KOMIKK: - Det blir en slags komikk i det; når etablerte, sidrumpa bransjer prøver å være ungdommelige i form og fasong, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Foto: Jacques Hvistendahl
KOMIKK: - Det blir en slags komikk i det; når etablerte, sidrumpa bransjer prøver å være ungdommelige i form og fasong, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Bank kontakter single via sjekke-app

«Du er så kjekk!» lyder deler av henvendelsen en singel trønder fikk fra banken.

En singel trønder ble mildt sagt overrasket da han kom i kontakt med Midt-Norges største bank via sjekke-appen Tinder.

«Hei, Line fra Sparebank 1 SMN her :) Jeg vet jo hvor viktig det er å spare, men her kan jeg jo ikke spare på komplimentene. Du er så kjekk!»

Slik lyder meldingen trønderen fikk av Sparebank 1 SMN etter at han hadde «likt» bankens profil på Tinder.

Tinder-appen har blitt spesielt populær blant unge single ved at den er laget for finne personer som kan være interessante for brukeren. Ved å oppgi kjønn og alder blir man matchet med andre brukere innenfor en viss geografisk område. Deretter får man se bilder av andre brukere sammen med informasjon om eventuelle felles interesser. Ut fra dette kan man «like» eller «ikke like» personen. To personer som «liker» hverandre, kan starte en samtale.

-Jeg skjønte ingenting, så jeg måtte bare like profilen for å finne ut hva det her var for noe, sier trønderen til adressa.no som først omtalte saken.

- Ikke bare sjekkeplass - Vi, som banker flest, har en utfordring med å komme i kontakt med ungdom. Vi ser ikke på Tinder som bare en sjekkeplass, men en arena hvor vi kan komme i kontakt med potensielle kunder.

- Ved å være litt utradisjonelle ønsker vi å teste ut nye møteplasser, sier informasjonsdirektør i Sparebank 1 SMN, Hans Tronstad til Dagbladet.

Han bekrefter at banken har opprettet to profiler kalt «Line, 23» og «Labb, 23», etter bankens maskoter.

«Line, 23» beskriver seg selv blant annet med denne teksten:

«Bil, hus, hytte og gode samtaler - jeg kan tilby deg det meste. Jeg vil dele livet mitt med deg! Lover ikke at du vil være den eneste for meg, men jeg lover å stille opp for deg i både gode og onde dager. Skal vi bli bedre kjent? ;)»

Begge kontoene er tydelig merket med bankens logo, og administreres av en redaksjon som jobber spesielt med sosiale medier.

Har fått napp Banken er også å finne på Twitter, Facebook og Instagram, i tillegg til at den har sin egen blogg. Foreløpig er Sparebank 1 SMN den eneste banken i Sparebank1-alliansen som har opprettet profil på Tinder.

Og i følge Tronstad har banken også fått napp:

- Responsen så langt har vært overveldende. Vi har fått over 300 henvendelser siden vi opprettet profilen på fredag i forrige uke. Vi har avtalt flere kundemøter. Så gjenstår det å se om det også blir noen ny kunder, sier han.

- Dere har tatt i bruk en ganske flørtende sjargong. Er det naturlig for en bank?

- Vi tilpasser oss den målgruppa vi ønsker å nå. Jeg tror finansbransjen generelt har mye å lære når det gjelder å være tilpasningsdyktige og å kommunisere på nye måter, sier Tronstad.

- Hvor går grensene for hvor flørtende kommunikasjonen kan bli?

- Det må selvfølgelig være innenfor rimelighetens grenser. Det er klart at det er viktig for oss som bank å fremstå seriøse. I dette tilfellet er vi godt innenfor. Denne formuleringen står vi for, sier Tronstad som understreker at de ennå ikke har bestemt seg for om Tinder skal bli et permanent verktøy for bankens del.

Trønderen adressa.no har snakket med, var derimot ikke imponert.

- Haha, nei. Jeg klarer ikke å ta dette seriøst, de får prøve en annen måte å rekruttere kunder på. Jeg tror ikke en dating-app er den rette plattformen for en bank, sier han til avisa.

- Komisk - Vi har heldigvis ikke fått noen henvendelser angående for pågående banker på sjekker'n, ler fagdirektør for fianans i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen.

Han mener at det i utgangspunktet ikke er noe problematisk at banker prøver å rekruttere nye kunder ved å ta i bruk nye arenaer som Tinder.

- Det som kan bli problematisk er hvordan banken samler og lagrer data fra sosiale medier, og hva det har å si for personvernet, sier han og uttyper:

- Bruker du sosiale medier, spesielt hvor målet er å finne en livspartner, vil du legge ut informasjon du kanskje ikke vil at banken din skal se.

Jensen mener at det hele likevel blir mest komisk:

- Det gir jo et skjær av useriøsitet. Vi venter oss kanskje mer av en bank enn at den henvender seg til oss på sjekkesteder. Det blir en slags komikk i det; når etablerte, sidrumpa bransjer prøver å være ungdommelige i form og fasong. Det blir som når bestefar prøver å bruke slang-uttrykk, sier han. 

Jensen mener at Tinder som rekrutteringsarena raskt kan slå feil for bankens del.

- Konkurransen om kundene burde først og fremst handle om gode produkter, god service og riktig pris. Det er vanskelig å flørte seg til nye kunder, sier han.

UTRADISJONELLE: - Responsen har vært overveldende, sier Hans Tronstad, informasjonsdirektør i Sparebank 1 SMN. Foto: Pressefoto Vis mer