Slående likheter mellom skadde piloter og oljearbeidere, mener professor.

Video er ikke lenger tilgjengelig.

GASSER I FLYET: Begge pilotene ble slått ut av giftig gass i flyet. Klipp fra dokumentarfilmen «Welcome Aboard Toxic Airlines», som vises på en konferanse i Sandnes denne uka.


GIFTEKSPERT: Professor Chris Winder mener det sannsynlig at turbinarbeidere offshore og flygende personell har tatt skade av de samme giftstoffene.

GIFTEKSPERT: Professor Chris Winder mener det sannsynlig at turbinarbeidere offshore og flygende personell har tatt skade av de samme giftstoffene.
Foto: Asle Hansen

Giftige gasser

• Dagbladet.no setter fokus på giftige gasser i fly som kan påvirke både mannskap og passasjerer.

• Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

• Dagbladet.no har dokumentert mange hendelser med slike giftgasser i fly. Ved flere tilfeller har dramatiske situasjoner oppstått.

• Dagbladet.no har avdekket at minst 1500 flyansatte verden over mener de har fått varige skader på nervesystemet som følge av giftgasseksponering i fly.

• Industrien anerkjenner at forurenset pusteluft i fly kan være et sikkerhetsproblem. men hevder at langvarig, lav eksponering ikke er helseskadelig. Slike langtidseffekter er aldri blitt forsket på.

• SAS Braathens har overfor Dagbladet.no vedgått at de har rapporterte tilfeller av giftgasshendelser om bord. I år 2000 ble en norsk SAS-kaptein skadd for livet etter gass i cockpit.

• Luftfartstilsynet i Storbritannia (CAA) har overfor Dagbladet.no vedgått at gasser i pustelufta i fly er et alvorlig sikkerhetsproblem.

• Dagbladet.no har avdekket at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) nå vil skjerpe rapporteringsrutinene for giftgasser i fly. FAA har analysert sin database og konkluderer med grov underrapportering.

• Etter at Dagbladet tok opp problemet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) midler til å forske på giftige organofosfater. Prosjektet pågår fremdeles.

• Både amerikanske og britiske myndigheter gransker nå risikoen forbundet med giftige gasser i fly.

• Dagbladet.no har avslørt at flere arbeidere i en liten turbinavdeling på Statfjord A opplevde å få MS-diagnose eller andre nerveskader tidlig på 90-tallet.

• Dagbladet.no har avslørt hvordan Statoil stanset undersøkelsen som kunne gitt svar på hvorfor turbinarbeiderne blir syke.

• Turbin- og hydraulikkoljer inneholder giftige organofosfater som kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser under høy temperatur.

• På bakgrunn av Dagblad-avsløringer, skal Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) måle etter slike giftgasser i fly og i gassturbiner offshore.

• Statoil visste om flere MS-syke. Dagbladet.no har avslørt at turbinarbeider Charles Aase ble akutt syk på Statfjord C og fikk MS-diagnose i 1990, uten at han ble tatt med i undersøkelsen av syke turbinarbeidere i 1992.

• Dagbladet.no kan dokumentere at minst åtte personer i en liten turbinavdeling på Statfjord A opplevde symptomer på MS eller fikk MS-diagnose.
SANDNES (Dagbladet.no:) Tidlig på 90-tallet gikk MS-alarmen på Statfjordfeltet i Nordsjøen. Harry Stiegler Brevik var en av flere arbeidere i en liten turbinavdeling på Statfjord A som opplevde å få alvorlige utslag som synsforstyrrelser, lammelser og andre skader på nervesystemet.

- Dattera mi, som er tjue år, har aldri sett en far uten helseproblemer, uttalte Brevik i går på en konferanse i Sandnes som fagforeningen SAFE og Norsk Flygerforbund arrangerer.


Nervegass

Dagbladet.no har i en omfattende artikkelserie satt søkelys på at giftige gasser i kabin og cockpit i fly kan være til fare for flysikkerheten og gi varige skader på nervesystemet hos flygende personell.

Nå skal det undersøkes om samme type giftgasseksponering kan ha ført til multippel sklerose og andre nerveskader blant turbinarbeidere offshore.

Turbinene offshore er nemlig svært like jetmotorene i fly.

Turbinoljene kan inneholde giftige kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.


Årelang kamp

Harry Stiegler Brevik har helt siden 1992 kjempet en knallhard kamp for at helseproblemene han og kollegene har pådratt seg skal bli godkjent som yrkesskade.

- Jeg våkner grytidlig hver morgen med en knusende hodepine. Hele venstre side av kroppen er nummen, sier Brevik. Han hadde sin siste arbeidsdag på Statfjord A-plattformen i Nordsjøen i 1987.

- Store mageproblemer førte dessuten til at jeg måtte fjerne tykktarmen for sju år siden. Dette har gitt meg kronisk diaré med relaterte plager som dehydrering og utmattelse, sier han.

Etter at Dagbladet satte giftgassproblemene på dagsorden i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) midler til et prosjekt som fremdeles pågår.

Stami leter etter giftgasser i norske fly, og instituttet har bedt oljeindustrien om å få komme ut offshore for å gjøre giftgassmålinger på turbinene.


- Slående likhet

Chris Winder er professor i toksikologi ved New South Wales-universitetet i Sydney i Australia.

Han har i en årrekke undersøkt problematikken knyttet til giftgasser i fly. Winder har også møtt rundt 80 piloter og kabinansatte som skal ha pådratt seg permanente helseplager etter slik eksponering.

Winder har sammenliknet symptomene som turbinarbeiderne offshore rapporterer om med skadene han har sett hos piloter og besetning.

- Likheten i symptombildet er slående, sier Chris Winder. Han påpeker at det er vel kjent at giftstoffene i turbinoljene kan utløse MS-liknende symptomer.

- Vi ser at både flygere og turbinarbeidere offshore har kognitive vanskeligheter, nerveskader og problemer med fordøyelsessystemet, utdyper professoren.