Han vraket Gripen og valgte amerikansk kampfly.

Nederst i saken kan du lese svarene fra kampflyleder Pål Bjørseth!

(Dagbladet.no): Norges kampflyvalg har gjort svenskene fly forbanna. I dag tar de bladet fra munnen og krever oppreisning.
Video er ikke lenger tilgjengelig.

TORSDAG: Regjeringen vraker svenske Gripen til fordel for amerikanske JSF.
Video: Scanpix


Video er ikke lenger tilgjengelig.

I FARTA: En annen av produsentens skrytevideoer.
Video: Lockheed Martin


LEDET: Pål Bjørseth (t.h) har ledet kampflyprosjektet for å finne frem til Norges nye jagerfly.

LEDET: Pål Bjørseth (t.h) har ledet kampflyprosjektet for å finne frem til Norges nye jagerfly.
Foto: Scanpix

Da avgjørelsen slo ned som en bombe torsdag, skrev Dagbladet.no om hvordan regjeringens regelrette slakt av svenske JAS-Gripen ville kunne få alvorlige konsekvenser for det svenske kampflyeventyret.

- Vi er jo overrasket. Tidligere har vi fått melding om at flyet oppfyller kravet og er godt nok. Vi håper å få mer informasjon fra testene og vurderingene Norge har gjort, slik at vi kan ta dette med i videreutviklingen av Gripen, sa en forsiktig Saab-direktør Åke Svensson til Dagbladet.no da.

Fly forbannet
Etter en helg med krisemøter og gjennomgang av hva som faktisk skjedde, går Gripen-teamet nå til frontalangrep mot den norske slakten. Øverst på angrepslisten er prislappen den norske kamplygruppen har regnet seg frem til at Gripen vil ha.

- Vi kan ikke leve med den prislappen norske myndigheter har satt på flyene. Vi selger Gripen over hele verden. Vi er ikke velkommen i markedet hvis vi koster så mye, sier Saabs kampanjedirektør Magnus Lewis-Olsson og internasjonalt ansvarlig Johan Helander i dagens Aftenposten.

140 milliarder i forskjell
Mens Norge har regnet seg frem til at 58 eksemplarer av det svenske kampflyet vil koste mellom 165 og 175 milliarder kroner over 30 år, hevder Saab overfor Aftenposten at rett sum skal være 55 milliarder kroner.

Altså skal kampflyprosjektet i Forsvarsdepartementet ha regnet over 100 millarder kroner feil.

- Vi er opprørt og sjokkert. Skuffet. Vi forstår ingenting, sier svenskene til Aftenposten, og frykter at den norske slakten vil få alvorlige konsekvenser for anbudsprosessene de er inne i i blant annet Danmark, Nederland, Sveits, Kroatia, India, Brasil, og Romania.

Avviser anklagene
Det norske kampflyprosjektets leder, Pål Bjørseth, er på sin side sikker på at både regnskapene og vurderingene de har gjort er riktige. JSF">Han mener JSF er klart best. Onsdag stiller han på nettmøte for å svare på dine kampflyspørsmål.

- JSF tilfredsstiller våre operative krav. Gripen gjør det ikke. JSF er også billigere, både i anskaffelse og drift, sier Bjørseth til Dagbladet.no.

Full debrief
Han sier reaksjonene fra svenskene ikke har nådd kampflyprosjektets kontor, men at de vil tilby dem en full gjennomgang av de norske vurderingene.

- Vi tilbyr dem et debriefmøte hvis de ønsker det. Og det regner jeg med at de kommer til å gjøre, sier Bjørseth.

Ønsker at flere kjøper JSF
Kampflyprosjektets leder legger ikke skjul på at det på Norsk side nå er en fordel om allierte land som Danmark og Nederland også går inn for amerikanske JSF.

- Nå som vi har valgt, vil det klart være en fordel at så mange som mulig velger det samme flyet. 

Bjørseth sier de allerede har fått henvendelser fra danske og nederlandske myndigheter om engelske versjoner av kampflyrapportene regjeringen offentliggjorde før helgen.

- Det har vært interesse fra fjern og nær, sier han.

Svarer deg!
Hvis alt går etter planen, og prosjektgruppen får gjennomslag for sin anbefaling, vil Norge anskaffe totalt 56 F-35 Lightning med levering fra 2016. Disse vil erstatte dagens F-16 og opprettholde dagens kampflystruktur med tre skvadroner.

Kampflyprosjektets informasjonsansvarlig, major Jarle Ramskjær, deltar også på nettmøtet.

 
Publisert tirsdag 25.11.2008 kl. 09:03, oppdatert 14:41

Send inn spørsmål til nettmøtet her!

Nettmøtet er avsluttet. Les svarene fra Pål Bjørseth nedenfor.

Många frågor och inga svar.
    Har ställt 10frågor med början i går. Har inte fått ett enda svar. Var frågorna för svåra?
    Innsendt av: nils wedin
Hei Nils. Beklager hvis du ikke har fått svar på dine spørsmål. Vi har etter beste evne forsøkt å svare så fort vi har kunnet, og vi har sittet her 2 timer nå! Vi har for øvrig mottatt mer enn 420 spørsmål.

Jeg vil benytte anledningen til å takke deg og alle andre som har deltatt i dette nettmøtet. Jeg er veldig imponert over den interessen og også kunnskapen som finnes rundt kampflysaken. Takk til dere alle! Skal hilse fra P&I-majoren Jarle også!

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Hvordan kan dere egentlig vite sikkert ?
    Jeg har fulgt denne saken tett på alle fronter. Og jeg sitter igjen med et stort spørsmål. Hvordan kan egentlig dere vite for sikkert hva som er billigst i drift når ikke engang F-35 er kommet i produksjon ?

    For meg virker det så absolutt ikke riktig at Gripen er så dyr å vedlikeholde. Et eksempel er F-22 som er storebroren til F-35 som enda er så dyr å vedlikeholde at det rett og slett ikke lønner seg for USA å ta det i bruk enda.

    Så er hele denne prisberegningen basert på fakta aller fremtidsutsikter fra USA ?. For en ting er sikkert, det norske folk har sett budsjettsprekker på så og si ALT som er stort de siste årene. Jeg kan bruke operabygg og holmenkollen som et eksempel. Det norske folk fortjener bedre.

    Hvordan kan dere vite for sikkert at dere har de rette fakta på bordet ?
    Innsendt av: Simon C
Et (forholdsvis) langt liv har lært meg at man skal være forsiktig med å si at man aldri tar feil. Imidlertid, våre vurderinger er basert på de tilbudene vi har mottatt, og bildet i forhold til operativ kapasitet, kostnader og industrielle forhold blir da slik du kan lese i rapportene som ligger på FDs sider på regjeringen.no

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 


    Jeg beklager, men her virker det som om det har vært lobby-virksomhet og at det har vært bestemt hele tiden at JSF skulle "vinne" konkuransen.

    Det kommer jo også frem at JSF mer eller mindre har skrevet kravene dere følger.

    Det blir akkurat det samme som om jeg skulle være bilmekaniker og i tilegg kunne sette usansynlige eu-regler slik at alle måtte reparere bilen sin hos meg hvis de skulle oppfylle eu-reglene.

    hmmmmm
    Innsendt av: Norsk
Hei,
Vi i Kampflyprosjektet kjenner oss ikke igjen i dine beskrivelser.

Vi har ikke opplevd det du beskriver som lobbyvirksomhet. Tvert imot skal begge kandidatene har skryt for deres ryddige opptreden i prosessen!

Du kan lese mer om de etiske retningslinjene i kampflyprosjektet på denne siden:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/aktuelt/nyheter/2008/etiske-retningslinjer-i-kampflyprosjekte.html?id=496787

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

JSF
    Kommer Norge til å kjøpe utgaven som kan ta av vertikalt?
    Innsendt av: Bengt Markussen
Nei, det gjør vi nok ikke. Den utgaven vi har vurdert er Conventional Take-Off and Landing-versjonen av flyet.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Anbudsprosessen?
    Nå som valget er tatt, vil anbudsprosessen bli åpen for offentlig innsyn?

    Vil de operasjonelle kravene som er stillt bli offentliggjort?
    Innsendt av: Dovre
Hei,
Vi har gjort det overordnede beslutningsdokument, samt rapporten til ekstern kvalitetssikrer, tilgjengelig på internett.

Sjekk Forsvarsdepartementets kampflysider på www.regjeringen.no

De operasjonelle kravene er sikkerhetsgradert og kan derfor ikke offentliggjøres.


Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Amerikansk press
    Alle kjenner amerikansk press. Jeg er ikke i tvil om at norske myndigheter har blitt presset av amerikanerne. Derfor valgte dere JSF istedet. Hadde dere ikke gjort det, hadde sikkert USA hevnet seg politisk i NATO sammenheng. Men det innrømmer dere selvsagt ikke, for slik fungerer ikke verden.
    Innsendt av: Farid
Vel, jeg for min del kjenner ikke til noe amerikansk press. Vi i prosjektet har vært opptatt av å gjennomføre en god prosess med en reell konkurranse, og det mener jeg vi faktisk har fått til. Vi har behandlet kandidatene nøyaktig likt, og har evaluert deres tilbud opp mot de nasjonale kravene vi har stilt. Disse kravene har vi vært helt åpne på i forhold til begge kandidater.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Samarbeid
    Hei
    Vi trener ofte sammen med land som Danmark, Nederland, Belgia og Portugal, som også har F-16. Disse landene vil vel også være naturlige samarbeidspartnere på fremtidige oppdrag. Disse landene må vel også snart bytte ut sine F-16. Har ikke hørt noe om dette i diskusjonen om nye kampfly. Tror du at Norges valg vil påvirke dem i valg av nytt kampfly?
    Innsendt av: Thomas
Dette ønsker jeg ikke å spekulere i.

Men, det er klart at det er en stor fordel at Norge får flest og best mulig samarbeidspartnere i fremtiden. Dette vil blant annet kunne øke kvaliteten og ikke minst redusere kostnadene.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Internasjonale prosjekter
    Jeg regner med du har lang erfaring innen prosjekter og kontrakter med internasjonale leverandører (dvs at du har jobbet i bestillingsprosjekter med internasjonale kontraktører fra før). Risiko for økonomiske overskridelser i kontraktens interface og fallgruver i kontrakten med JSF vil være ekstremt mer aktuell enn med JAS Gripen (på grunnlag av skandinavisk kultur etc.). Hvis en slik fallgruve medfører noen milliarder mer enn anntatt, vil da prosjektet gå konkurs og dere involvert i dette prosjekt få sparken?
    Innsendt av: Laika
Hei Laika! Ja, jeg vil vel hevde at jeg har vært ute en "vinterdag" før i anskaffelsessammenheng. Jeg vil vel ikke umiddelbart være enig i at "den skandinaviske kulturen" gjør faren for fallgruver mindre....! Det er for øvrig først etter evt kontraktsinngåelse, tidligst i 2014, at vi vil være juridisk bundet.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Grattulerer!
    Hei!

    Først av alt, vil jeg bare få grattulere med et bra valg!

    Er helt enig med et svar her i denne debatten, og det er: Hvorfor skal vi ta hensyn til svenskene, og deres industri!? Det er jo først og fremst Norge som kommer først i rekken av prioriteringer. At Gripen ikke holder mål, er jaggu ikke vår feil.

    Uansett, over til noen konstruktive spørsmål:

    Når får vi se F35 lighning II på vingene ? Før eller etter 2016?

    Som kjent er jo dette et Multiroll fly. Regner med at dette vil bli brukt til "alt", også i internasjonale oppdrag?

    Vil flyet komme i flere "versjoner"? For eks, F35 Lightning II - A, B , C osv ?

    Takk for en bra innsats !

    Innsendt av: Claus
Hei,
Direkte til dine spørsmål:

Etter planen vil F-35 kunne være på vingene i Norge fra 2016.

Helt riktig, det er et såkalt multirolle-kampfly. Det vil si at det behersker alle hovedoppgavene et kampfly forventes brukt til. Således kan kampflyet brukes både i Norge og i internasjonale operasjoner. I fred, krise og krig.

Versjonen som er aktuell for Norge er F-35A, den såkalte CTOL-versjonen. De to andre versjonenen har mange likehetstrekk, men det ene kan ta av og lande vertikalt og det andre er tilpasset operasjoner fra hangarskip.


Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Logikk?
    Veldig mange (svenskene innbefattet) fatter ikke at JSF kan bli billigere enn JAS39/NG.
    For meg så synes det som om man har underkommunisert betydningen av produksjonsvolumet, sett i et lengre perspektiv.
    I beste fall vil JAS39/NG bli produsert i et antall på mellom 5 og 10% av JSF. Det betyr at oppdateringskosntaden må deles på færre produksjonsenheter(les fly), og således bli astronomiske for Norge med kanskje 30% av verdens JAS39/NG på stallen. Er det ikke så enkelt da?
    Innsendt av: Forvarsinteressert logiker
Hei logiker som er forsvarsinteressert! Denne problemstillingen du her tar opp er selvsagt en av mange faktorer vi har vurdert - og som har gjort at bildet har blitt som det har blitt.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Spennende
    Først og fremst,gratulerer,jeg håpet at valget skulle falle på JSF fra første dag jeg leste om dette.Har selv vært på en amerikansk flybase og sett hva noen av disse flyene kan,og det er helt sinnsykt.

    Hva synes dere om svenskenes måte å håndtere denne saken på?Dere måtte jo uansett velge en,akkurat som du velger hvilken butikk du skal handle klær i.
    Innsendt av: Chris
Jeg har forståelse for at man fra svensk side er lei seg etter å ha tapt en slik viktig konkurranse. Vi har for øvrig invitert svenskene til en debrief, slik at de bedre forstår hvordan og hvorfor vi kom fram til vår anbefaling.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Hei
    Har egentlig ikke noe spørsmål til deg men vil bare si "Godt valg!" :-) Siden F-35 er både billigere og bedre gjorde dere absolutt det rette. At jeg jobber på Komposittfabrikken på Kongsberg som har og vil få mye med F-35 å gjøre spiller vel muligens noe inn på mine meninger.
    Innsendt av: Mvh Morten
Vi mener også dette er et godt valg, Morten!

Vi er selvfølgelig også glad på dine og dine kollegers vegne. Komposittfabrikken ser dessuten ut til å gå en spennende tid i møte.

Lykke til!


Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

beste fly?
    Hei

    Fra utsiden kan det se ut som om det er politikk blandet inn i bildet, dvs. ikke kun fokus på hvilket fly som er best for norsk bruk. Annet enn å fortelle oss at det ikke er tilfelle, er det noe mer håndfast du kan vise til?
    Innsendt av: Kurt Kaalmark
Jeg kan bare si jeg registrerer at de politiske beslutningstakerne har fulgt prosjektets anbefaling.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

avskjæring
    Hvordan kan scenarioet: "Avskjæring av russiske overlydsfly i nordområdene" ikke være ett av kravene når dette har skjedd flere ganger de siste årene? det ser jo ut til at det var det F-16 ble mest brukt til her hjemme.
    Innsendt av: lille trille
Hei,
Begge kandidatene har blitt grundig analysert og vurdert. Kort sagt - klarer de oppdragene, eller scenarioene, klarer de også såkalt avskjæring.



Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Ikke gode nok
    Jeg har lest at hverken JSF eller Gripen kan fly like fort eller høyt som de nye russiske jagerflyene. Hvorfor skal vi bruke titalls milliarder på fly som ikke kan følge de russiske flyene?
    Innsendt av: Torbjørn
JSF er vurdert av oss til å kunne møte alle relevante trusler.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Ingen andre enn deres egen komite mener at prisen på JSF blir lavere..
    Amerikanske og europeiske analytikere og fagfolk er alle enige om at JSF vil bli langt dyrere enn det dere framstiller.
    Når F16 ble valgt (og fram til i dag) kunne Norge klart seg godt med F20 som ville ha utfylt alle oppgaver og kostet mindre i utskiftning og langt mindre i innkjøp.
    Er ikke dette det samme igjen?
    Man velger et dyrere alternativ som har langt større kapasitet enn det Norge egentlig trenger (en "air superiority fighter").
    Basert på de operative kravene som finnes for en ny, norsk jager finner jeg ingenting som skulle tilsi at JSF egner seg bedre enn Gripen, hvorfor velger man da et alternativ som er dyrere og krever langt mer trening for både flyvende og bakkepersonell?
    Innsendt av: Mads Kristoffersen
Våre analyser, basert på de norske kravene til fremtidig kampflykapasitet, viser at JSF er bedre egnet operativt og samtidig billigere enn Gripen NG. Jeg er for øvrig fasinert over hvor mange såkalte forsvarsanalytikere og -eksperter som nå dukker opp fra fjern og nær. Det er slik sett et tankekors at vi som presumptivt kan mest om kampfly alltid blir beskyldt for å være uvitende, forutinntatte, korrupte, idioter osv.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Fly teknisk
    Hei

    Kan du fortelle litt om fly egenskapene til jsf f 35 ?
    Er glad for at valget ble jsf f 35


    Innsendt av: Kenty
Hei Kenty,
Jeg foreslår at du tar en kikk på Forsvarsdepartementets kampflysider på www.regjeringen.no

God lesning og fortsatt god dag!

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

F16
    Hva vil skje med dagens F16 fly nå som de blir erstattet? Vil de bli vraket eller stå som reserve?
    Innsendt av: Bjørn Kleppestø
Vi har beregnet at optimalt utfasingstidspunkt for vår nåværende F-16-flåte er i perioden 2016-2020. Innfasingsperioden for JSF vil da naturlig nok være den samme. De gamle flyene vil sikkert bli forsøkt solgt, evt "skrotet".

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Norske krav
    Det ble sagt at Gripen ikke oppfyller de norske kravene til et kampfly. Burde man ikke ha opplyst om dette på et tidligere stadium? Under anbudsprosessen ble det jo gitt inntrykk av at begge flyene oppfylte kravene.

    Personlig synes jeg det virker merkelig at Gripen ikke skulle oppfylle kravene. Det oppfyller jo kravene til det svenske forsvaret og ungarske. Er det kanskje slik at de norske kraven bevist er satt slik at Gripen skulle falle bort?
    Innsendt av: Hallvard Wie
Våre helt konkrete og detaljerte krav ble formidlet til kandidatene i forespørselen vi sendte ut i januar i år. Det var først etter at vi hadde evaluert tilbudene vi mottok i april at vi så hvordan kandidatene kom ut i forhold til de kravene som var satt. Våre krav er strenge, men etter vårt syn helt nødvendige for å kunne ha en relevant kampflykapasitet i mange år fremover.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Kun JSF som duger for Norge?
    Hvilke andre jagerfly, som eksporterers, tilfredstiller de krav som er satt til jagerfly i Norge?

    Er det virkelig kun JSF som er godt nok for norske forhold?

    Hvilke behov er det Norge har som gjør at Norge kun kan velge JSF?

    Nå som valget er tatt, vil anbudsprosessen bli åpen for offentlig innsyn?

    Hvem tar ansvaret hvis valget av JSF viser seg å bli langt dyrere enn antatt?
    Innsendt av: Dovre faller
Hei!
Mange spørsmål her, men det blir et kort svar:
Vi har vurdert to kandidater. Det ene tilfredsstiller Norges krav, det andre gjorde ikke dette. Kampflyet som tilfredsstiller kravene er dessuten billigst.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Fly
    Hei.

    Hvorfor kjøpte ikke Norge F-22 Raptor?
    Det er jo et bedre fly enn JSF og Gripen.

    Mvh Niclas
    Innsendt av: Niclas Rolness
Hei Niclas,
F-22 eksporteres ikke, så vidt vi er kjent med.
Derfor er dette heller ikke vurdert.


Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Dårlige tapere som vanlig.....
    Har du truffet en svenske som kan tåle et tap noen gang ? Sveriges mest synlige (og hørbare) nasjonale karaktertrekk er at de er dåelige tapere.

    Nå går SAAB-ledelsen og svenske politikere løs på det norske jagerflyvalget med antydninger om at såvel regjeringen som det fagmilitære miljøet egenlig er korrupt og farer med juks og fanteri. Uken før valget ble tatt ble såvel prosess som metode skrytt opp i været.

    Antakelig har norske politiske mulvarper antydet at SAAB ville vinne. Mener å huske at SAAB sliter med en korrupsjonsanklage? Kanskje de skulle konsentrere seg om å rydde opp i egen bakgård ??
    Innsendt av: Pippi
Hei! Jeg ønsker ikke å bidra til en ytterligere polemikk knyttet til dette. Vi ønsker at også denne delen av prosessen skal være preget av profesjonalitet fra vår side. Vi har for øvrig tilbudt våre svenske venner en gjennomgang av våre resultater.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Hvorfor ikke før?
    Hvis disse egenskapene til JSF så soleklart overgår Gripen, burde avgjørelsen vært tatt på et mye tidligere tidspunkt. At det måtte en "test" til for å avsløre dette tror jeg ingenting på. Spør du meg lukter dette korrupsjon lang vei! tipper dette blir en større skandale enn de nye MTBene!
    Innsendt av: Magnus
Det var da voldsomt...

Svaret blir kort og enkelt, Magnus:
Hvis man skal gjennomføre en reell konkurranse, må man gjennføre grundige analyser og vurderinger. Dette har vi gjort, og vi er sikre på at resultatene er av høy kvalitet.

Ha en forsatt god dag!

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

JSF - valgt for lenge siden
    For et par år siden ble det fastsatt såkalte objektive kriterier for hva flyene skulle yte. Disse lignet mistenkelig mye på JSF. Når JSF er det flyet som oppfyller kriteriene best, så er vel det ingen overraskelse.
    Å kunne avskjære russiske overlydsfly i en ikke-krigssituasjon er så vidt jeg vet ikke et kriterium. Bare Gripen ville fylle et slikt kriterium.
    Når Norge nå har regnet seg fram til at JSF er ideelt og Gripen ubrukelig, har man gått veldig langt. Gleden over egen regneferdighet har nok oversteget forstanden.
    For det første er resultatet av regnestykket og premissene for det ukloke: Man er ikke så sikre som man gir uttrykk for. For det andre påtar man seg et defacto ansvar for senere manglende salg av JSF, kanskje ikke juridisk, men reelt. For det tredje er usikkerhetsposten så stor at det likevel blir "beste gjetning".
    Om 15 år kommer brennpunktprogrammet: "Var dette et justismord i himmelen?" Svaret har da bare akademisk interesse. Alle deltakere svarer at "De fulgte ekspertenes råd." SV vil si at de visste de var utmanøvrert, men at det ikke var noe de kunne gjøre.
    Innsendt av: Alf Martin Hanssen
De kravene vi har stilt til den fremtidige kampflykapasiteten er våre nasjonale krav, og har ingenting med JSF eller noen kampflykandidat å gjøre. Våre evalueringer baserer seg på de tilbudene vi mottok i april, og bildet er helt entydig.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Er det de som regnet på Tromsø OL
    ...som har sett på denne saken også?
    Innsendt av: lalala
Nei, det er ikke samme firmaer som har utført disse to arbeidene, men det er nøyaktig samme regime/konsept som er fulgt. Alle store statlige investeringer skal være gjenstand for ekstern kvalitetssikring.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Industriell smitte
    Hei,


    Vil bare begynne med å si at jeg synes dere har gjort det riktige valget. Det er lett å bli blendet av nabokameratskap, og jeg skulle ønske JSF hadde vært det svenske alternativet slik at de kunne få nyte godt av norsk handel.

    Så til spørsmålet; Svenskene ville la mange kontrakter dryppe over på norsk industri - vil det amerikanske alternativet ha en lignende plan for norsk industri?
    Innsendt av: H. Nilsen
Industrielle muligheter har også vært en del av våre vurderinger. Vurderingene viser at SAAB kom best ut innenfor dette området. Det vil imidlertid være store muligheter for oppdrag for norsk industri knyttet til JSF, og noen norske bedrifter har jo faktisk allerede sikret seg kontrakter mot leverandøren Lockheed Martin.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Flystøy
    Jeg husker noe tilbake i tid der det blir stilt spørsmål til JSF sitt støynivå. Konklusjonen var at Gripen ville ha et støynivå litt over dagens F-16, mens JSF ville ha betydelig! større støy, noe som ville innebære at folk ville flytte fra hus og hjem, og utvidelse av baser. Har du tatt med dette i din kostnadsanalyse?
    Innsendt av: Hans-Erik
Ja, dette har vi tatt høyde for.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Politisk korrekt
    Det har egentlig aldri vært noen reell konkurranse mellom Usa og Sverige. I begynnelsen av dette prosjektet så lå det i kortene at selvfølgelig vil Norge komme til å velge et amerikansk fly. Jeg tror ingen nordmenn er så naive at de tror et øyeblikk på at det noengang egentlig har vært et åpent spørsmål. Dette prosjektet har vært med å kaste blår i øynene på svenskene og ført de bak lyset. En gedigen katastrofe..
    Innsendt av: Ingar Saastad
Vel, jeg registrerer hva du skriver - men er helt uenig. Dette har vært en fair konkurranse, med en god og etterprøvbar prosess. Vi har også registrert at begge tilbyderne ved flere anledninger har valgt å rose oss for nettopp dette.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Norsk Forsvars personell hos Lockheed Martin's
    Hei Pål

    Hvorfor har Norsk Forsvars personell kontor på Lockheed Martin's JSF productions facility og ikke på Saab Gripen og Eurofighters Fabrikker?

    Hilsen Kristoffer (Kaptein)
    Innsendt av: Kristoffer Höybraaten
Hei Kaptein-Kristoffer,
Det er helt korrekt at Norge har personell ved Joint Strike Fighter Project Office. Dette har vi hatt siden 2002 da Norge startet sin deltakelse i utviklingen av dette flyet. Den svenske kandidaten startet uviklingen av det ny Gripen NG, i form av en demoversjon, sent i 2006. Vi har også fulgt denne utviklingen tett.

Når dette er sagt, har vi i Kampflyprosjektet dedikerte personer som har jobbet med de respektive kandidatene. Dette har vært personell med teknisk kompetanse, men også operative kampflypiloter. Disse har jobbet uavhengig av hverandre i evalueringen av kandidatene.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Fly
    Hvorfor?
    Innsendt av: jesus kristansen
Fordi JSF er vurdert av oss til å være det beste flyet rent operativt, og samtidig er det billigst.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Hypotetisk spørsmål
    Rykter vil ha det til at JSF kanskje aldri vil bli produsert. OM dette skulle skje, hvilke alternativer finnes doe Norge?
    Innsendt av: Luktesalt
JSF er allerede i produksjon.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Hva slags fly trenger Norge egentlig?
    Hei,
    Etter å ha lest en del om begge flymodeller har jeg fått forståelen av at svensken har vesentlig bedre egenskaper i luft til luft kamp enn det amerikaneren kan vise til. Er ikke dette en egenskap Norge burde prioritere når vi ser tilbake på hvordan verden var under den kalde krigen? Da hadde vi topp moderne F16 som var bedre enn den sovjetiske Mig`en. De egenskapene som JSF kan vise til som stelth og gode bombeegenskaper er jo flott i et angrepsfly som ikke vil bli oppdaget før de har fått tømt lasten sin, men er det dette vi ønsker mest i våre kampfly? Å gå rundt å tro at Russerene ikke vil vise interesse for våre nordområder i fremtiden er å stikke hodet i sanden! Når det er sagt, argumentet som går på at vi med JSF lettere vil få hjelp av amerikanerene ved strid er udiskutabelt. Mitt spørsmål blir i bunn og grunn, hvorfor ikke kjøpe 50% av hver flytype? Et til Nato oppdrag med bombing for øyet og et til forsvar av egne områder og verdier?
    Innsendt av: Arnstein
Våre vurderinger viser at JSF er bedre egnet enn Gripen NG i alle roller.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Avskjæring
    Rene ord for pengene:

    Under et rent avskjæringsoppdrag i en nasjonal krise/krigssituasjon mot fremmede _jagerfly_, med relevante våpen og med alminnelige krav til rekkevidde og utholdenhet;

    - Hvilket fly er raskest, JAS eller JSF?
    - Kan JSF bli "flydd fra" av sine motstandere?
    - Kan JAS bli "flydd fra" av sine motstandere?

    Jeg forutsetter at fienden så vel som vi bruker sine mest egnede fly.
    Innsendt av: mETRO
Våre vurderinger viser at JSF løser alle oppdrag bedre enn Gripen NG. Hastighet er bare en av mange faktorer som avgjør hvordan man kommer ut i forhold til en potensiell trussel.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Billigare med JSF
    Hur kan du veta att JSF blir billigare än Jas? JSF är inte ens färdigt. Man har 2 prototyper som man jobbar med. Vad planet kommer att kosta att köpa vet ingen idag. Än mindre vad underhållet kommer att kosta. Så, hur kan du veta detta, när maskinen inte ens är färdigutvecklad?
    Innsendt av: Johan Eklund
Jeg kan bare henvise til at våre vurderinger viser at JSF er billigere enn Gripen, både i anskaffelse og i et 30-års levetidsperspektiv. Det er forsåvidt riktig at JSF ikke er helt ferdig utviklet, men det må man vel i sannhetens navn klart kunne si at gjelder Gripen NG også.... Våre vurderinger er basert på de tilbudene vi mottok fra begge tilbyderne 28. april, og begge tilbyderne har selvsagt angitt beløp for vedlikeholdskostnader.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 


    Det var vel ingen bombe at det amerikanske flyet ble valgt. Det hevdet jo også eurofighter, det var grunnen til at de trakk seg? Det var vel hele tiden meningen at vi skulle velge amerikansk?
    Innsendt av: Per
Hei,
Vi har gjennomført en reell og krevende konkurranse. Dette støtter også ekstern kvalitetssikrer oss på.

Det bør ikke komme som en overraskelse at man står igjen med en vinner etter en konkurranse.
Det bør heller ikke være en overraskelse at man velger flyet som best tilfredsstiller Norges krav og som er billigst.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Hvorfor dette flyet?
    Hvorfor er det akuratt dette flyet dere velger?
    Er det pga stealth teknologien?
    Innsendt av: Stian
Våre vurderinger viser at JSF er det flyet som tilfredsstiller våre nasjonale krav til en moderne kampflykapasitet. Det er særlig innenfor områdene sensorkapasitet, muligheten til å være uoppdaget og elektronisk krigføring at dette flyet skiller seg positivt ut.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Fly
    Hvor mye koster svenske jagerfly og hvor mye koster amerikanske jagerfly?
    Innsendt av: Mose
Våre vurderinger viser at 48 Gripen NG koster 24 mrd kroner, mens tilsvarende antall JSF koster 18 mrd kroner. Jeg understreker at dette kun dreier seg om anskaffelseskostnader, og ikke inkluderer f eks våpen.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Nasjonale behov med JSF?
    Hei!

    Hvis det er forsvar som er det vesentlige, hvorfor kan vi ikke løse dette med bakke-til-luft-systemer kombinert med adskillig færre, og billigere fly?

    Når man ser på egenskapene som trekkes frem på JSF, sammen med hvem som er leverandør/kompanjong, så gjør man seg noen tanker om hva Regjeringen mener med "nasjonale behov". Og det er både frustrerende og skremmende.

    Innsendt av: Hallvard
Hei,
Regjeringen bestemte at Norges skulle ha kampfly, også i fremtiden, i 2006.

Jeg opplever at det er bred enighet om at kampfly er avgjørende for forsvar av Norge - og dermed fyller et nasjonalt behov.



Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

gripen
    hvorfor kjøper dere ikke de svenske i steden for da ,man skal jo støtte skandinavia, pluss svenskene hadde jo og sagt at det ville bli masse arbeid til norske bedrifter.nå står det jo at det dere har regnet så feil. jeg stemmer FRP ved valget. dere gjør så mye feil og ødelegger landet helt . se bare og med bomringene,vi betaler veiavgift som skal gå til veiene,men de blir vel brukt til dere ,siden det bare er noen prosenter som går til veier.skam
    Innsendt av: torfinn sommerfeldt
Tror ikke jeg er rett person til å uttale meg om generelle politiske ytringer, inkludert skatter og avgifter. Prosjektet vårt har hatt som oppgave å komme med en anbefaling knyttet til valg av fremtidig kampfly, basert på de krav og behov som regjeringen har bestemt.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

hei
    hvor mye er du betalt for å velge flyene fra usa? en del har du fått under bordet der!
    Vi nordmenn taper på det å du tjener godt på det,Jeg mener du er en Egoist og en Korupte idiot!
    Å ikke bare ignorer dette det gir meg bare mere tro på at du har fått penger under bordet
    Innsendt av: Ronnie
Jeg tar dine synspunkter til etterretning. Jeg er selvsagt ikke enig i noen av dine påstander.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Simuleringer
    Leser artikkel i dag angående simuleringer gjort for begge fly mot ulike senarier, deriblant russiske fly og luftvern. Er det gjort simuleringer mot andre amerikanske fly og luftvernsystemer? I såfall, kom JSF bra ut av disse situasjonene?
    Innsendt av: Ing
Hei,
Jeg kan ikke kommentere detaljer angående dette, da dette er gradert informasjon.

Begge kandidatene har blitt testet på ekstakt samme måte gjennom en rekke tester og analyser. Simuleringene er del av dette, hvor blant annet målet er å finne ut hvorvidt kampflyen tilfredstilte Norges krav.

Det er gjennomført tre hovedanalyser av kandidatene av kandidatens operative evner, uavhengig av hverandre. Alle de tre testene viser det samme resultatet. Dette mener vi er en styrke.



Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Utfall
    Valget var vel i realiteten tatt for lenge siden...eller?
    Innsendt av: Bolla
Hei Bolla! Jeg registrerer at noen hevder dette. Det er etter mitt syn fullstendig feil. Vi i prosjektet har hatt en tilnærming til begge kandidater som har vært preget av åpenhet, nysgjerrighet og ekte konkurranse. Vi mottok tilbud fra begge innen fristen 28. april, og det er de tilbudene som har vært gjenstand for vår evaluering.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Russisk er best?
    Hvordan vil du vurdere det nye Russiske jagerflyet i forhold til de to alternativene Gripen og JSF?

    Hadde det ikke vært artig å valgt russisk, så kunne vi hisset på oss både Svenskene og Amrikanerene...

    Hilsen Stig
    Innsendt av: Stig E
Hei! Jeg kan ikke uttale meg om dette fordi vi i prosjektet har ingen kunnskap om det du kaller "det nye russiske jagerflyet". Vi har evaluert Gripen og JSF opp mot våre nasjonale krav til en fremtidig kampflykapasitet.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Tidligre kjøp
    I hvor stor grad ligner prossesen som ble gått gjennom den som ble brukt for kjøp av tidligre kampfly som f.eks. F-5 og F-16?

    Hvorfor ikke kjøpe 2213 nye F-5E fly istedet? Det er jo garantert skrekk for fienden og mange positive ringvirkninger...
    Innsendt av: Wihelm
Hei,
Generelt kan man si at det finnes en rekke likhetstrekk i denne kampflyprosessen, sammenlignet med prossen ved anskaffelse av F-16.

Kampflyenes egenskaper endres i takt med tiden, men det er en del fundamentale egenskaper som alltid vil bli etterspurt.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Politisk renkespill
    Det må oppleves som forstyrrende og hemmende å ha politikere uten kompetanse, innsikt eller forståelse for kampfly-saken gjøre dette til "distrikts"-politik. I hvor stor grad har dette preget prosessen?
    Innsendt av: John
Hei! Jeg er usikker på hvilket renkespill du sikter til. Jeg registrerer at politikerne har valgt å følge anbefalingen fra prosjektet.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Det er helt klart at alle kritiske spørsmål blir ignorert.
    Har selv sendt inn og kjenner mange som har send inn spørsmål til dette nettmøtet.

    Hva er vitsen med å ha et slikt nettmøte når de virkelige spørsmålene ikke blir besvart?
    På første spørsmål i saken så skriver Pål at han ikke kan utdype spørsmål om pris pga dårlig tid.

    Da ser jeg rett og slett ikke poenget med dette her.

    Tanken jeg får når jeg ser hvordan spørsmål blir sensurert er at dette er useriøst og at dette er noe som de gjør kun får å sette seg selv i et bedre lys siden halve norge er totalt uenige at vi skal støtte usa i stedet for vårt naboland.

    Akkurat som spørsmålet jeg sendte i går når jeg leste saken så utfordrer jeg Pål til å svare på kritiske spørsmål.
    Innsendt av: Pål
Hei,
Vi forsøker etter beste evne å svare på de 400 spørsmålene som har kommmet inn. Vi har to timer til rådight og rekker neppe alle.

Det er ingen sensur her - verken fra oss eller Dagbladetes side.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Bombefly.
    Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er valgt et bombefly over et jagerfly.
    Man bomber ikke inntrengende fly, vel?
    Innsendt av: Jørgen Sognnes
Vi har gjennom forespørselen om bindende tilbud bedt om tilbud på et multirollefly - et fly som kan utføre alle typer oppdrag; luft til luft, luft til bakke, etterretning og overvåkning mv. Våre vurderinger viser at JSF er et genuint multirollefly, og slett ikke noe "bombefly".

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

mer fornuftig
    hei
    er det ikke bedre å bruke disse milliardene til noe annet mer fornuftig, enn å kjøpe krigsfly?
    Innsendt av: GDB
Hei tilbake! Jeg forholder meg til at denne regjeringen har besluttet av vi skal ha en kampflykapasitet også i fremtiden, og at vi derfor skal kjøpe nye fly.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Ikke i Produksjon
    JSF er ikke i produksjon ! det er sansynlighet for at dette aldri sjer, hvilke garantier har vi for å få fly til den tiden som blir avtalt og blir det satt en deadline.

    Hvid deadline ikke overholdes, hvor lang tid vil det da ta før det norske flyvåpenet overhodet får sine fly.
    Innsendt av: Arnold Grennes
Hei! Viktig spørsmål! JSF er faktisk i produksjon, USA har allerede bestilt et lite antall. Ulike varianter av flyet er også produsert som testfly, og er nå oppe og flyr.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Ang svenskenes reaksjon.
    Hva har du til kommentar på svenskenes reaksjon på valget? Kan det virkelig være slik at det er et gap på 100 milliarder fra deres til svenskenes prisanslag?

    Uansett, valget er tatt, og etter all sannsynelighet det rette valget. Personlig tror jeg ikke svenskene hadde vært der for oss med vedlikehold etc skulle Norge en gang fremtiden komme ut for en skarp situasjon her hjemme..
    Innsendt av: ISAF-soldat
Hei ISAF-soldat,
Det er naturlig at det kommer reaksjoner fra en part som taper en konkurranse av denne størrelse.

Når det gjelder prisanslaget - vi står for de beregninger vi har gjort. Dette støtter også ekstern kvalitetssikrer.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Politikken
    Siden dette åpenbart er en politisk beslutning; hvordan kan man argumentere for at Norge fortsatt er tjent med en rolle som underkastet amerikansk provins? På meg virker det innlysende at et nordisk forsvarssamarbeid er mer hensiktsmessig enn å være med på alskens eventyr i Midtøsten og Afrika, ikke minst hva angår nordisk luftroms sikkerhet. JSF er tilsynelatende vel så orientert mot effektiv bombing av afganske bønder som sikring av eget luftrom. Ingen kan fortelle meg hvordan det tjener nasjonal sikkerhet å krige i fjerne deler av verden, Sveits-tilnærmingen fremstår som overlegen. Noen kommentar?
    Innsendt av: IL
Hei! Beklager, men spørsmål med politisk tilsnitt, slik som ditt her, ønsker jeg ikke å besvare. Det tilligger ikke min rolle i Forsvarsdepartementet.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Pris.
    Hei.

    Selv om JSF er billigere i pris, vil den ikke koste mer i vedlikehold? Eller er det tatt med i beregningene?
    Innsendt av: UIf
Hei! Våre analyser viser at JSF er billigere både i anskaffelse og i et 30-års levetidsperspektiv. Vedlikehold er en del av dette.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Vedlegg 4 Usikkerhetsanalyse
    Varför är usikkerhetsanalysen unntatt offentlighet i rapporten "ekstern kvalitetssikring".

    Skulle vara intressant att se vad som står där.

    Innsendt av: Andreas
Hei,
Vedlegget er unntatt offentligheten da det blant annet innholder sensitiv kommersiell informasjon vedrørende begge kandidatene.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Pris ?
    Hei ! Kan du utdype litt hvordan dere klarte å komme til konklusjonen at JSF er billigere i det lange løp ? Det virker jo meget usannsynlig, da svenskene har et rykte på seg for å være billige og effektive, og USA har et lang historie med å gjøre slike programmer ekstremt dyre og kompliserte ! Jeg finner dette meget merkelig !
    Innsendt av: Gunnar
Hei! Tiden og plassen her tillater ikke at jeg går i dybden på dette spørsmålet. Jeg henviser til rapportene som allerede ligger på FDs sider på regjeringen.no

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Eurofighter
    Hei, gratulerer med et (sannsynligvis) godt flykjøp.

    Likevel, tar dere kritikken fra Eurofighter GmbH innover dere? Selv om jeg personlig tror dere har valgt riktig fly, kan føler dere at prosessen har vært gjennomført korrekt?

    Er kampflyrapportene forøvrig offentlige, nå etter at avgjørelsen har blitt tatt? Om ja, hvor finner man dem?
    Innsendt av: Christian Jacobsen
Hei! Vi har ikke fått noen kritikk fra Eurofighter GmbH, i hvert fall ikke det siste året. Vi er kanskje ikke de rette til å skryte av vår egen prosess, men jeg ønsker allikevel å si at etter mitt syn så er prosessen kjørt på en god og ordentlig måte. Det synet støttes for øvrig av eksterne kvalitetssikrere. Rapportene som kan offentliggjøres ligger på FDs sider på regjeringen.no

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Nye F-16 eller F-22 som back-up?
    Har det vært vurdert tidlig eller undervegs å kjøpe nye F-16 (billig og minst moderne) eller appellere om å få kjøpe F-22 pga av vår spesielle strategiske posisjon. JSF er sikkert du greit kompromiss men er jo ikke førstevalg i møte med de mest moderne russiske flyene.
    Innsendt av: NP. Østbø
I denne fasen av Kampflyprosjektet har vi ikke vurdert å kjøpe nye F-16. Disse var derimot vurdert i et tidligere kampflyprosjekt som ble terminert våren 2000. Dette prosjektet skulle vurdere erstatning for F-5 og tapte F-16.

F-22 har ikke vært vurdert da dette flyet ikke eksporteres til andre land.

Jeg er sikker på at F-35 vil være et god valg for Norge.

Med vennlig hilsen Jarle Ramskjær
 

Hei!
    Hvorfor skal liksom en av grunnene til å velge Gripen, være å redde svensk fly-industri?

    er ikke det temmelig meningsløst, når Norge skal ha nye jagerfly, for å forsvare Norge?

    Hvorfor skal vi da tenke på Svenske bedrifter?
    Innsendt av: R.
Vi har gjennom våre vurderinger ikke tatt hensyn til svensk industri. Forholdet til norsk industri derimot er noe vi har nøye evaluert.

Med vennlig hilsen Pål Bjørseth
 

Søk i skattelistene