Men denne sexfikserte valgkamp-videoen er neppe godkjent av Obama.

Video er ikke lenger tilgjengelig.

KJENDISVRI: John Cusack blir brukt av MoveOn.org i en kampanje demokratene håper å få på tv-skjermer landet over.
Video: MoveOn.org


(Dagbladet.no): Kampen om de unge velgerne er for lengst i gang foran presidentvalget i USA i november, og flere ulike grupper på venstresida ruster nå opp for å vinne det slaget, ikke minst på nettet.

Emneord



Alder er allerede et sentralt tema i årets valgkamp.

Republikaneren John McCain og hans stab prøver konstant  å pirke i det de mener er Barack Obamas manglende erfaring på viktige områder, og framstiller den 46 år gamle senatoren som naiv.

Obamas støttespillere vil på sin side gjøre alt for å holde liv i entusiasmen rundt den yngre og kulere kandidaten - på bekostning av snart 72 år gamle McCain.


One night stand som politikk
Ett eksempel er den fire og et halvt minutt lange videoen ovenfor, som nylig ble lagt ut på nettstedet TruthThroughAction.org.

Plottet er i hovedsak at ei smellpen jente i 20-åra sjekker opp en heller klumsete, uerfaren og ensom jevnaldret gutt på et utested, før det amorøse paret tar seg hjem til sistnevnte og raskt til sengs. Den gode stemningen får imidlertid en brå slutt da jenta finner et innrammet bilde av John McCain i erobringens nattbordskuff - med påskriften «takk for støtten».

Etter å ha stormet ut av leiligheten og mistet «Jeg ligger bare med demokrater»-buttons på gata i hastverket, får hun kontakt med en langt kjekkere, mer velkedd mann med høy selvtillit - og en demokrat-pin på jakkeslaget.

Hvor stor grad av ironi som ligger bak en overtydelig video der alkohol og tilfeldig sex er hovedingrediensene er uklart, men det er ikke tvil om at selve kampanjen er ment seriøst.

- Vi lager produkter som vi tror unge velgere er mer tilbøyelige til å sende til vennene sine på nettet. Våre produkter har et budskap men er også underholdende som filmprosjekter, og vi tror ikke noen andre gjør noe lignende, sier Joshua Sugarman i YaSu Media til ABC News.

Gruppa Sugarman er en del av har planer om å lange over ti lignende filmer, med «brodd og et smart poeng».

- Jeg synes den er genial. Den klarer definitivt å fange at denne valgkampen handler om de unge i landet vårt og forsterker et hipt, kult og engasjert budskap som enhver politisk kandidat ønsker å bli assosiert med, sier Andrew Rasijej bak bloggen TechPresident, som omhandler hvordan presidentkandidatene bruker nettet.


- Gjør narr av etikk
Republikanske bloggere er ikke like sikre på at de unge demokratene treffer blink.

«Jeg tror den enkle tanken bak dette er noe i retning av at hvis du vet partiet ditt er fullstendig uten et gram moralsk autoritet, da gjør du narr av moral og etikk. På den måten kan du få moral og etikk til å framstå som kjedelig, teit og ut», skriver Rightpundits.com, med henvisning til videoens lettbeinte omgang med one night stands.

Hvilket parti er det mest usexy i Norge?
Rødt
SV
Sp
Ap
Venstre
KrF
Høyre
Frp
» les resultatet


Men det spørs om Obama selv er helt fornøyd med de unge hjelpernes innsats.
 
I motsetning til budskapet i videoen, har Obama bygget kandidaturet sitt på å rive ned nettopp motsetningene mellom «rødt» og «blått» - republikanere og demokrater. Staben hans har satt seg som mål å få både partiløse og nåværende republikanere på laget før november, og da er kanskje ikke fornærmelser om manglende sexappell veien å gå?

I så måte er MoveOn.org, en av de mektigste demokratiske «uavhengige» gruppene, mer på bølgelende.

De er også godt i gang med sin kamp mot McCain, og nylig publiserte de en valgkampreklame med John Cusack, der skuespilleren er satt til å understreke likheteme mellom McCain og Bush politisk sett, og at det praktisk talt ikke er mulig å se forskjell - ifølge demokratene.


McCain på etterskudd
Andre tar mannen i stedet for ballen, og prøver å hamre inn i folks bevissthet at McCain er en gammel, gammel mann. Flere videoer publisert blant annet på YouTube og en egen blogg tar nå for seg «Ting som er yngre en McCain».

De nevner eksempler som FM-radio, Golden Gate-brua, McDonalds, Cola på boks og nasjonen Island:



Felles for de nevnte videomakerne er at det er såkalte 527-grupper som står bak, utenfor partiets kontroll og uten lovregulerte restriksjoner på pengeinnsamling. Om de lykkes i å være fengende, betyr det at de, uten at Obama løfter en finger, kan samle inn millioner av dollar for å få sendt klippene på tv eller til å lage nye kampanjer.

Så langt har det nesten vært umulig å finne vellykkede eksempler, målt i antall klikk, på lignende framstøt fra McCains tilhengere, og bekymrede republikanere vil garantert prøve å kontre Obamas appell hos YouTube-generasjonen.

Da må de for eksempel kjempe mot allerede etablerte fenomener som «Obama Girl», som sto for et av fjorårets mest sette videoklipp på nettet. 

Samtidig må de klare å bli like virale som den kjendisspekkede, noen vil si lattervekkende pompøse, musikkvideoen «Yes We Can», der blant andre Black Eyed Peas-sjef Will.I.Am og Scarlett Johanson synger over utdrag fra en tale Obama holdt i New Hampshire i januar. Bare sistnevnte er sett omlag 15 millioner ganger: