ÅPNET SENTERET SAMMEN: 26. november 2008, halvannen måned etter at søknaden kom, åpnet utenriksminister Jonas Gahr Støre Senter for nordområdelogistikk i Kirkenes. Foto: Sør-Varanger Avis.
ÅPNET SENTERET SAMMEN: 26. november 2008, halvannen måned etter at søknaden kom, åpnet utenriksminister Jonas Gahr Støre Senter for nordområdelogistikk i Kirkenes. Foto: Sør-Varanger Avis.Vis mer

Behandlet millionsøknad på rekordtid

Fire dager etter at Utenriksdepartementet mottok søknaden, skrøt Jonas Gahr Støre av millionbevilgningen.

(Dagbladet): Fra søknaden om millionstøtte til etablering av senteret i Kirkenes, inkluderte saksbehandling gjennom helga, går det bare fire dager til utenriksminister Jonas Gahr Støre slår fast at hans departementet går inn med seks millioner kroner.

Formell søker var Norsk Rederiforbund, men initiativtaker var Støre-venn og reder-milliardær Felix Tschudi.

Saksbehandlet i helga Fredag 10. oktober 2008 tikket en e-post i innboksen til Utenriksdepartementets daværende prosjektleder for Nordområdeprosjektet, spesialrådgiver Jostein Mykletun: 

«Hei Jostein, vedlagt er søknad med vedlegg. Dersom det må være annerledes setter jeg pris på om du ringer meg da jeg vil være offline på pc i et par timer nå»

Avsenderen var Norges Rederiforbund, men av søknaden går det klart fram at det er Tschudi Shipping Company, selskapet som eies av Jonas Gahr Støres milliardærvenn, som står bak initiativet om å etablere det nye logistikksenteret i Kirkenes — og som selv vil gå inn i prosjektet med seks millioner kroner.

Bare to dager etter — på en søndag — sender Mykletun den videre i systemet — og levner liten tvil om at den vil bli innfridd: I en e-post ber han en annen UD-rådgiver ta søknaden videre med sjefen for departementets enhet for budsjett og forvaltning, «slik at vi snarlig kan gi positivt, bekreftende svar, og slik at pengene overføres på inneværende års budsjett».

Røpet selv millionstøtten To dager seinere, 14. oktober, besøkte utenriksministeren Nordområdesenteret ved Handelshøgskolen i Bodø. I foredraget han holdt her, avslørte han like godt nyheten millionbevilgningen.

«La meg nevne et eksempel som vi nå er i ferd med å sette i gang — og dette er i og for seg en liten nyhet», begynte utenriksministeren, og fortsatte:

«Dere så tidligere bildet av issmeltingen som åpner store perspektiver for transport, og det kompliserte faget logistikk, transport av varer, og hva kommer det til å åpne. Dette er det en del i norsk rederinæring som begynner å tenke på, og vi må tenke på det ut fra et miljøperspektiv, sikkerhet på havet, og så videre. Som følge av dette har altså deler av norsk rederinæring ønsket å opprette et professorat med tilliggende herligheter, knyttet til maritim logistikk i nordområdene. Dette er et spennende prosjekt, som vi i Utenriksdepartementet går inn og støtter krone for krone. De kommer opp med, Tschudi Shipping, seks millioner kroner over fem år, vi legger inn seks millioner kroner over fem år».

Dette var om lag tre uker før søknaden ble formelt godkjent, den 7. november 2008.

Partnerskapstenkning offentlig-privat Utenriksministeren var imidlertid åpen om at millionstøtten gikk til et uferdig prosjekt: «Dette prosjektet vil vi jobbe litt videre med, og det vil bli presentert med alle detaljer i slutten av november, men det er et eksempel på partnerskapstenkningen offentlig-privat», sa han.

Tilsagnsbrevet ble lagt fram for tidligere statssekretær Elisabeth Walaas, og sendt til Norsk Rederiforbund, som formelt sto bak søknaden — med kopi til Felix Tschudi.

26. november 2008 ble senteret offisielt lansert i Kirkenes, av Felix Tschudi og Jonas Gahr Støre.