- UBEGRIPELIG. Frp-nestor og bystyremedlem Carl I. Hagen reagerer på Oslo-byrådenes taxi-turer. Foto: Jørn H. Moen.
- UBEGRIPELIG. Frp-nestor og bystyremedlem Carl I. Hagen reagerer på Oslo-byrådenes taxi-turer. Foto: Jørn H. Moen.Vis mer

Carl I. Hagen sjokkert over Oslo-toppenes taxi-turer: - Skandaløst. Ubegripelig

Oslo-byrådenes taxi-rot blir en sak for bystyret. Her kommer Carl I. Hagen (Frp) til å kreve full gransking.

Dagbladet): Oslo-toppene har kjørt taxi over 300 ganger siden de tok over makta i hovedstaden. Da det kom frem at flere av regningene ikke var korrekt utfylt, varslet Oslo Frp krav om gransking.

I et forslag som partiet nå har sendt inn til bystyret, krever de en full gjennomgang av kommunens rutiner for godkjenning av reiseregninger i alle virksomheter og etater.

Det er Carl I. Hagen som har signert forslaget. Om han får det som han vil, kommer bystyret til å vedta følgende:

«Bystyret ber Kontrollutvalget sørge for en forvaltningskontroll med systemet for godkjennelse av reiseregninger for kommunen virksomheter, etater og selskaper, herunder byrådet og bystyret, for å sikre at lover og regler følges».

- Dette kan jo være toppen av isfjellet, og at det er slendrian som bare det rundt omkring i kommunens etater og virksomheter, sier Hagen til Dagbladet.

- Omtrent ubegripelig

I sitt forslag tar Hagen opp Dagbladets opplysninger om at flere Oslo-topper blir hentet hjemme i taxi for å kjøres til jobb.

«Drosje til arbeidsstedet er utenfor regelverket hvis en ikke betaler drosjen selv. Det kan oppstå situasjoner hvor bruk av drosje for å rekke avtalte møter fordi andre har tatt mer tid enn beregnet, men i alle tilfeller må det på reiseregningen klart fremgå hvorfor drosje er benyttet, samt opplysninger om fra og til», skriver Hagen.

I forslaget skriver han at det fremstår «omtrent ubegripelig at utgifter er refundert» uten fullstendige reiseregninger, og at Dagbladets artikkel derfor kan tyde på at «kommunens kontrollsystem med reiseregninger er meget mangelfull».


Oslo kommune unnskylder den manglende utfyllingen med at administrasjonen ikke har gitt topp-politikerne god nok opplæring i hvordan en reise-regning skal fylles ut.

- Administrasjonen har ikke informert byrådene om behovet for å fylle ut til- og fra feltet på taxikvitteringer, og har ikke fanget opp alle tilfeller der dette mangler, fortalte kommunikasjonsrådgiver Dorthe Moe Lianes ved byrådslederens kontor tidligere denne uka.

- Skandaløst

Opplysningene får Hagen til å se rødt.

«Hvis det som opplyses i Dagbladet er i nærheten av korrekt er det en skandaløs lettvinthet og mangel hos de som har utbetalt penger til dekning av reiser», skriver Hagen.

«Da kan det være grunn til å tro at også kontrollen med mange andre ledere i kommunens reiseregninger også kan være kritikkverdig og mangelfull», fortsetter han.

Overfor Dagbladet utdyper Hagen bakgrunnen for forslaget slik:

- Jeg skjønner ikke hva slags systemer de har i kommunen, og hva slags medarbeidere det er som betaler ut penger på denne måten, uten å sørge for at alt det nødvendige er ført opp på reiseregningen. Det er derfor jeg ber om å få en skikkelig kontroll nå, sier Hagen.

- Ble du overrasket over Dagbladets artikkel?

- Jeg ble sjokkert. For meg er det selve systemkontrollen som er det viktige. Det er så åpenbart her at kommunen har utbetalt penger uten at det har vært tilstrekkelig grunnlag for det.

FORSVARER: Minutter etter å ha kjørt diesel-taxi stod miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg og forsvarte diesel-forbudet på NRK Dagsrevyen. Video: NRK Dagsrevyen Vis mer

NAF: - Virker veldig rart

Fremskrittspartiet er ikke alene om å reagere på byrådenes taxi-bruk. Norges Automobilforbund (NAF) er kanskje landets fremste talerør for bilister i Norge.

Dagbladets gjennomgang av byrådenes taxi-regninger viser blant annet at miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) kjørte taxi hjem fra Gardermoen etter en reise, at hun kjørte taxi til rådhuset etter å ha deltatt på TV2s «God Morgen Norge», og at hun kjørte diesel-taxi til NRK dagen før diesel-forbudet.

Kjøreturen endte på 4,2 kilometer og varte i 18 minutter, viser taxi-regningen fra bilen som også er diesel-drevet. NAF skjønner ikke byrådens valg av kjøretur fra «God Morgen Norge» denne morgenen.

- Jeg har stor forståelse for at en politiker har bruk for taxi innimellom. Men det er vanskelig å se for seg at akkurat denne taxi-turen var nødvendig med tanke på den svært korte avstanden i Oslo sentrum mellom TV 2 og rådhuset, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF til Dagbladet.

Hun forteller at hun stusset over at byråden gjorde et poeng ut av å sykle til byrådsforhandlingene etter valget 2015.

- Ingen ville kritisere henne for å ha kjørt bil da. Men dette var jo inne i sentrum. Dette virker veldig rart, det må jeg si, sier Sagedal om turen fra TV 2 til Oslo rådhus.

- VIRKER VELDIG RART: Inger Elisabeth Sagedal er kommunikasjonssjef i NAF. Foto:Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer

- Byråden har tatt noen litt ukloke valg som dere dessverre har avslørt. Det ville være klokt av en som har så tydelig beskjed til borgerne om å bruke kollektivselskap og sykkel og gange, er særlig bevisst sin egen transport.

- Er byråden et godt forbilde for innbyggerne når hun tar taxi hjem fra Gardermoen?

- Jeg må ta et forbehold om at hun gjorde det av sikkerhetshensyn. Men et godt forbilde fremstår hun ikke som. Det hadde hun vært hvis hun hadde blitt sett av andre på flytoget eller i kollektivtransporten på vei hjem fra reise, sier Sagedal.

Hun legger ikke skjul på at hun hadde forventet mer av byråden.

- En byråd som har en så tydelig beskjed til borgerne om å velge miljøvennlig transport, bør selv ha gode refleksjoner rundt sine egne transportvalg.

Byråden har ikke svart på Dagbladets spørsmål om hvorfor hun valgte å kjøre taxi fra TV 2 til rådhuset og taxi hjem fra Gardermoen.

Mener politikere er forbilder

En av dem som har applaudert dieselforbudet i Oslo, er assisterende direktør i Norges astma og allergiforbund (NAAF), Bo Gleditsch.

- Vi synes det var et modig tiltak, sier han til Dagbladet, og understreker:

- I utgangspunktet skulle vi ønske at man ikke trengte å innføre slike akutt-tiltak, som bare kutter toppene på de verste dagene. Vi ønsker å få på plass gode og langsiktige tiltak som varer, som for eksempel en lavutslippssone i Oslo.

- Tenker du at Oslo-byrådet bør gå frem med et godt eksempel når de selv reiser?

- Selvsagt. Skal man be mennesker om å gjøre noe for fellesskapet, så må selvfølgelig myndighetspersoner gå foran med et godt eksempel, sier Gleditsch, som likevel ikke ønsker å kommentere miljøbyrådens kjøreturer konkret.