbinoljene i flymotorer inneholder kjemiske stoffer som under høy temperatur kan utvikle seg til krigsgass-liknende forbindelser.


Giftgasser offshore
Yrkeshygieniker Halvor Erikstein i fagforeningen SAFE har tilegnet seg kunnskap om hvor farlige disse kjemiske giftene kan være:

- Ved kraftig oppvarming kan det dannes kjemiske forbindelser som virker som nervegasser tilsvarende dem som er utviklet for kjemisk krigføring. Det er dette en tror kan ha medvirket til forgiftning av flymannskap, sier Erikstein til Dagbladet.no.

Også arbeidere ved turbinene på oljeplattformer kan være utsatt for giftige gasser fra hydraulikk- og turbinoljer. Dagbladet.no har skrevet en rekke saker om den såkalte MS-saken på Statfjord-feltet i Nordsjøen. Flere arbeidere i en liten turbinavdeling på Statfjord A fikk synsforstyrrelser og lammelser på jobb.